Gå til innhold

Ny HTPC box


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Min boxee box har tatt kvelden, og må dessverre erstattes. I den forbindelse har jeg tatt en kikk på hva som finnes og har konkludert at en HTPC box er kanskje et greit alternativ. Dessverre kommer jeg noe til kort med kunnskap og håper dere kan hjelpe meg litt.

 

Jeg ser etter noe som kan spille av film i de fleste formater, kan surfes på nettet med, streame fra youtube, NRK mm samt spille musikk via spotify. Gaming er mindre viktig.

 

Bluetooth ser jeg kan være greit og jeg ønsker muligheten å koble til trådløs mus/tastatur.

 

Jeg har en onkyo receiver som jeg ønsker å koble ned på hvis mulig, som igjen er tilkoblet en 55" LCD tv. Lyd er tross alt en viktig del av film.

 

I tillegg vil jeg at den skal ha VESA feste slik at den kan henges bak tven, og kobles opp mot lokalnettverket mitt trådløst.

 

Hva bør jeg kjøpe? En ferdig løsning som zotec andre andre tibyr eller bygge en fra deler? Hvis deler, hvilke bør jeg gå for? Er det andre ting jeg har utelatt som er greit å ha i en slik box?

 

Total sum ser jeg for meg ca 5-6000kr med OS

 

Takker for all hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv sett på Intel NUC. Her må et WIFI-kort med Bluetooth støtte kjøpes utenom (mindre enn 200,-). Har VESA-feste.

 

Hvilket minne, SSD osv. som er ideell kan jeg ikke hjelpe med ettersom jeg nettopp har begynt å se selv.

Endret av Oddybody
Lenke til kommentar

Til bruken du nevner tror jeg nok en android box, f.eks Minix X7 (evt. X8 som er rett rundt hjørnet) er midt i blinken, og mye billigere! Har selv den eldre X5 og er storfornøyd. Bruker den mest med XBMC, men også Spotify, NRK, og YouTube, dlna og airplay receiver. Den kan også delvis fungere som en ChromeCast dongle ved å installere CheapCast, men den støtter dessverre få CC apps.

Lenke til kommentar

Total sum ser jeg for meg ca 5-6000kr med OS

https://www.komplett.no/pc-i-deler-intel-nuc-core-i5/811305

 

Kraftigste Intel NUC med 8GB RAM, 240GB mSATA SSD og WiFi-kort med Bluetooth for 4.995 kroner. Som OS kan du enten installere Windows 8.1 eller Linux, Windows er kanskje det greieste med tanke på støtte. Dette er vel og merke den aller kraftigste Intel NUC-en. Du slipper fint unna med i3-varianten, og 240GB SSD er nok overkill på en HTPC, så du sparer enkelt en tusenlapp og kommer kanskje under budsjettet du har satt opp. Det er ikke nødvendig å kjøpe en sånn "pakke" og det er sikkert nettbutikker som selger enda billigere...

 

VESA-feste er det også, men det er 10x10 cm VESA og ikke 40x40 som jeg mener de fleste TV-er har, så det innebærer vel at NUC-en blir hengende etter én skrue. Ikke at jeg tror dette blir et problem, jeg har selv planlagt å gjøre det samme... Så snart jeg finner ut hvor jeg har arkivert skruene hen. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...