Inventory Skrevet 29. april 2014 Skrevet 29. april 2014 Hei. Jeg tygger på en oppgave nå. Jeg har fått posisjonsvektoren r(t)=[t+1,-t^2+2t+3]. t er tiden i sekunder. Enheten langs aksene er 1m. A) Framstill kurven grafisk. Velg t-verdier mellom -2 og 4. Det har jeg gjort: Oppgave A fikk jeg altså til.. B) Finn fartsvektoren og farten etter 2 sekunder. Tegn fartsvektoren i denne posisjonen på kurven. Fartsvektor: [1,-2t+2] Fart etter 2sekunder: 2,24m/s C) Finn akselerasjonsvektoren og absoluttverdien av akselerasjonen etter 2 sekunder. Tegn akselerasjonsvektoren i denne posisjonen på kurven. Akselerasjonsvektor: [0,-2] Akselerasjon etter 2sekunder: 2m/s^2 Altså, det er noe jeg må fylle inn i geogebra her, men hva?? Trenger hjelp til deg jeg har merket med rødt.. Fint om noen kan sjekke at de andre svarene er rette også. Tusen takk for hjelp Tentamen i morgen!!
Jaffe Skrevet 29. april 2014 Skrevet 29. april 2014 Du har funnet ut at fartsvektoren er , som er riktig. For å finne fartsvektoren etter to sekunder så setter du rett og slett inn t = 2: . Fartsvektoren peker altså én enhet bort og to enheter ned. Nå gjenstår det bare å tegne denne vektoren inn i figuren din, i posisjonen på kurven som svarer til t = 2. Det finner du ved å bruke posisjonsvektoren (den du deriverte).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå