Gå til innhold

Windows og bios finner ikkje lengre, alt minne


Eide'n

Anbefalte innlegg

Hei

Eg slitter med at eg Ikkje lengre finner alt minne.

For snart 1.5 pr så har eg være istand til å kjøre 16gb uten overklokking.

 

Pcen:

Asus sabertooth z77

Intel 3770k

4x4gb minne

 

Men her ein dagen så sluttet windows og biosen å oppdage alt minne. Så nå oppdager den kun maks 8gb.

 

Eg har testet alle porten og minnebrikkene kvar for seg og da finner den minne kvar gang. Den finner også minne når eg kun bruker ein heil channel

 

Inne i Windows så finner både CPUz og Asus probe alt minne.

 

Så da sitter eg igjen med 2 ting som kan være feil;

Hovedkort eller cpuen .

 

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å resette bios? Enten ved å fjerne batteriet i noen minutter eller gå i bios å velge Load default settings?

 

Noen tilfeller kan vel dette være sensor feil i hovedkortet eller programvare feil.

Men som regel da vil nok maskinen være litt ustabil om du belaster all ram eller på ramtest kan det tenkes maskinen feiler. Har du prøv det? Memtest86+ http://hcidesign.com/memtest/ problemet med sistnevte så støtter vel gratisprogrammet kun 2 GB ram eller noe slik så du må ha programmet oppe flere enheter for å belaste 16 GB (8 programmer med 2 GB hver i så fall).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk LMH1

 

Eg dreiv å lette rundt på nett etter andre som hadde tilsvarende feil som meg, eg fant ut eg manglet også noen overklokkings funksjoner.

 

Så først, re installert eg biosen ved hjelp av eit program som hetter AMI-FLASH:

http://www.ami.com/support/downloads/amiflash.zip

 

Når eg hadde re-installert biosen så dukket overklokkings funksjoner opp igjen for CPUen, men PCen frøs under bios og i memtest86. Etter litt søking rundt på nettet så fant eg ut at minnet ikkje fikk nok minne, noe som gjorde at eg satt opp minne spenningen til 1.6V

 

Så idag gjorde den 4 passes med 16GB minne, med XMP klokke hastighet på 1866Mhz.

 

kort oppsummert:

Minne fikk ikkje nok spenning, og biosen var litt fucka.

Endret av Eide'n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...