Gå til innhold

Rettigheter ved feil på MC etter kjøp


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I mars dette år, kjøpte jeg en brukt og privat MC til 30 000,-
Når jeg besiktet sykkelen var batteriet tomt, og sykkelen ble egentlig aldri startet før etter jeg hadde kjøpt sykkelen.

 

Når jeg startet sykkelen første gangen gikk den kun på 3 sylindre. Men den fjerde kom inn etter en stund.

 

I går når jeg tok meg en lengre MC tur opplevde jeg problem med at den gikk periodisk på 3 av 4 sylindre.

 

Etter en tid kjøring hørte man ventiltikking som tilsir at ventilene må justeres. Så opplevde jeg at at den skvettet olje med simmeringen på frontgaffelen.

 

Har sjekket pris med verksted hva det vil koste å få justert ventilene, og det er rundt 11 000,-. Jeg tipper ved bytte av simmering og rens og kalibrering av forgassere blir denne summen å nærme seg 20 000,-. (dette er mulig feilen på hvorfor den går periodisk på 3 sylindre)

Selger sa at det ikke skulle være noen problem med sykkelen, er også krysset av i kontrakt at det ikke er noen problem med motor.

 

Men, hvilken rettigheter har jeg egentlig her?

Hvis jeg skal betale verkstedregning for å få den i stand som nærmer seg summen jeg ga for sykkelen er jo aktuelt.

Er ikke så veldig flink på kjøpsloven, er litt flinkere på rettigheter gitt av forbrukerkjøpsloven.

 

Har også kun kanskje kjørt en halv tank på sykkelen.

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du snakket med selger? Hvis den har stått lenge kan det være fordampet bensin som er problemet. Det kan bli liggende igjen et "hvitt pulver" som tetter dysene. Eller kondens i flotørhuset. Er der en dreneringsplugg under på flotørkammeret? Hvis det, så skru den ut og se om der er vann i bensinen, eller et belegg. Ang simring så må den byttes. Er lett å rive dei når sykkelen har stått lenge? Sjekk gaffel beina om der er steinsprut. Det kan og rive ringene. Fil dei ned med en fin fil og puss over med fint slipepapir. Må du sette den på verksted så kan det lønne seg å skru av all plast selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...