Gå til innhold

Automasjon vs Petroleum/subsea


Anbefalte innlegg

Hei.

Er ferdig med forkurset til sommeren og lurer veldig på hvilken ingeniørlinje jeg skal søke på. Jeg er veldig tiltrukket av petroleum/subsea, men lurer litt på hvordan jobbsikkerheten rundt petroleumsingeniøren vil være om say...20 år? Jeg har inntrykk av at det vil skje større nedkuttinger i offshore-yrkene fremover mtp større satsing på fornybar energi osv. Hva sier dere?

Ettersom jeg syns subsea og det er interessant, er det dog kanskje lurere å søke automasjon? Med tanke på at jeg da får en noe bredere utdanning hvor jeg kan få jobbe med subsea-installasjoner, som jeg syns er veldig kult, men også IT osv om jeg vil det. Jeg har en viss interesse for data også, noe som er helt sentralt innenfor automasjon.

Håper noen kan opplyse meg litt, hehe.

Edit: Jeg eier jo ikke sans for setningstruktur.

Endret av Snøsokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går subseastudiet på HiB nå, og jeg kan med en gang si at selv om jobbmulighetene etter studiet er gode, så er utdanningen noe oppskrytt da det faglig sett er mye dårlig opplegg i undervisning. Utdanningen er veldig tverrfaglig, og det gjør at du ikke blir en fagspesialist, men mer en "potet" som har litt kjennskap til flere fagfelt. Det er jo i og for seg positivt på mange måter, men samtidig så gjør det at bedrifter utenfor den sektoren kan rynke litt på nesen når du presenterer utdanningen din. Sånn sett er det vel ikke helt riktig som du sier at automasjon er bredere, for innen subsea så får du en del innføringsfag i emner som du ikke får på automasjon. Personlig angrer jeg i dag, to år ut i studiet, på at jeg ikke valgte automasjon eller elektro. Vel å merke så har det mest med personlige preferanser å gjøre i forhold til hvor jeg vil jobbe.

 

Nå har det seg slik at jobbmarkedet i olje/gass-sektoren er veldig avhengig av oljepris, og hva som foregår innenfor sektoren. I drift- og vedlikeholdsbedrifter er jobbmarkedet ganske sikkert i årene framover, og de er det mange av når man også regner med underleverandører. Men dersom oljepris eller andre faktorer slår negativt inn, så kan det fort skje ting. Det er litt som med aksjer - Det kan være god investering, men det kan slå tilbake på deg.

 

Nå skal det også sies at du per i dag ikke trenger å gå subseastudier for å bli subseaingeniør. Mangelen på kompetanse er sp stor at de for tiden både ansetter elektro-, bygg-, maskin-, og mariningeniører i subseastillinger. Det viktigste er egentlig dine personlige egenskaper; at du er en god problemløser, ansvasbevisst og fornuftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Abonnerer på denne selv, da jeg også trolig begynner på en ingeniørlinje til høsten og lurer på diverse ting.

 

Vedrørende bekymringene dine for 20 år frem i tid, så hadde jeg ikke tatt det så alvorlig. Ingeniørstudier er ganske brede og har mye til felles. Når du i tillegg har arbeidserfaring så vil nok dette åpne dører for å jobbe i mange ulike bransjer.

 

Uten at jeg er en ekspert, vil jeg allikevel anta at du som petroleumsingeniør får en mer spisset kompetanse opp mot oljebransjen, noe som kanskje vil gjøre at du i større grad blir låst til denne bransjen enn om du velger automasjon eller maskin for eksempel.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tenkt på hva du faktisk ønsker å jobbe med i dag. Basert på det du skriver høres jo automasjon smart ut fra det jeg vet om den linjen.

 

Petroleumsingeniører jobber vel mer med utvikling av felt, boreteknologi, etc.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kan eventuelt ta Automasjon først, og så 2-årig Master i subsea/undervannsteknologi.

 

Det er faktisk et genialt alternativ som trolig passer TS midt i blinken. Snuset litt på dette løpet selv (med maskiningeniør bachelor) og det stemmer at automasjon kvalifiserer som opptak, så sant man tar matematikk 3. året.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Hei, jeg heter Sigve Hamilton Aspelund. Jeg er sivilingeniør teknisk realfag eller petroleum applied science program. Jeg er instruktør i Haward. Mine områder er Afrika og Midtøsten. I tillegg studerer jeg automasjonsingeniør elekro design. Jeg kan nå velge valgfag å ha jobb-praksis i en relevant bedrift i forhold til automasjon elektrisk design. Det er lurer på er om det finnes noen relevante bedrifter jeg kan ha denne praksisplassen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...