Gå til innhold

Har spørmål om bruk av kolon, og annen grammatisk løsning


Hazelhart

Anbefalte innlegg

Jeg er på et forum hvor folk bytter ting med hverandre - bare for å gi kontekst - og jeg er veldig usikker på bruken av kolon.

I én tråd vil jeg direkte skrive hva jeg leter etter, f.eks. "LF: Event items. FT: Event items", og i en annen vil jeg skrive "LF/FT: Info inside".

Så her oppstår problematikken og spørsmålene.

 

"LF" betyr "Looking for", og "FT" betyr "For trade".

 

I den første tråden, er det korrekt å bruke kolon?

Jeg har lest at "ved forklaring eller eksemplifisering" skal kolon brukes, men jeg har sett svært få folk bruke kolon etter "LF" og "FT", så jeg vil gjerne ha det bekreftet om kolon egentlig skal brukes eller ikke. Jeg vet ikke om forkortingen av ordene har noe å si.

 

 

I den andre tråden har jeg ingen anelse, kan ikke en gang gjette om kolon kan eller skal brukes, eller ikke. Uten kolon vil det høres ut som om jeg leter etter og bytter med informasjon, istedenfor å fortelle at informasjon om hva jeg leter etter og har å bytte med, står forklart inne i tråden. Det høres ulogisk ut og er visuelt dårlig.

Selv med kolon sier jeg det samme(?), men det ser bare bedre og bevisst ut, og alle vil umiddelbart tolke at informasjon om hva jeg leter etter/bytter med, står inne i tråden. Men det grammatiske spørsmålet pirker meg på hjernen.

Kan jeg bruke asterisk etter "Info inside" som løsning?

 

Jeg har tenkt på å formulere setningen annerledes, men da kan man trygt si at grammatikken blir det minst vanskelige. Forumet er et svært aktivt nettsted hvor man raskt og langt faller tilbake i listen uten respons, så man burde fatte seg forenklet som mulig.

Endret av Hazelhart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det kolon gir deg i første eksempel? Skal du ramse opp flere ting blir det en annen sak. Funksjonen til kolon i et slikt tilfelle er å gi et lite opphold, som om du trekker pusten, før du begynner oppramsingen. Når det bare er ett element i lista blir det litt tåpelig. :p

 

I andre eksempel ville jeg hatt parentes, ettersom det er en opplysning uten direkte kobling til det som står foran. Kolon gir ingen mening. Det jeg forventer å se bak kolon i et slikt tilfelle er nettopp hva du er ute etter eller tilbyr.

 

For øvrig syns jeg problemet ditt i andre eksempel er mangel på spesifisitet i tittelen langt mer enn grammatikk. Er det diverse, så skriv det. Er det ting i en spesiell kategori, så gi en generell beskrivelse. Bare skriv noe!

Lenke til kommentar

Du vet du kan alltids skrive various, lotsofstuff, eller noe annet morsomt. På en eller annen måte skal du klare å beskrive situasjonen din – i det minste hvorfor du ikke skriver noe mer spesifikt. Men ja, løsningen med parentes er langt mer passende, spør du meg.

Lenke til kommentar

Den foreslåtte kolonbruken (fra OP) er helt OK.

 

Ett av bruksområdene for kolon er i sammenhengen "Kategori: <gjenstander i kategorien>", og dette gjelder også der kategorien bare får en enkelt gjenstand nevnt (eller, for den del, "Kategori: -", hvor kategorien ikke skal tilordnes noen gjenstander, fordi den er irrelevant i sammenhengen).

 

(Den klassiske vitsen er forøvrig et skjema hvor det stod "Født:", og vedkommende skrev, efter kolon, ordet "Ja".)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...