Gå til innhold

Forkurs og Bioingeniør


Convo

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg antok helt fram til nå at forkurs naturligvis kvalifiserer til bioingeniør, men nylig leste jeg på blant annet en høyskole sin side at forkurs IKKE kvalifiserer til denne utdanningen. Stemmer dette?

 

Jeg har generell studiekompetanse utenom, men karakterene fra VG1 og VG2 drar meg kraftig ned. Fra ca 3,5 i snitt på VG1 og 2, til 5+ i snitt på VG3 og forkurs. Hvordan finner jeg ut hvor mange poeng jeg har om forkurs ikke erstatter videregående vitnemålet?

 

Virker helt sløvt at forkurs til ingeniør ikke kvalifiserer til en INGENIØR utdanning men....

 

"Bestått forkurs gir adgang til opptak til bachelorutdanning i ingeniørfag i egen kvote. Forkurset kvalifiserer imidlertid ikke for opptak til bioingeniørutdanning."

Kilde - http://www.hib.no/avd_ai/data/forkurs.htm

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg dekker alt av krav, har både R1, R2, kjemi 1, biologi 1, fysikk 1. Problemet er at for alle andre ingeniørutdannelser overskriver forkurs hele VGS vitnemålet. Ut i fra det som står på HiB sine sider gjør det plutselig ikke det for bioingeniør noe jeg tok som en selvfølge.

 

Som sagt så er karakterene mine på VG1 og VG2 ikke like gode, derfor er jeg i fare sonen når det kommer til poengkravet om disse regnes med. Mens på alle andre ingeniør kurs hadde jeg kun søkt med forkurs, og derfor vært garantert å komme inn. Om jeg forstår dette rett da, derfor jeg spør.

 

Ringte samordna opptak men de hadde ingen anelse og sa jeg måtte ringe HiB som naturligvis stengte kl 14.

Endret av Convo
Lenke til kommentar

Er 0 logikk i det, men fikk svar fra HiB at jeg må søke med studiekompetansen min fra VGS. Forkurs dekker realfags kravene, men ingen av karakterene derfra virker inn på snittet. Det er en "helsefaglig utdanning" ikke ingeniør som du sier.

 

De burde kalle det "Bio-teknikker" eller hva som helst annet enn ingeniør, misvisende så det holder imo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...