Gå til innhold

Bærbar pc hakker i nettleser :(


Anbefalte innlegg

Jeg fikk noen pc'er fra jobb.

Problemet er når jeg er surfer på nett. Da hakker/lagger pc'en noe voldsomt.

For.eks bla opp og ned på vg sin side så hakker det noe voldsomt.

 

Når jeg surfer og åpner en side så tar det og forholdsvis lang tid med å siden (cirka 10 sekund).

 

Det har ingenting med nettverket mitt ( Altibox Internett 50 (25/25 Mbit/s)

 

Jeg har ikke så mye greie på pc, så jeg lurer på om pc'ene rett å slett ikke greier jobben med nettleseren, er pc'ene for gamle ?

 

Jeg har prøvd både Chrome og Firefox.

 

Eller så reagerer pc'en helt greit ellers, åpne bilder og kataloger o.s.v går helt fint.

 

Har kjørt Ccleaner og maskinen er nyformatert, så det ligger ikke mye "rusk" på den.

 

Datamaskin :
Dell Latitude D531
Amd turion64x2 mobile
Technology TL-56
798MHz 1,87 GB RAM
Endret av kenny28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

800MHz er nok bare frekvensen den kjører på idle. Når det trengs vil den øke frekvensen til 1800MHz. Hvis den ikke gjør det kan det være et tegn på at den er for varm. Bruker du den på en hard bordplate eller har du den på noe mykt teppe/sofa/fanget eller lignende? Vifta blåser kald luft fra under laptopen og gjennom en en kjøleribbe. Over tid kan det samle seg en del støv mellom vifta og kjøleribba. Prøv å lyse inn i kjøleribba for å se om det har samlet seg en vegg av støv!

 

Hvor mye er det den hakker? Er det snakk om sekunder eller millisekunder hakking når du skroller. Regner med det er Windows XP du har installert, eller er det noe nyere?

 

Jeg har selv hatt en tilsvarende rask (Celeron t1600 1,6GHz) laptop som skolePC for kort tid siden. Jeg syntes ikke det var så treig som jeg får intrykk av at det er hos deg når jeg surfet på nett. Det var værre når jeg jobbet med store skannede PDF-dokumenter. Jeg kjørte WindowsXP de to første årene og deretter Windows 7 i to år. Men så har jeg brukt flashblock, som kan ha noe å si. Jeg merket likevell at når jeg scrollet nedover nyhetssider så kunne musikken hakke litt i Wimp, men det tror jeg var når jeg hadde aktivert strømplanen powersave. Hjalp å øke prioriteten til wimp i task manager.

 

Riktignok hadde min SkolePC rimelig moderne chipsett i forhold til hvor treig CPUen var, så når eksamenene var ferdig oppgraderte jeg prosessoren til Core 2 Duo på 2,53GHz til 130kr på ebay. Den beste prosessoren jeg finner under tollgrensa (uten frakt da) som KANSKJE kan passe til din maskin er denne. Men jeg er ikke sikker på om den passer, og det er veldig rissikabelt å kjøpe slikt brukt på ebay. Tror heller ikke det er så store oppgraderingen at det er verdt det.

 

Du kan jo prøve en lett linux, som f.eks. lubuntu eller xubuntu. Lurt å teste fra live-CD før du finner på å installere.

Lenke til kommentar

Kongeskipet : takk for utfyllende svar. Jeg har sjekket for støv, men ingenting. Det er xp som er installert ja.vil si at når det hakker så er det sånn cirka 5 sekund pluss minus :-(

 

Misantropen : Hvordan setter man power plan til high performance ?

 

WindowsKnappen + R. og skriv inn powercfg.cpl

 

Eg tippar det er chrome som brukar mykje minne.

No er det 7-8 år sidan pcen var ny, og XP er utan støtte. så mitt beste tips er at du invisterar i ein ny bedriftsbærbar.

 

Edit: Ser ut til at chrome sluttar å lage xp versjon i om akkurat eit år.

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...