Gå til innhold

Får jeg noe effekt (støy) ved å bytte vifter ?


Illus

Anbefalte innlegg

Har følgende vifter i dag:

 

2 x medfølgende kabinettvifter (Corsair Obsidian 650D) (ukjent rpm da de sikkert bare har 2 ledninger)

2 x medfølgende i110 radiatorvifter (snurrer på henholdsvis 994 og 1014 i følge corsair link)

 

Dette støyer etter min mening litt mer enn det som er nødvendig.

 

Vil jeg få merkbar effekt ved å bytte ut alle viftene med denne ?

https://www.komplett.no/corsair-af120-quiet-edt-120mm-vifte/756831

1100 RPM, 21 dBA

 

Takker for innspill :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.

 

i7-477k 32-35 grader

AX860i 34,4 grader (viften går aldri på denne)

H100i 27,9 grader

 

Fått med meg forskjellen på AF og SP viftene, men fristende å prøve AF vifte på radiatoren også siden jeg har bra med temp å gå på og støynivået er relativt forskjellig på dem.

Lenke til kommentar

Jeg har 4 Corsair SP vifter av low noise 23,5db utgave i kabinettet og de støyer faktisk en god del på maks hastiget som er ca 1200rpm. På rundt 1000rpm så er det mer akseptable og de kjøler fremdeles bra.

Sammenlignet med vanlige AF vifter så klarer SPviftene å holde temperaturen nesten 10grader lavere på diskene mine på samme rpm.

Lenke til kommentar

Ja, det er det som er fallgruven her.. stillegående vifter med lavere rpm medfører høyere temp som igjen medfører høyere rpm og man kan potensielt sitte igjen med mer støy enn man begynte med :)

 

Om man ikke aktivt går inn og struper viftene da.

Lenke til kommentar

SPvifter kjøler bedre på samme RMP enn AFvifter så det er en vinn-vinn situasjon. Men bruk der de skal brukes, de virker best når de monteres mot noe som f.eks en kjøleradiator eller harddiskbur.

AFvifter er som nevnt over for å flytte luft og skal monteres slik at de ikke må dytte lufta mot noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...