Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Lydproblem


Anbefalte innlegg

Hallo folkens..

Jeg har fått en feil jeg ikke finner ut av, lyden er blitt borte på pc`n..

 

Jeg har et hovedkort med innebygd lydkort som er disabled for jeg har

i tillegg et pci soundblaster kort som er koblet til et frontpanel.

 

Jeg får lyd ut av hodetelefon utgangen i frontpanelet som er koblet igjennom lydkortet men får ikke lyd ut av 5.1 utgangene på baksiden.. Det som er merkelig er at samme problemet fortsatt er tilstede når jeg tar ut lydkortet og bruker det integrerte i hovedkortet.. ingen lyd i 5.1 utgangene men i frontpanelet..

 

Sånn jeg ser det så er det dermed ikke noe feil med 5.1 anlegget eller lydkortet.. jeg har nå koblet 2.0 lyd i frontpanelet som en nødløsning...

Jeg har brukt restore defaults over alt.. oppdatert bios..

 

I windows sin volumkontroller så indikerer nivåinikator at lyden er tilstede, samme i egenskaper for lydkortet..

 

Er hovedkortet fucka ??

 

Alt funka fint i går.. men ikke i dag uten at jeg har gjort noe som helst..

Endret av Yommt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo folkens..

Jeg har fått en feil jeg ikke finner ut av, lyden er blitt borte på pc`n..

 

Jeg har et hovedkort med innebygd lydkort som er disabled for jeg har

i tillegg et pci soundblaster kort som er koblet til et frontpanel.

 

Jeg får lyd ut av hodetelefon utgangen i frontpanelet som er koblet igjennom lydkortet men får ikke lyd ut av 5.1 utgangene på baksiden.. Det som er merkelig er at samme problemet fortsatt er tilstede når jeg tar ut lydkortet og bruker det integrerte i hovedkortet.. ingen lyd i 5.1 utgangene men i frontpanelet..

 

Sånn jeg ser det så er det dermed ikke noe feil med 5.1 anlegget eller lydkortet.. jeg har nå koblet 2.0 lyd i frontpanelet som en nødløsning...

Jeg har brukt restore defaults over alt.. oppdatert bios..

 

I windows sin volumkontroller så indikerer nivåinikator at lyden er tilstede, samme i egenskaper for lydkortet..

 

Er hovedkortet fucka ??

 

Alt funka fint i går.. men ikke i dag uten at jeg har gjort noe som helst..

har du sett i kontrollpanelet at høyttaleren står som standardenhet?

jeg har hatt de samme for ca 1 år siden da var plutselig hodetelefonen som standardenhet.

lykke til

Lenke til kommentar

Ja Høyttalere Creative SB X-fi er standard og nivåindikatoren går opp og ned når musikken står på..

Samme med realtek når jeg fjernet SB kortet..

Har du prøvd å gå til Kontrollpanel og autokjør, velg hva som skal skje når lyden skal spilles av.

 

Står det spill av lyd, eller ikke gjør noe?

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Har du prøvd å gå til Kontrollpanel og autokjør, velg hva som skal skje når lyden skal spilles av.

 

Står det spill av lyd, eller ikke gjør noe?

 

BmOnline

 

 

Det skal jo ikke ha noe å si.. det har jo bare med hvilket program som skal behandle filen du velger..

jeg velger ikke noen fil.. jeg er allerede i programmet.. Og det gjelder all lyd.. windows-lyder

spotify.. spill.. alt..

Hvis man ikke har definert noe i autokjør som du sikter til så vil jo windows uansett spørre deg hvilket program du vil bruke for å spille av fila..

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Ok, hvilken melding får du når du holder musa over høyttaleren nede på skrivebordet?

 

Hos meg kommer det opp AMD HDMI output 100%.

 

 

BmOnline

 

 

Høyttalere : 54% og høyreklikker jeg og velger avspillingsenheter så står det

Høyttalere : Creative SB X-fi (standardenhet) og nivåmåleren går opp og ned..

 

Under høyttaler i det bilde så har jeg SPDIF out SB X-fi.

Nå gjorde jeg den til standard og lånte optisk kabel fra anlegget i stua og da funker det igjen.. så nå har jeg 5.1 og ordentlig fyr i subwoofern igjen.. så jeg får kjøpe en sånn kabel til og anse saken som løst.. Men syns det er meget merkelig at problemet er likt med begge lydkortene og alle instillinger er normale, som sagt så restora jeg alle default instillinger og det hjalp heller ikke.. sånn at det må jo være en hardware feil når software er i orden.. neste skrittet ville jo vært å formatere og bytte hovedkort om det ikke hjalp.. som student så er det lite attraktivt for øyeblikket.. Så takk for innsatsen !

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

 

Ok, hvilken melding får du når du holder musa over høyttaleren nede på skrivebordet?

 

Hos meg kommer det opp AMD HDMI output 100%.

 

 

BmOnline

 

 

Høyttalere : 54% og høyreklikker jeg og velger avspillingsenheter så står det

Høyttalere : Creative SB X-fi (standardenhet) og nivåmåleren går opp og ned..

 

Under høyttaler i det bilde så har jeg SPDIF out SB X-fi.

Nå gjorde jeg den til standard og lånte optisk kabel fra anlegget i stua og da funker det igjen.. så nå har jeg 5.1 og ordentlig fyr i subwoofern igjen.. så jeg får kjøpe en sånn kabel til og anse saken som løst.. Men syns det er meget merkelig at problemet er likt med begge lydkortene og alle instillinger er normale, som sagt så restora jeg alle default instillinger og det hjalp heller ikke.. sånn at det må jo være en hardware feil når software er i orden.. neste skrittet ville jo vært å formatere og bytte hovedkort om det ikke hjalp.. som student så er det lite attraktivt for øyeblikket.. Så takk for innsatsen !

 

Ja, det var jo litt pussig- i og med at du har et integrert lydkort, så kan det virke som om det har skjedd noe i utgangen som leverer lyd til bakpanelet. Siden du har lyd på headsettet i front. Headsettet krever jo ikke så mye guffe for å låte, mens alt det andre krever en god del for å drive høyttalere direkte. Men hvis man har en amp stående- så kan man jo kjøre i nødsfall på minijacken i fronten.

 

Ja, du kjører vel sikkert med en ekstra forsterker nu så du har guffe nok :)

 

Ja, det er klart det blir fort dyrt å skulle løp å kjøp- så det er jeg helt enig med deg i, bruk rasket så lenge det går :) i studietiden.

 

Edit: Du er sikker på at driverne til det interne kortet er oppdatert, fungerer?

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

 

 

Ok, hvilken melding får du når du holder musa over høyttaleren nede på skrivebordet?

 

Hos meg kommer det opp AMD HDMI output 100%.

 

 

BmOnline

 

 

Høyttalere : 54% og høyreklikker jeg og velger avspillingsenheter så står det

Høyttalere : Creative SB X-fi (standardenhet) og nivåmåleren går opp og ned..

 

Under høyttaler i det bilde så har jeg SPDIF out SB X-fi.

Nå gjorde jeg den til standard og lånte optisk kabel fra anlegget i stua og da funker det igjen.. så nå har jeg 5.1 og ordentlig fyr i subwoofern igjen.. så jeg får kjøpe en sånn kabel til og anse saken som løst.. Men syns det er meget merkelig at problemet er likt med begge lydkortene og alle instillinger er normale, som sagt så restora jeg alle default instillinger og det hjalp heller ikke.. sånn at det må jo være en hardware feil når software er i orden.. neste skrittet ville jo vært å formatere og bytte hovedkort om det ikke hjalp.. som student så er det lite attraktivt for øyeblikket.. Så takk for innsatsen !

 

Ja, det var jo litt pussig- i og med at du har et integrert lydkort, så kan det virke som om det har skjedd noe i utgangen som leverer lyd til bakpanelet. Siden du har lyd på headsettet i front. Headsettet krever jo ikke så mye guffe for å låte, mens alt det andre krever en god del for å drive høyttalere direkte. Men hvis man har en amp stående- så kan man jo kjøre i nødsfall på minijacken i fronten.

 

Ja, du kjører vel sikkert med en ekstra forsterker nu så du har guffe nok :)

 

Ja, det er klart det blir fort dyrt å skulle løp å kjøp- så det er jeg helt enig med deg i, bruk rasket så lenge det går :) i studietiden.

 

Edit: Du er sikker på at driverne til det interne kortet er oppdatert, fungerer?

 

BmOnline

 

 

Jeg har både et integrert som er disablet OG et pci kort som jeg bruker vanligvis.. står i første post.. :)

og problemet er det samme selv om jeg tar ut pci kortet og enabler det interne... altså de har seperate lydutganger og ingen virker men utgangen til frontpanelet er det tydeligvis futt i med begge alternativene... så lyden når frem til lydkortet men ikke ut til bakutgangene på begge kortene.. alle instillinger er korrekte og tilsier at jeg har 5.1 og lydkortet registrerer at kablene er koblet i riktige utganger.. så feilen må ligge før lydkortet og mest sannsynlig etter softwaren.. så min konklusjon er hovedkortet men det vet jeg ikke uten å formatere føler jeg.. og det er en jævla jobb jeg ikke orker pga en sånn liten feil.. og ja bios og alle drivere er oppdaterte..

 

og tror ikke det har noe med effekten ut av utgangene å gjøre.. jeg har jo prøvd øreplugger og annet i alle utgangene uten noe lyd.. og 5.1 anlegget har seff en grei amp. :)

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

 

 

 

Ok, hvilken melding får du når du holder musa over høyttaleren nede på skrivebordet?

 

Hos meg kommer det opp AMD HDMI output 100%.

 

 

BmOnline

 

 

Høyttalere : 54% og høyreklikker jeg og velger avspillingsenheter så står det

Høyttalere : Creative SB X-fi (standardenhet) og nivåmåleren går opp og ned..

 

Under høyttaler i det bilde så har jeg SPDIF out SB X-fi.

Nå gjorde jeg den til standard og lånte optisk kabel fra anlegget i stua og da funker det igjen.. så nå har jeg 5.1 og ordentlig fyr i subwoofern igjen.. så jeg får kjøpe en sånn kabel til og anse saken som løst.. Men syns det er meget merkelig at problemet er likt med begge lydkortene og alle instillinger er normale, som sagt så restora jeg alle default instillinger og det hjalp heller ikke.. sånn at det må jo være en hardware feil når software er i orden.. neste skrittet ville jo vært å formatere og bytte hovedkort om det ikke hjalp.. som student så er det lite attraktivt for øyeblikket.. Så takk for innsatsen !

 

Ja, det var jo litt pussig- i og med at du har et integrert lydkort, så kan det virke som om det har skjedd noe i utgangen som leverer lyd til bakpanelet. Siden du har lyd på headsettet i front. Headsettet krever jo ikke så mye guffe for å låte, mens alt det andre krever en god del for å drive høyttalere direkte. Men hvis man har en amp stående- så kan man jo kjøre i nødsfall på minijacken i fronten.

 

Ja, du kjører vel sikkert med en ekstra forsterker nu så du har guffe nok :)

 

Ja, det er klart det blir fort dyrt å skulle løp å kjøp- så det er jeg helt enig med deg i, bruk rasket så lenge det går :) i studietiden.

 

Edit: Du er sikker på at driverne til det interne kortet er oppdatert, fungerer?

 

BmOnline

 

 

Jeg har både et integrert som er disablet OG et pci kort som jeg bruker vanligvis.. står i første post.. :)

og problemet er det samme selv om jeg tar ut pci kortet og enabler det interne... altså de har seperate lydutganger og ingen virker men utgangen til frontpanelet er det tydeligvis futt i med begge alternativene... så lyden når frem til lydkortet men ikke ut til bakutgangene på begge kortene.. alle instillinger er korrekte og tilsier at jeg har 5.1 og lydkortet registrerer at kablene er koblet i riktige utganger.. så feilen må ligge før lydkortet og mest sannsynlig etter softwaren.. så min konklusjon er hovedkortet men det vet jeg ikke uten å formatere føler jeg.. og det er en jævla jobb jeg ikke orker pga en sånn liten feil.. og ja bios og alle drivere er oppdaterte..

 

og tror ikke det har noe med effekten ut av utgangene å gjøre.. jeg har jo prøvd øreplugger og annet i alle utgangene uten noe lyd.. og 5.1 anlegget har seff en grei amp. :)

 

Ja, det fungerer jo nu så... Men hvis jeg skal komme med et råd, så ville jeg ha slettet driverne til det eksterne soundblasterkortet og restartet maskinen og sett om det interne ville fungert. Det fordi disse 5.1 driverne er beregnet for gamle systemer, windows 98.

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...