Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen - lese metoder


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kom opp i kjemi 2 og biologi 2 eksamen. Kjemi er på fredag 23. Bio er på mandag 26.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal lese. Jeg kan ikke bare lese til kjemi og starte med bio etter kjemi. Noen som har tips om hvordan jeg kan lese til begge eksamene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les over og skriv notater underveis på det som er viktigst. Så finleser du notatene etter det. Notatene bør være gode stikkord og setninger som du kan så kan utlede mer utfyllende fra.

Er du flink på visuell hukommelse lager du tankekart, dvs stikkordene knyttet sammen logisk.

Lenke til kommentar

Kjemi og biologi kan jo ha sammenheng og det kan være adskilte tema. Dersom du har tema i pensum som sammenfaller benytter du det i begge deler, altså henter til det ene fra det andre.

Er de helt adskilte på tema må du lese først det ene så det andre. Benytt samme metode som i første svaret, slik at du siste dagen sitter igjen med en minst mulig mengde notater som du leser over og nærmest pugger.

 

Har du sammenfallende tema (kjemien i kroppsceller o.l.) lager du fellesnotater så langt det lar seg gjøre og forgrener ut spesialiseringene i hvert av fagene. Til slutt leser du så komprimert som mulig, slik at du dekker mest mulig på kortest mulig tid og passer på at du husker det som ligger rundt det komprimerte.

 

Se for deg kjernen i tankekartet og hvordan de ulike temaene forgrener seg ut. Håper forklaringen hjelper og ikke bare er tydelig i mitt hode. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...