Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det noen som har erfaring med å bruke DLNA (eller Miracast/WiDi) til trådløs overføring av lyd (eller bilde)?


Anbefalte innlegg

Jeg trodde dette var relativt enkelt: Jeg har tenkt å kjøpe en PC (denne, med Intel 7260 nettverkskort), og ønsker å overføre lyden som normalt kommer ut av PC-høyttalerne trådløst til mitt gamle stereoanlegg (receiveren er fra 70-tallet). Da trenger jeg naturligvis en trådløs dings med 3,5-plugg eller RCA-plugger.

 

Kravet jeg har til denne dingsen er: relativt billig (helst under 500), god lydkvalitet (dvs. bluetooth uten aptX er utelukket), grei rekkevidde (minst 7 m, igjen et problem med bluetooth), rimelig åpen standard (i motsetning til airplay) og at den faktisk gjør det jeg vil den skal gjøre - som er å motta lyden som til enhver tid spilles på laptopen og sende til stereoen (som en vanlig lydkabel koblet til hodetelefonuttaket ville gjort) - ikke å virke som en klient som man må kontrollere som en mediespiller og/eller en avspiller som er kresen på filformater.

 

Finnes en slik dings? Det jeg har lest på nettet tar fra meg en del av motet, Det virker som de fleste DLNA-mottakerne er av typen som man enten skal kontrollere med smarttelefonen (som jeg ikke har) eller kun vil strømme noen typer filer. Miracast virker lovende, men der er problemet for det første at en produsents versjon av miracast ikke vil kommunisere med en annen produsents versjon, og dessuten har jeg ikke funnet noen rimelige miracast-mottakere/dongler med lydutgang - da må jeg i såfall ha en hdmi-til-rca-audio-adapter først.

 

Det virker nesten som om det enkleste er å kjøpe en airport express. Fordelen er at den jo også kan virke som ruter (hvilket jeg må uansett kjøpe), ulempen er at man alltid må fortelle airfoil hvilken kilde den skal bruke - noe som er slitsomt hvis gjestene benytter både spotify, youtube og foobar/itune om hverandre (som på fest).

 

 

Jeg hadde egentlig også håp om å overføre bilde (dvs. speile skrivebordet) trådløst uten kvalitetstap eller hakking, men det forstår jeg er enda mer umodent enn overføring av lyd.

Endret av Jostein G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...