Gå til innhold

Kina innvaderer Vietnam


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg burde heller sagt at Kina nok er det minst ufrie landet av de to. ;)

Det er ganske interessant syn med tanke på at din kinesiskeide bedrift kan uten rettergang og erstatning bli ekspropriert av staten, det samme gjelder din eiendom som privatperson.

 

At det er mulig å tjene seg rikere, raskere i Kina (med de riktige forutsetningene) kan nå så være, men at du helt ukritisk velger å fremstille Kina som et liberalistisk paradis i forhold til Norge uten hensyn til hverken det faktum at Kina er styrt av et gjennomgripende statsapparat - langt mer enn Norge, eller dine egne liberale prinsipper synes jeg er litt ... besynderlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg burde heller sagt at Kina nok er det minst ufrie landet av de to. ;)

Det er ganske interessant syn med tanke på at din kinesiskeide bedrift kan uten rettergang og erstatning bli ekspropriert av staten, det samme gjelder din eiendom som privatperson.
Det skjer i alle land, og mer i Norge enn i Kina. Dette kalles beskattning.

 

At det er mulig å tjene seg rikere, raskere i Kina (med de riktige forutsetningene) kan nå så være, men at du helt ukritisk velger å fremstille Kina som et liberalistisk paradis i forhold til Norge uten hensyn til hverken det faktum at Kina er styrt av et gjennomgripende statsapparat - langt mer enn Norge, eller dine egne liberale prinsipper synes jeg er litt ... besynderlig.

Ja det er litt besynderlig at man har kommet i en situasjon hvor man må tenke seg om når man sammenligner disse landene, men det er stort sett grunnet i at Kina tross alt har liberalisert kraftig sin økonomi, mens den nok (ikke enda) har fått på plass den kraftige reguleringen som kjennetegner såkallte blandingsøkonomier.

 

Tross alt en fordel med Kommunismen er jo at med eierskapet er regulering unødvendig for å sikre kontroll over produksjonsmidlene.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det skjer i alle land, og mer i Norge enn i Kina. Dette kalles beskattning.

Virkelig? Fra 1990 til 2000 ble eiendommene til et folketall tilsvarende ti ganger Norges befolkning ekspropriert i Kina.

 

Jeg tror seriøst du burde revurdere argumentet ditt, altså jeg skjønner at du ønsker å fremstille Norge i et dårligst mulig lys. Men jeg tror ærlig talt ikke å bruke Kina som et argument slik du gjør er noe sjakktrekk.

Lenke til kommentar

 

 

Det skjer i alle land, og mer i Norge enn i Kina. Dette kalles beskattning.

Virkelig? Fra 1990 til 2000 ble eiendommene til et folketall tilsvarende ti ganger Norges befolkning ekspropriert i Kina.
I samme periode ble inntektene til ett folketall som tilsvarer 5 ganger Norges befolkning ekspropiert i Norge.

 

(Tips, der er mindre folk i Norge enn i Kina)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...