Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

trenger hjelp med 2 funksjoner!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, klarer du å løse likningsett ved regning? Da må du bare si ifra, men jeg forklarer hvordan man løser likningsett grafisk.

 

For å løse et likningsett grafisk så har du da to funksjonsuttrykk, du har 3x+4y=10 og du har 2x+3y=8. Da må du først ordne likningene slik at du får y alene på en side.

 

3x+4y=10

 

4y=-3x+10

 

y= -3/4x +10/4 (Du deler alle ledd på 4, for å få y alene). Det neste du så gjør er å tegne funksjonsuttrykket inn i et koordinatsystem. Dette gjør du også med den andre likningen du fikk oppgitt i oppgaven, først får du y alene på en side, så tegner du funksjonsuttrykket inn i et koordinatsystem.

 

Nå skal du ha to lineære grafer i samme koordinatsystem. Der funksjonene skjærer hverandre, er løsningen.

 

Jeg kan vise med geogebra(se vedlegg)

 

Grafene skjærer hverandre i punkt A.docx

Lenke til kommentar

Vet ikke om du trenger forklaring på hvordan man løser første oppgave ved regning :)

 

Men på oppg. 2 tenker jeg du mener tegne grafen uten hjelp av digitalt verktøy. Siden likningen du har der er lineær, trenger du stort sett kun tre punkter for å tegne riktig graf. Det du gjør er å regne ut y-verdien for 3 x-verdier.

 

f.eks

y(x) = x/4 + 1/2

y(1) = 1/4 + 1/2 = 3/4

y(2) = 2/4 + 1/2 = 1

y(3) = 3/4 + 1/2 = 5/4

 

Så plotter du punktene inn i koordinatsystemet, og trekker linje mellom dem ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...