Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva "blokkerer" port 80?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen venner som har en PC med ADSL fra Telenor. Problemet er følgende:

 

Alle lysene på modemet lyser som de skal. PC'en klarer å koble seg på nettet, får ip-adresse, og klarer å pinge ulike servere rundt omkring. Dersom man forsøker å få frem en web-side i IE, så stopper det opp. Man får beskjed om at "Opening page..." og "Connecting to...", men ingenting skjer. Dersom man prøver å Telnet'e en server på port 80, så får man ikke lov til dette. Husker ikke nøyaktig feilmeldingen man får da, men det var noe med "blocked", mener jeg.

 

Kort sagt tyder vel alt på at det er port 80 som av en eller annen grunn blokkeres av noe? Jeg har ikke sett på pc'en selv, da de bor i en annen del av landet, men det skal angivelig ikke være installert noe firewall på pc'en. Den har tidligere stått i et nettverk med en egen server m/firewall, og der fungerte den fint.

 

Noen tips til hva det kan være som blokkerer for port 80, eller hva i all verden som kan være problemet? Svar mottas med STOR takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Vet faktisk ikke om den klarer å telnette andre porter. Fikk bare vite at de hadde prøvd port 80, med det resultat at den var "blocked".

 

Telenor sier at linjen skal være oppe, og de har visstnok "registrert aktivitet på linjen", altså disse forsøkene på å få opp web-sider da, tydeligvis. Telenor mener med andre ord at feilen må ligge på pc'en, og nevner firewall eller andre programmer som eventuelt blokkerer for trafikk på port 80 som synderen. Firewall er som sagt ikke installert på pc'en, men dersom det hadde vært det så er det jo litt snålt hvis denne ikke skal tillate trafikk på port 80? :-o

 

Har du flere tips kanskje? Hvis vi for eksempel tar utgangspunkt i at FTP fungerer? Alle tips om hva det kan være, eller hva som kan gjøres for å teste mer, mottas med takk!

Lenke til kommentar
Hvis pc'en er brukt med modem og frisurf software installert så mister du  

muligheten med og gå på nett med noe annet..

 

Hmm... Takk for tipset! Tror ganske sikkert at den ikke har vært brukt med frisurf, men skal høre med rette vedkommende i ettermiddag. Man vet jo aldri!

 

Men dersom vi forutsetter at dette ikke er problemet, hva annet kan forårsake et slikt problem? Håper ikke jeg er alt for kravstor her nå, med all masingen min :lol:

Lenke til kommentar
Hvis pc'en er brukt med modem og frisurf software installert så mister du  

muligheten med og gå på nett med noe annet..

 

Hmm... Takk for tipset! Tror ganske sikkert at den ikke har vært brukt med frisurf, men skal høre med rette vedkommende i ettermiddag. Man vet jo aldri!

 

Dette gjelder uansett hvilken ISP man har hatt før: Ligger den noen instillinger i windows som sier at den kan komme på nett med modem vil den prøve dette først, uansett om modemet er koblet til telefonlinja eller ikke.

Slett alle netverksforbindelser, og opprett den som tar dsl'n på nytt.

 

-pg

Lenke til kommentar
Dette gjelder uansett hvilken ISP man har hatt før: Ligger den noen instillinger i windows som sier at den kan komme på nett med modem vil den prøve dette først, uansett om modemet er koblet til telefonlinja eller ikke.  

 

Jeg tror faktisk ikke at det har vært brukt vanlig modem på pc'en før, men dette må selvsagt undersøkes! Litt rart at den kobler opp bredbåndsforbindelsen likevel da, og lar brukeren pinge både den ene og den andre serveren, med stor suksess...eller?

 

Uansett, takk for tipset. Skal prøve dette! Har tidligere reinstallert nettverkskortet, og dette hjalp til en viss grad, i den forstand at et av lysene på modemet, som tidligere hadde vært dødt, begynte å lyse. Så var det bare denne siste hindringen igjen da... :roll:

 

Muligens at den "gamle" gatewayen ikke er slettet/forandret?

Ville ikke dette ført til andre problemer også da? At pc'en ikke fikk ip-adresse, og ikke klarte å pinge andre servere? Eller kan det faktisk være så enkelt??? :o

Lenke til kommentar

 

Muligens at den "gamle" gatewayen ikke er slettet/forandret?

Ville ikke dette ført til andre problemer også da? At pc'en ikke fikk ip-adresse, og ikke klarte å pinge andre servere? Eller kan det faktisk være så enkelt??? :o

 

Jo man skulle tro det men jeg hadde et lignende problem med en router/nettverkstikobling hvor jeg glemte akkurat det med gatewayen, jeg klarte merkelig nok å pinge andre servere men jeg klarte ikke å åpne sidene (ikke spør meg om forklaring på dette merkelige fenomenet...).

Hvis maskinen ikke er satt opp DHCP men bruker fast IP så beholdes denne.

 

Uansett så må man legge inn ny oppkobling med brukernavn/passord og jeg begynner nesten å lure på om det kan være feilen her når jeg tenker nærmere på det.

 

Jeg regner med at du også har tastet kommandoen "ipconfig /all" i MS-DOS ledetekst slik at du får sjekket IP/gateway/subnet for å se om alt fungerer.

Lenke til kommentar
Har du DHCP på nettverkskortet?  

Er Connection i IE never dial on connection slått av?  

Tools/connection/lansetting/proxy off også i IE?  

 

Hvis du ikke fatter hva jeg mener  Har liten tid akkurat nå, så kan jeg forklare nærmere senere.

Takk! Skjønner veldig godt hva du mener, og skal sjekke dette med vedkommende i ettermiddag :-)

 

Jeg regner med at du også har tastet kommandoen "ipconfig /all" i MS-DOS ledetekst slik at du får sjekket IP/gateway/subnet for å se om alt fungerer.

Yes, har testet dette, og såvidt jeg forsto så var det i hvert fall gyldige verdier der. Men takk for de andre tipsene!

 

Kommer sikkert en oppfølger senere i ettermiddag/kveld når jeg har fått mulighet til å snakke med den uheldige eier av pc'en, og prøvd det jeg har fått tips om her. Nok en gang, mange takk for alle tipsene! :woot:

Lenke til kommentar

Det kan være et problem med MTUen. Det førte ihvertfall til at jeg ikke kunne koble til en del sider når jeg hadde Telenor ADSL. Uten å bli for teknisk, så er dette er pga. at Telenor sin teknologi (PPPoE) krever en del overhead; som går ut over hvor store pakkene dine kan være.

 

Her er en fin side på temaet:

http://www.dslreports.com/faq/6264

(Husk å ping-teste mot de sidene som ikke virker - slik som anvist)

 

Hvis det ikke virker kan du se om du finner noe nyttig på denne siden:

http://www.dslreports.com/faq

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

 

Muligens at den "gamle" gatewayen ikke er slettet/forandret?

Ville ikke dette ført til andre problemer også da? At pc'en ikke fikk ip-adresse, og ikke klarte å pinge andre servere? Eller kan det faktisk være så enkelt??? :o

 

Jo man skulle tro det men jeg hadde et lignende problem med en router/nettverkstikobling hvor jeg glemte akkurat det med gatewayen, jeg klarte merkelig nok å pinge andre servere men jeg klarte ikke å åpne sidene (ikke spør meg om forklaring på dette merkelige fenomenet...).

Hvis maskinen ikke er satt opp DHCP men bruker fast IP så beholdes denne.

 

Tror det har å gjøre med at ping kringkaster pakker, sender til alle, og de enhetene som har flere netverks interfacer (f.x en router/gateway) vil sende pingen videre ut på sitt andre interface. Dermed blir ikke ping avhengig av gateway, men av subnet mask. [basert på gjetting]

 

 

Med telenors adsl skal du ha maskina på DHCP. Dette gjelder både netverksforbindelsen og pppoe forbindelsen.

 

Har du fortsatt problemer: post utskriften av ipconfig /all.

 

-pg

Lenke til kommentar

Det later til at sokk sin beskrivelse av problemet, med MTU'en /størrelsen på pakker, var den som traff best! Screenshot'ene fra http://www.dslreports.com/faq/6264 er identiske med resultatet på den kranglevorne pc'en. Altså fungerte pingen dersom man reduserte pakkestørrelsen. Nå har jeg ikke peiling på om dette faktisk er problemet, for vedkommende som eier pc'en måtte jo finne en pc med fungerende internett for å laste ned det programmet og ta det med seg på diskett, men jeg håper å høre fra ham i løpet av dagen. Hvis ikke så er det jo greit å ha alle de andre forslagene her i bakhånd. Nok en gang, mange takk! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...