Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2014


Anbefalte innlegg

Jeg kopierer fra et kompendiet om retorikk og skriving.

 

Å analysere betyr å kommentere de enkelte delene av teksten, både innholdet og formen. En analyse skal inneholde eksempler fra teksten du jobber med.

Å drøfte betyr å granske et problem eller en sak fra flere sider, gjerne ved å trekke fram både årsaker og konsekvenser. Den som drøfter, diskuterer de ulike sidene på en balansert måte, men lar også sin egen mening komme til uttrykk.

Å greie ut om eller å gjøre rede for betyr å vise kunnskap om et emne ved å forklare det grundig.

Å presentere betyr å gjøre noe kjent for andre på en interessant måte.

Å problematisere betyr å stille kritiske spørsmål eller drøfte en sak.

Å sammenlikne betyr å peke på likheter og forskjeller, for eksempel mellom to tekster, både når det gjelder tema, innhold, budskap og form (språkbruk, sjanger, oppbygging og retoriske virkemidler)

Å ta stilling til betyr at ditt standpunkt, ditt syn på saken, er i fokus. Du bør også se saken fra flere sider før du oppsummerer og skriver en konklusjon.

Å tolke betyr å finne fram til kjernen eller meningen i teksten.

Å vurdere betyr at du på faglig grunnlag skal finne verdien av noe.

Å ta utgangspunkt i betyr at du skal bruke oppgitte tekster eller lærestoff for å si noe om egne oppfatninger om et bestemt tema.

 

Kanskje dette hjelper litt med å forstå hva oppgavene spør etter?

Endret av Gjakmarrja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hvis man trekker frem et virkemiddel må man sitere og si noe om funksjonen det har i forhold til tema. (Hvis du ikke kan kommentere funksjonen så bare drop virkemidlet)."

 

Bedre tips finnes ikke. Det finnes mange elver som henviser til virkemiddel utenom å kommentere dens funksjon i teksten. For å få en bra karakter i kortsvarsoppgaven MÅ man nevne endel virkemidler og dens funksjon. Jeg er nesten nødt til å ha en 5 for å komme inn på studiet jeg har søkt.

Å gjøre rede for virkemidler samt beskrive funksjon, er dessuten et eget kompetansemål i følge udir.

 

Er det noen som har noen kilder der det står litt om funksjon til diverse virkemidler? Virkemiddelet kan jo også ha mye relevans til en bestemt tekst. Blir så banalt og kommentere i en tekst at eksempelvis: I teksten gjør forfatteren gjør bruk av metaforer. Metaforene er effektive i denne teksten, fordi de gir følelsesmessig appell, som favner det tematiske aspektet.

Mange kilder jeg har vært på, eksempelvis ndla, står det veldig lite om funksjon. Når jeg selv tolker noveller synes jeg ofte det blir slik at jeg må ''gjette'' virkemiddelets funksjon selv. Synes setningene dermed blir stakkato, i og med at en hele tiden må stoppe opp og gjøre rede for hvert virkemiddel. ''Dette gjør at'', Dette virker inn ved at '' bla bla bla.

Lenke til kommentar

Først må man fastslå et mulig tema. Videre når man peker på et virkemiddel kan man drøfte hvordan det underbygger tema. Det er min oppfatning av det. La oss si at tema i et modernistisk dikt er forvirring. Jeg ville da ha pekt på tilfeldige linjebrudd og ufullstendige setninger som et virkemiddel, hvor funksjonen er å underbygge det jeg oppfatter som tema. Er det ikke det som er hele poenget? Man velger et mulig tema, for å så bruke virkemidlene for å sannsynliggjøre temaet uten å fjerne seg for langt fra teksten?

Lenke til kommentar

Først må man fastslå et mulig tema. Videre når man peker på et virkemiddel kan man drøfte hvordan det underbygger tema. Det er min oppfatning av det. La oss si at tema i et modernistisk dikt er forvirring. Jeg ville da ha pekt på tilfeldige linjebrudd og ufullstendige setninger som et virkemiddel, hvor funksjonen er å underbygge det jeg oppfatter som tema. Er det ikke det som er hele poenget? Man velger et mulig tema, for å så bruke virkemidlene for å sannsynliggjøre temaet uten å fjerne seg for langt fra teksten?

Takk :).

 

Er litt forvirrende. Når kilder som ndla argumenterer med bruken av metafor fordi den gir et ord overført betydning. Man kan jo ikke skrive det i en tekst.

Lenke til kommentar

Takk, dette var veldig hjelpsomt! Skal skrive det ut og ta med på eksamen :)

Jeg kopierer fra et kompendiet om retorikk og skriving.

 

Å analysere betyr å kommentere de enkelte delene av teksten, både innholdet og formen. En analyse skal inneholde eksempler fra teksten du jobber med.

Å drøfte betyr å granske et problem eller en sak fra flere sider, gjerne ved å trekke fram både årsaker og konsekvenser. Den som drøfter, diskuterer de ulike sidene på en balansert måte, men lar også sin egen mening komme til uttrykk.

Å greie ut om eller å gjøre rede for betyr å vise kunnskap om et emne ved å forklare det grundig.

Å presentere betyr å gjøre noe kjent for andre på en interessant måte.

Å problematisere betyr å stille kritiske spørsmål eller drøfte en sak.

Å sammenlikne betyr å peke på likheter og forskjeller, for eksempel mellom to tekster, både når det gjelder tema, innhold, budskap og form (språkbruk, sjanger, oppbygging og retoriske virkemidler)

Å ta stilling til betyr at ditt standpunkt, ditt syn på saken, er i fokus. Du bør også se saken fra flere sider før du oppsummerer og skriver en konklusjon.

Å tolke betyr å finne fram til kjernen eller meningen i teksten.

Å vurdere betyr at du på faglig grunnlag skal finne verdien av noe.

Å ta utgangspunkt i betyr at du skal bruke oppgitte tekster eller lærestoff for å si noe om egne oppfatninger om et bestemt tema.

 

Kanskje dette hjelper litt med å forstå hva oppgavene spør etter?

Lenke til kommentar

Er det noen som kunne gitt meg en grei forklaring på hva forskjellen mellom et symbol og en metafor er? :)

http://vefir.mh.is/norska/litt_om_spra.htm

 

 

Sammenligning:

Sier vi hun er som en rose, sammenligner vi kvinnen med en rose.

Enkelte trekk ved rosen (for eksempel skjønnheten) er felles for de to.

En slik bruk av språklig bilde kaller vi sammenligning, og den kjennetegnes av

sammenligningsord som som, lik, minne om, likne.

 

1a) Metafor:

Vi kan definere metafor som en sammenligning uten sammenligningsord: Hun er en rose.

I tillegg til de ”døde” metaforene som fjellrygg, nåløye o.l. skapes det stadig nye metaforer i

språket. Bruk av metaforer har lang tradisjon i skjønnlitteraturen, særlig lyrikken.

Dette diktet har både metaforer (
uthevet
) og sammenligninger:
Mine øyne

Vokter

Ditt ansikts skiftende
spill.

Som

Gale hunder

Farer de rundt i ditt

Ansikts
daler og fjell.

Halsende

Etter dine tankers
flukt.

 

”Sjalusi” av

Ali Anne Linnestad Både sammenligningen og metaforen

får oss tilå oppleve ting på en ny måte.

Vi oppdager likheter vi kanskje ikke har tenkt

på før.

Hos skjønnlitterære forfattere finner vi ofte

slike friske og overraskende bilder.

1b) Symbol:

Symbolet minner på mange måter om metaforen. Som oftest lar dikteren en konkret gjenstand

fungere som symbol på noe. I romanen ”Kimen” bruker Tarjei Vesaas kimen som et symbol

på de voksende positive kreftene i mennesket.

 

Ordet ”kime” får på den måten ei tilleggsbetydning som bare gjelder i denne spesielle sammenhenger. Tradisjonelle (vanlige) symboler som kors, hjerte, og ring finnes det mange av.

 

Ved å bruke symboler kan forfatteren anskueliggjøre (gjøre synlig)

kompliserte fenomen for leseren

Lenke til kommentar

Ikke helt kjent, for meg som privatist, dette med kreative tekster. Foretrekker å skrive artikkel, og det pleier vell å være et alternativ på en eksamen? Del A er som vanlig her vi skal vise vår innsikt i norskfaglig emne knyttet til en tekst. Husker jeg rett skal det være korfattet og presis, ca 250 ord (?). Alltid usikker på hvilke tekster vi kan få, og hva det omhandler. Noen ideer?

Lenke til kommentar

Ikke helt kjent, for meg som privatist, dette med kreative tekster. Foretrekker å skrive artikkel, og det pleier vell å være et alternativ på en eksamen? Del A er som vanlig her vi skal vise vår innsikt i norskfaglig emne knyttet til en tekst. Husker jeg rett skal det være korfattet og presis, ca 250 ord (?). Alltid usikker på hvilke tekster vi kan få, og hva det omhandler. Noen ideer?

 

 

Artikkelsjangeren er alltid med. Men du kan risikere at den oppgaven krever at du skriver om et tema du kan veldig lite om. Derfor er det lurt å ha god kontroll på analyse av sammensatt tekst. Reklame er veldig greit å analysere. En hvilken som helst analyse følger samme språkkrav som en artikkel. Personlig ville jeg aldri ha forsøkt meg på noe kreativt. Kanskje på et personlig essay om eksistensialismen siden jeg har tatt exphil. Haha.

Lenke til kommentar

 

Ikke helt kjent, for meg som privatist, dette med kreative tekster. Foretrekker å skrive artikkel, og det pleier vell å være et alternativ på en eksamen? Del A er som vanlig her vi skal vise vår innsikt i norskfaglig emne knyttet til en tekst. Husker jeg rett skal det være korfattet og presis, ca 250 ord (?). Alltid usikker på hvilke tekster vi kan få, og hva det omhandler. Noen ideer?

 

 

Artikkelsjangeren er alltid med. Men du kan risikere at den oppgaven krever at du skriver om et tema du kan veldig lite om. Derfor er det lurt å ha god kontroll på analyse av sammensatt tekst. Reklame er veldig greit å analysere. En hvilken som helst analyse følger samme språkkrav som en artikkel. Personlig ville jeg aldri ha forsøkt meg på noe kreativt. Kanskje på et personlig essay om eksistensialismen siden jeg har tatt exphil. Haha.

 

Helt sant. Det beste er å ikke hive seg uti noe en ikke har særlig greie på. Er bare veldig spent på hvilke tema som kommer til å dukke opp på eksamen. Wikitaxi er jo absolutt fint å ha, men er det noen som har en link hvor vi som har Mac kan laste det ned?

Lenke til kommentar

 

 

Ikke helt kjent, for meg som privatist, dette med kreative tekster. Foretrekker å skrive artikkel, og det pleier vell å være et alternativ på en eksamen? Del A er som vanlig her vi skal vise vår innsikt i norskfaglig emne knyttet til en tekst. Husker jeg rett skal det være korfattet og presis, ca 250 ord (?). Alltid usikker på hvilke tekster vi kan få, og hva det omhandler. Noen ideer?

 

 

Artikkelsjangeren er alltid med. Men du kan risikere at den oppgaven krever at du skriver om et tema du kan veldig lite om. Derfor er det lurt å ha god kontroll på analyse av sammensatt tekst. Reklame er veldig greit å analysere. En hvilken som helst analyse følger samme språkkrav som en artikkel. Personlig ville jeg aldri ha forsøkt meg på noe kreativt. Kanskje på et personlig essay om eksistensialismen siden jeg har tatt exphil. Haha.

 

Helt sant. Det beste er å ikke hive seg uti noe en ikke har særlig greie på. Er bare veldig spent på hvilke tema som kommer til å dukke opp på eksamen. Wikitaxi er jo absolutt fint å ha, men er det noen som har en link hvor vi som har Mac kan laste det ned?

 

 

Ja, er det noen som vet hvor man kan få tak i wikitaxi for mac? Jeg har prøvd å søke litt, men får bare opp sånne halvveis shady sider, tørr ikke laste ned uten at noen "verifiserer" troverdigheten

Lenke til kommentar

Kan noen gi en definisjon på hva form er? Jeg har bare en litt vag definisjon i hodet mitt. Går alle språklige virkemidler på form?

Lurer litt på det samme, egentlig. For jo ofte oppgaver der man ska kommentere "form og innhold". Da tenker jeg at form handler mer om oppbyggingen av teksten og komposisjon. F.eks i dikt er jo dette ganske relevant. Form kan vel også handle om evt. forfatterposisjon også? Bare lufter tankene mine her, altså…

 

Samtidig tenker jeg at innhold handler mer om hva teksten handler om, tema, budskap osv. Er jeg helt på jordet nå? Noen som har tanker om dette?

Lenke til kommentar

Utrolig redd for å bruke programmer som ,wikitaxi. Tror det kan oppfattes som juks av mange eksamensvakter. Usikker på om skolen min vet hva det innebærer. Og om de ikke vet det, er det vel sannsynlig at det å bruke programmet vil oppfattes som juks.

Lenke til kommentar

Hei! Skjønner hva du tenker, men på en slik norsk eksamen er det jo lov med alle hjelpemidler, unntatt kommunikasjon og internett. Wikitaxi er en NEDLASTET fil, og du kan nesten sammenligne det med å drege med seg et helt bind med leksikon. Det er fullt lovlig å innhente de hjelpemidlene man vil i forkant av eksamen, og så lenge man ikke bruker kommunikasjon eller internett under selve eksamen så er det heller ikke juks.

 

Utrolig redd for å bruke programmer som ,wikitaxi. Tror det kan oppfattes som juks av mange eksamensvakter. Usikker på om skolen min vet hva det innebærer. Og om de ikke vet det, er det vel sannsynlig at det å bruke programmet vil oppfattes som juks.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Skru av nettverkskortet på pcen så er du sikker på at den ikke kan kommunisere. Alle hjelpemidler vil si alle hjelpemidler. Da kan de ikke i ettertid komme å si at å laste ned wikipedia ikke var lov. Bare husk å oppgi kilder, med dato for når taxi-filen ble laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...