Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Enduro Sykkel - 2 Takt eller 4 Takt


Anbefalte innlegg

Ja da var det på tide og handle sykkel for Enduro kjøring. For skogs veier og slike ting.

 

Har forelsket meg helt i de nye 2014 Husqvarna syklene!! så jeg går for en Husqvarna denne gangen.

Men sitter og funderer på om jeg skal ha TE(2 Takt) eller FE(4 Takt)

 

Modellene de har er

 

2 Takt - TE250cc og TE300cc

4 Takt - FE250cc - FE 350cc - FE450cc og FE501cc

 

Skal ikke ha skilter på den. Skal bare brukes til kjøring i skog og på grus veier.

Jeg har blitt anbefalt tidligere å kjøpe 2 takt.

Altså TE250 2 takt. Grunnen til det er fordi denne sykkelen veier ekstremt lite og har mye Power og er derfor enkel og kjøre. Billige deler og lett og vedlikeholde osv..

 

Når jeg surfer litt på nettet skriver mange at man burde gå for 4 takt. Grunnen til det er fordi mer drag på gira, mindre vedlikehold og mer stabil sykkel.

 

Jeg klarer altså ikke å bestemme meg..

Jeg er ikke ute etter mest effekt osv.. jeg vil ha en sykkel jeg klarer å kjøre 100% ut. Og ikke kjøre som en jente over stokk og stein i skogen med en farlig kraftig sykkel.

 

250 2 takt er den jeg vurderer mest. Den er også billigst. Den har også blitt kåret til årets beste Enduro sykkel i 2014 i Europa.

 

Skal jeg ha 4 takt vurderer jeg enten 350cc eller 450cc. 250 4 takt har OK effekt for meg, men tror jeg vil gå lei etter den effekten etter et år eller to. Og vil helst ikke kjøpe ny sykkel så fort.

501cc ser jeg på mer som SM. Og sykkelen veier et tonn i forhold til de andre så dropper nok den.

 

300 2 takt er vel det samme som 501 4 takt når det gjelder effekt.

50hk blir litt for mye for meg i skogen.

 

Har aldri eid en Enduro sykkel. Har kjørt mye Atv og cross i skog. Men aldri en Enduro sykkel.

 

Så de jeg vurderer mest er 250cc 2 takt - 350cc 4 takt eller 450cc 4 takt

 

Hva tenker dere?

 

Setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt kommer ikke fra KTM! har hatt begge merker i SM (nytt) og det holder bare ikke.. bare ræl.. kan ikke begrunne det mer enn at ting ikke holder...

 

har en KTM 530 nå, å er storfornøyd :)

ellers har du yamaha, kawasaki, honda som jeg kan anbefale. Ktm er jo litt stivere i pris en disse.

du må jo velge selv, men er ikke bare jeg som har hatt det sånn med de syklene..

 

og har alltid fulgt service intervaller til punkt og prikke. ting er innkjørt før det gies gass.

 

 

Glemte å si at jeg har Six days utgaven, lik denne: http://img830.imageshack.us/img830/6162/dsc0056small.jpg

Endret av Yippee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm hørtes merkelig ut.

Ktm har jeg kjørt i alle år så vil prøve et nytt merke nå. Yamaha er det merke som jeg syns har best kvalitet men Enduro sykkelene til Yamaha ser jo ikke ut!

Kawasaki og Honda er jeg ikke kjent med.

Hvilke enduro sykler kan du få fra de? :)

Lenke til kommentar

Desverre så er det sånn.. alt blir jo ødelagt en gang, men kvaliteten er mye dårligere på husq og husaberg..

 

skjønner jeg! morro og prøve noe nytt :)

 

 

Hmm skal vi see... Fra Honda har du den gode gamle (som er faktisk min favoritt) XR. får den i 250- 660cc mener jeg. XR: http://forum.gon.com/attachment.php?attachmentid=323885&d=1245371386

 

Fra kawasaki har du KLX : http://velhod.ru/forum/61/619422ceb63901c5822fff8e48f76bf6.jpg

 

Og yamaha har du WR: http://images.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/2011YamahaWR450FProject8.jpg

 

 

Om du ikke skal ha skilter og bare kjøre i skogen, ville jeg prøvd og fått tak i en brukt XR 400. da får du kvalitet og mye morro :) :

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Desverre så er det sånn.. alt blir jo ødelagt en gang, men kvaliteten er mye dårligere på husq og husaberg..

 

skjønner jeg! morro og prøve noe nytt :)

 

 

Hmm skal vi see... Fra Honda har du den gode gamle (som er faktisk min favoritt) XR. får den i 250- 660cc mener jeg. XR: http://forum.gon.com/attachment.php?attachmentid=323885&d=1245371386

 

Fra kawasaki har du KLX : http://velhod.ru/forum/61/619422ceb63901c5822fff8e48f76bf6.jpg

 

Og yamaha har du WR: http://images.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/2011YamahaWR450FProject8.jpg

 

 

Om du ikke skal ha skilter og bare kjøre i skogen, ville jeg prøvd og fått tak i en brukt XR 400. da får du kvalitet og mye morro :) :

Fortsatt veldig usikker. Kikket på andre forumer men blir ikke klok, finner mange plasser der de sier 2 takt er best og mye mer morro. Finner også at 2 takt er for lek og morro og 4 takt er for race og mer seriøs kjøring.

Men har kommet litt på vei. Det står enten mellom en 250 2 takt eller 450 4 takt.

 

Fordelene jeg ser ved en 2 takt:

1. Lette sykler=Lettere å kjøre

2. Sykkelene er billigere nye

3. Lett å vedlikeholde

4. Billigere Deler

 

 

Fordelen jeg ser ved en 4 takt:

1. Grom Lyd - Helt forelsket i 4takts lyden

2. Mindre vedlikehold

3. Virker mer behagelig og kjøre over lengre tid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...