Gå til innhold

[Løst] Ta en Master i Regnskap og revisjon eller ikke?


Studten

Anbefalte innlegg

Hei

 

Går økonomi og administrasjon med regnskapsførerutdanning ved BI, og planlegger å bli autorisert regnskapsfører.

 

Det er mye snakk om at man bør ha master for tiden. Er det noe jeg vil trenge/tjene på, og hvordan? Med tanke på at jeg vil ha ca. 200.000 mer i gjeld, og bli satt tilbake 2 år med lønn i tillegg.

 

Tusen takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er så fryktelig nødvendig med en mastergrad som mange gir uttrykk for. Det er dessuten til tider relativt delte meninger rundt akkurat dette, hvor de selvutnevnte og såkalte "ekspertene", mener både det ene og det andre rundt tema - bachelor eller master.

 

 

Når jeg har fullført min bachelor i markedsføring, tror jeg ikke det vil bli aktuelt å gå videre på en mastergrad. Som du selv sier, 200.000,- mer i semesterutgifter og to år med relativt høye arbeidsinntekter i forhold til hva man har i dag. Det høres bare ikke ut til å være verdt to år til med studier.

 

 

Det som går an er å ta en mastergrad på deltid, på et senere tidspunkt. Har man den rette arbeidsgiveren, vil det dessuten være mulighet for å bli sponset hele eller deler av mastergraden, dersom det er relevant for ditt nåværende eller fremtidige arbeid i bedriften.

Endret av SilvioBerlusconi
Lenke til kommentar

Automatiserte løsninger innføres i langt større grad, hvilket skaper et større press på den kompetanse og den relevans regnskapsføreren har. Regnskapsføring er en standardisert tjeneste, og for å skille seg ut er trenden i bransjen helt klart at det satses på rådgiverkompetanse (innenfor rammene av uavhengighet).

 

Etter min mening vil du helt klart ha nytte av MRR, men du behøver det absolut ikke som regnskapsfører. Vurderer du å gå ut i jobb med bachelorgrad i sekken, bør du vurdere følgende før du signerer en arbeidskontrakt:

  • Tillater arbeidsgiver studiepermisjon?
  • Hvordan er policy hos arbeidsgiver for etterutdanning, herunder interne samt mulighet til å delta på eksterne kurs?

Husk også at det er langt enklere å ta MRR mens studieteknikken fremdeles er inne, men det går på den annen side lett for seg når man har praktisk erfaring. Lykke til.

Endret av CYA
Lenke til kommentar

Det er klart man ikke behøver en master, men her er mine erfaringer:

 

Jeg diskuterte akkurat dette med noen økonomivenner av meg. Vi er 26-28år og samtlige av dem som hadde tatt master i økonomi (revisorer) har nå passert de med bachelorgrad, i lønn. Dvs at selv med mer arbeiderfaring, og kanskje samme evner, så ligger de med mastergrad et godt stykke foran de som tok bachelorgraden. Og dette er 4 år etter personene med bachelorgrad gikk ut.

 

Dersom du har evnene på plass vil du få et mye høyere inntektspotensial med en master. Det kommer an på hvor høyt du vil sikte økonomisk. Jeg har ingen problemer med folk som sier seg fornøyde med en bachelorgrad. Det er ikke et poeng å tjene kolossalt med penger, men sammenligner du revisorers utdanning ligger de med mastergrad (og evner) et langt hestehode foran.

 

Dersom du skal ta masteren skal du være godt motivert. Jeg kjenner folk som har startet en 5årig utdanning i en alder av 32år, med etablert familie osv. Men det hadde nok vært enkelere å ha gjort det med en gang. Uansett, vil man så får man det til!

Endret av CastorTroy
Lenke til kommentar

Det er klart man ikke behøver en master, men her er mine erfaringer:

 

Jeg diskuterte akkurat dette med noen økonomivenner av meg. Vi er 26-28år og samtlige av dem som hadde tatt master i økonomi (revisorer) har nå passert de med bachelorgrad, i lønn. Dvs at selv med mer arbeiderfaring, og kanskje samme evner, så ligger de med mastergrad et godt stykke foran de som tok bachelorgraden. Og dette er 4 år etter personene med bachelorgrad gikk ut.

 

Dersom du har evnene på plass vil du få et mye høyere inntektspotensial med en master. Det kommer an på hvor høyt du vil sikte økonomisk. Jeg har ingen problemer med folk som sier seg fornøyde med en bachelorgrad. Det er ikke et poeng å tjene kolossalt med penger, men sammenligner du revisorers utdanning ligger de med mastergrad (og evner) et langt hestehode foran.

 

Dersom du skal ta masteren skal du være godt motivert. Jeg kjenner folk som har startet en 5årig utdanning i en alder av 32år, med etablert familie osv. Men det hadde nok vært enkelere å ha gjort det med en gang. Uansett, vil man så får man det til!

 

Hei

 

Takk for svar!

 

Jeg tenker som så:

 

Om jeg gir meg med bachelorgrad, så satser jeg på autorisert regnskapsfører.

 

Om jeg tar MRR, så satser jeg på statsautorisert revisor.

 

Jeg føler at jeg er godt motiver, og kan godt studere i 3 år til.

 

Eneste er om jeg vil tjene på det i lengden? Og hva om jeg fullfører MRR, men ikke har greid kravene for å bli statsautorisert revisor? Vil jeg fortsatt tjene på det, med tanke på lønn og karriere.

Endret av Caso92
Lenke til kommentar

Jeg tror du tenker for mye på hva som er riktig/fornuftig å gjøre, kontra hva du har mest lyst til? Så hva har du mest lyst til?

 

I revisorbransjen er jeg overbevist om at du vil tjene (mye) mer i lengden med en mastergrad. Men dersom du føler deg ukomfortabel med mer studielån osv så kan du vente. Og kanskje arbeidsgiver sponser en mastergrad i fremtiden(?). For de fleste er nok en revisorlønn med bachelorgrad mer enn komfortabelt.

Lenke til kommentar

Hva med en regnskapsfører lønn kontra en revisors lønn?

 

Begge yrker virker like interessant, men jeg vil ikke kunne bli revisor med en bachelor i øk.ad. Da må man ha bachelor i regnskap og revisjon.

 

Har lest en del på forum, og har et inntrykk av at lønnen til en regnskapsfører ikke er allverdens?

Endret av Caso92
Lenke til kommentar

Hva med en regnskapsfører lønn kontra en revisors lønn?

 

Begge yrker virker like interessant, men jeg vil ikke kunne bli revisor med en bachelor i øk.ad. Da må man ha bachelor i regnskap og revisjon.

 

Har lest en del på forum, og har et inntrykk av at lønnen til en regnskapsfører ikke er allverdens?

Du må ikke ha bachelorgrad i regnskap og revisjon for å bli revisor, men du må ha master i regnskap og revisjon for å bli statsautorisert. I de fleste tilfeller kvalifiserer man seg for den masteren med en bachelor i økad.

Lenke til kommentar

 

Hva med en regnskapsfører lønn kontra en revisors lønn?

 

Begge yrker virker like interessant, men jeg vil ikke kunne bli revisor med en bachelor i øk.ad. Da må man ha bachelor i regnskap og revisjon.

 

Har lest en del på forum, og har et inntrykk av at lønnen til en regnskapsfører ikke er allverdens?

Du må ikke ha bachelorgrad i regnskap og revisjon for å bli revisor, men du må ha master i regnskap og revisjon for å bli statsautorisert. I de fleste tilfeller kvalifiserer man seg for den masteren med en bachelor i økad.

 

Fra min tid kunne man ta master i økad for så å ta 1år med revisjonsfag på toppen av dette for å bli statsautorisert revisor, slik at man er både sivøk og statsaut. revisor etter 6 år. Ellers tok studiekamerater revisjon og regnskap på 3.året av bachelorgraden og ble revisorer. Men det finnes sikkert andre veier også.

Lenke til kommentar

1. Ta ba i økad (med visse fagkrav) eller ba i regnskap og revisjon, som begge kvalifiserer til MRR.

 

2. Ta master i økad eller juss, med visse fagkrav, og gå rett på sisteåret av MRR.

 

3. Ta master i økad og jobb ett år som revisor, da kan man også gå rett på sisteåret av MRR med færre spesifikke fagkrav.

 

Økad og økonomi og ledelse etc går for det samme så lenge fagkravene er der.

 

Edit: MRR gir ikke automatisk tittelen statsautorisert revisor, etter fullført MRR må man jobbe som revisor et gitt antall år.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

 

Hva med en regnskapsfører lønn kontra en revisors lønn?

 

Begge yrker virker like interessant, men jeg vil ikke kunne bli revisor med en bachelor i øk.ad. Da må man ha bachelor i regnskap og revisjon.

 

Har lest en del på forum, og har et inntrykk av at lønnen til en regnskapsfører ikke er allverdens?

Du må ikke ha bachelorgrad i regnskap og revisjon for å bli revisor, men du må ha master i regnskap og revisjon for å bli statsautorisert. I de fleste tilfeller kvalifiserer man seg for den masteren med en bachelor i økad.

 

I følge Finanstilsynet må man ha et vis utdanningskrav:

Det står ingen ting om krav for kun tittelen revisor, men vil tro at man ikke har noen særlige muligheter hvis man ikke kan bli registrert enn gang? Hvordan vil lønnen og utsiktene til kun en som er revisor være kontra en autorisert/ikke autorisert regnskapsfører være? Tenker mest lønn da begge yrkene er like interessante.

 

http://www.finanstilsynet.no/no/Revisjon/Tilsyn-og-overvakning/Krav-til-konsesjon/Soknad-om-konsesjon/Soknad-om-godkjenning-som-registrertstatsautorisert-revisor-/

 

Utdanningskrav

Kravene til utdanning følger av revisorloven § 3-2. Kopi av hele vitnemålet må vedlegges søknaden, også for den utdanningen som er gjennomført før eventuell mastergrad. Registrert revisor skal ha karakteren C eller bedre i fordypningsemnene med avsluttende revisoreksamen: revisjon (15 stp), årsregnskap, herunder IFRS (15 stp), skatterett (15 stp) og rettslære (10 stp). Statsautorisert revisor skal ha karakteren C eller bedre i alle eksamener på de siste to årene av masterstudiet.

Lenke til kommentar

Er egentlig veldig forvirret. Mange mener forskjellig!

 

Snakket med NHH i går. De sa med snittet jeg har nå er jeg garantert plass på MRR hos dem. I tillegg til at skolen er gratis og jeg får da stipend. Så da slipper jeg semesteravgiftene på BI også.

Endret av Anonym1
Lenke til kommentar

Det har ingenting å si for autorisasjonen om du har en ba i økad eller en ba i regnskap og revisjon før du tar master i regnskap og revisjon(MRR) for å bli statsautorisert. Som jeg skriver over er det visse fagkrav for at du kvalifiseres for MRR. Tar du for eksempel ba i økad på BI og vil inn på MRR på NHH, mangler mange faget skatterett. Det faget kan du ta i sommerferien på NHH som ekstern søker, så det er ikke noe problem.

 

Jeg har bekjente som jobber som revisor i de fire store etter fullført ba i økad fra skoler som BI og NHH, med samme lønnsbetingelser som de med ba i regnskap og revisjon. Selv om det er ekstremt få vel å merke. De aller fleste av dem tar deretter MRR, dersom du uansett planlegger en karriere innen revisjon er det etter min mening ikke spesielt lurt å ikke ta MRR. Med kun ba i økad så stemmer det, i de fleste tilfeller, at du ikke kan bli registrert revisor uten å ta opp noen fag, men du stiller på lik linje som de med ba i regnskap og revisjon etter fullført MRR.

 

Caso92, dersom du har over 4,3 i snitt, og fyller alle andre fagkrav, så kommer man garantert inn på Master i økad eller MRR på NHH.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Det har ingenting å si for autorisasjonen om du har en ba i økad eller en ba i regnskap og revisjon før du tar master i regnskap og revisjon(MRR) for å bli statsautorisert. Som jeg skriver over er det visse fagkrav for at du kvalifiseres for MRR. Tar du for eksempel ba i økad på BI og vil inn på MRR på NHH, mangler mange faget skatterett. Det faget kan du ta i sommerferien på NHH som ekstern søker, så det er ikke noe problem.

 

Jeg har bekjente som jobber som revisor i de fire store etter fullført ba i økad fra skoler som BI og NHH, med samme lønnsbetingelser som de med ba i regnskap og revisjon. Selv om det er ekstremt få vel å merke. De aller fleste av dem tar deretter MRR, dersom du uansett planlegger en karriere innen revisjon er det etter min mening ikke spesielt lurt å ikke ta MRR. Med kun ba i økad så stemmer det, i de fleste tilfeller, at du ikke kan bli registrert revisor uten å ta opp noen fag, men du stiller på lik linje som de med ba i regnskap og revisjon etter fullført MRR.

 

Caso92, dersom du har over 4,3 i snitt, og fyller alle andre fagkrav, så kommer man garantert inn på Master i økad eller MRR på NHH.

På hjemmesiden til NHH står følgende: Ikke lenger krav om forkunnskaper i juss og skatterett

Fra og med opptaket til høstsemesteret 2014 kreves det ikke lenger forkunnskaper i juss og skatterett for noen av søkergruppene til master i regnskap og revisjon.

Slipper jeg det i så fall, om det blir NHH fremfor BI. Det om jeg velger å ta MRR da :p
Lenke til kommentar

 

Det har ingenting å si for autorisasjonen om du har en ba i økad eller en ba i regnskap og revisjon før du tar master i regnskap og revisjon(MRR) for å bli statsautorisert. Som jeg skriver over er det visse fagkrav for at du kvalifiseres for MRR. Tar du for eksempel ba i økad på BI og vil inn på MRR på NHH, mangler mange faget skatterett. Det faget kan du ta i sommerferien på NHH som ekstern søker, så det er ikke noe problem.

 

Jeg har bekjente som jobber som revisor i de fire store etter fullført ba i økad fra skoler som BI og NHH, med samme lønnsbetingelser som de med ba i regnskap og revisjon. Selv om det er ekstremt få vel å merke. De aller fleste av dem tar deretter MRR, dersom du uansett planlegger en karriere innen revisjon er det etter min mening ikke spesielt lurt å ikke ta MRR. Med kun ba i økad så stemmer det, i de fleste tilfeller, at du ikke kan bli registrert revisor uten å ta opp noen fag, men du stiller på lik linje som de med ba i regnskap og revisjon etter fullført MRR.

 

Caso92, dersom du har over 4,3 i snitt, og fyller alle andre fagkrav, så kommer man garantert inn på Master i økad eller MRR på NHH.

På hjemmesiden til NHH står følgende: Ikke lenger krav om forkunnskaper i juss og skatterett

Fra og med opptaket til høstsemesteret 2014 kreves det ikke lenger forkunnskaper i juss og skatterett for noen av søkergruppene til master i regnskap og revisjon.

Slipper jeg det i så fall, om det blir NHH fremfor BI. Det om jeg velger å ta MRR da :p

 

 

Fagplanen til MRR har endret seg drastisk det siste året, slik at MRR skal bli tilnærmet likt Master i økad i struktur. Nå har man hovedsakelig fire 7,5 stp fag per semester, og ett semester skal man skrive en "masteroppgave" på 30 stp. Jeg var faktisk ikke klar over at de har droppet kravet om skatterett, det var der for ca ett år siden. Det gjør det jo bare enklere for søkere med ba i økad etc.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...