Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil uten betalt årsavgift. Ansvar?


foenix

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre bil som skal selges som delebil. Jeg har ikke betalt årsavgiften på denne og har fått beskjed på varselsbrevet om at bilen ikke kan omregistreres før årsavgiften er betalt.

 

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Kan jeg risikere å bli ansvarlig for noe dersom den nye eieren kjører med bilen etter at jeg har levert inn salgsmelding?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som biler er registrert på 1 januar i avgiftsåret er ansvarlig og skal betale, hvis kjøper sier at han skal betale så spiller det ingen rolle, eier står uansett ansvarlig og kan bli "tvunget" til å betale siden lovverket sier det.

 

Skriv minimum i kjøp/salgskontrakten at bilen selges som delebil og at det er et veiavgiftkrav på bilen og for guds skyll lever inn skiltene før du leverer fra deg bilen så du ikke får et krav i etterkant fra kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få det inn i en kontrakt at ny kjøper skal betale dette. Selv om jeg personlig ikke ville kjøpt en ren delebil hvor det sto i kontrakten at jeg _MÅTTE_ betale den, en annen ting vist det enda kan være en bruksbil.

 

Vist han som kjøper bilen av deg ikke betaler så tilfaller kravet til deg. Statens innkrevnings sentral tror jeg ikke drar dette kravet inn på lønn, men neste gang du f.eks skal få tilbake på skatten så får du bare ett pent brev om denne årsavgiften blir trekt fra "gevinsten" din.

 

Selger du bilen så lever inn skiltene selv før du slipper noen av gårdsplassen! For vist noen kjøper bilen og bare fortsetter å kjøre og greier å bruke bilen frem til 2015 så er en ting at det er ett forbanna mareritt å få sakt opp forsikringen, men du blir å stå ansvarlig for alle fremtidige årsavgifter frem til bilen er omregistrert, avskiltet eller vraket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...