Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] R2 - differentiallikninger


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger hjelp med denne oppgaven:

 

En vanntank inneholder 250L rent vann. En saltoppløsning med konsentrasjonen 2,5g/L tilsettes med farten 4L/min. Saltoppløsningen blander seg godt med vannet. I bunnen av tanken tappes det ut 6 L/min. La y være saltmengden i gram etter t minutter.

a) grunngi at saltkonsentrasjonen i tanken etter t minutter er y/(250-2t) g/L, og at t har definisjonsmengde mellom 0 og 125.

 

Her hadde jeg kommet frem til at y = 416 - 416e0.024

 

Hvordan kan jeg komme frem til y/(250-2t) g/L ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg trenger hjelp med denne oppgaven:

 

En vanntank inneholder 250L rent vann. En saltoppløsning med konsentrasjonen 2,5g/L tilsettes med farten 4L/min. Saltoppløsningen blander seg godt med vannet. I bunnen av tanken tappes det ut 6 L/min. La y være saltmengden i gram etter t minutter.

a) grunngi at saltkonsentrasjonen i tanken etter t minutter er y/(250-2t) g/L, og at t har definisjonsmengde mellom 0 og 125.

 

Her hadde jeg kommet frem til at y = 416 - 416e0.024

 

Hvordan kan jeg komme frem til y/(250-2t) g/L ??

 

Her har du tenkt litt for komplisert. Hvis y er saltmengden i gram etter t minutter, så er konsentrasjonen lik mengden delt på volumet av gjenværende vann. Volumet avtar med 2 liter per min så V(t)= 250-2t.

Endret av RaidN
Lenke til kommentar

 

Hei!

Jeg trenger hjelp med denne oppgaven:

 

En vanntank inneholder 250L rent vann. En saltoppløsning med konsentrasjonen 2,5g/L tilsettes med farten 4L/min. Saltoppløsningen blander seg godt med vannet. I bunnen av tanken tappes det ut 6 L/min. La y være saltmengden i gram etter t minutter.

a) grunngi at saltkonsentrasjonen i tanken etter t minutter er y/(250-2t) g/L, og at t har definisjonsmengde mellom 0 og 125.

 

Her hadde jeg kommet frem til at y = 416 - 416e0.024

 

Hvordan kan jeg komme frem til y/(250-2t) g/L ??

 

Her har du tenkt litt for komplisert. Hvis y er saltmengden i gram etter t minutter, så er konsentrasjonen lik mengden delt på volumet av gjenværende vann. Volumet avtar med 2 liter per min så V(t)= 250-2t.

 

 

ahh ser den, ser den.. TAKK! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...