Gå til innhold

[Løst] Nybegynner på lydfronten


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kjøpt meg følgende:

Forsterker: Pioneer VSX-923-K

Fronthøyttalere: Dynavoice Magic F-6 EX

Subwoofer: Dynavoice Definition SW-10

 

Jeg har koblet høyttalerne til front venstre/høyre koblingene og subwooferen til PRE OUT SUBWOOFER 1.

 

Problemet her er at jeg syns ikke subwooferen spiller så "høyt" som den burde. Jeg kjenner at den gjør noe når jeg forsiktig holder fingeren foran elementet men føler ikke at jeg merker noe spesielt til den. Høyttalerne spiller mer bass enn subwooferen...

 

Som sagt er jeg ganske fersk på dette feltet og jeg klarer ikke finne en innstilling for å øke subwooferen.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, du har koblet riktig på forsterkeren. Har jeg forstått deg rett når du har koblet det inn på "Line In" på subwooferen? Det er sannsynligvis bare 1 kanal ut fra forsterkeren, da skal den inn i høyre kanal line in på subwoofer.

 

Subben har strøm, er påslått og ikke tuklet mye med på baksiden? Man kan booste bassen på baksiden der, eller også endre en del instillinger på forsterkeren.

Lenke til kommentar

Ja. Left/Right LINE IN er den som er i bruk. Subwooferen har strøm og den er slått på.

Har prøvd å sette Power på både auto og on, og den spiller begge gangene, men syns den spiller veldig lavt.

 

Jeg har 4 innstillinger på subwooferen: Boost, Frequency, Phase og Level.

Level har jeg prøvd meg litt frem på, men ingen stor forandring der syns jeg. Den står nå på 1/4. Har prøvd opp mot 3/4.

 

Boost har jeg også prøvd meg litt frem på. Den står på 45.

 

Frequency har jeg også prøvd meg litt frem på uten noen endring. Den står nå på 240

 

Phase står nå på 0

Lenke til kommentar

Du vet den også har 2 power-knapper, en øverst og en nede ved stikkontakten?

 

Frequency har ikke noe å si når du bruker line-in, la den stå på "full range" så regulerer du heller frekvensen på forsterkeren i menyene der. Jeg vil anbefale deg å kikke litt rundt i menyene på forsterkeren for å se om du finner noe der.

 

En slik bass er ikke ment til å lage noe særlig lyd i seg selv, men heller supplere lydbildet og lage trykk. Skru opp Level til du finner et nivå som passer deg.

Lenke til kommentar

Hehe. Ja, jeg vet den har 2 power-knapper, og begge er så klart skrudd på. Som sagt så merker jeg at den gjør noe.

 

Subwoofer stod på ON i speaker setupen, men front høyttalerne stod på LARGE. Satte de til SMALL slik at mere blir sendt til subwooferen. Dette syns jeg hjalp litt.

 

Men fremdeles så syns jeg subwooferen kunne spilt høyere/dypere enn høyttalerne. Jeg må sette levelen på subwooferen til 3/4 før den i det hele tatt er merkbar, og da durer det fra subwooferen når det ikke spilles lyd. Dette må vel være feil.

 

Er det en måte å sette levelen på subwooferen høyere via forsterkeren og heller supplere med levelen på selve subwooferen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...