Gå til innhold

Hobbyprosjekt søker ekstra utvikler


Anbefalte innlegg

Jeg søker en ekstra utvikler for å ferdigstille og videreutvikle et hobbyprosjekt jeg har hatt gående en stund. Les under og send meg en PM om det kunne være av interesse.

 

Teknisk data om prosjektet

100% object oriented CMS bygget med PHP 5.3 med et domain-driven design MVC approach. Essensielt i prosjektets struktur er at M'n i MVC triaden er et layer som benyttes av Views og Controllers via Services. Videre så er View og Controller i et 1:1 forhold, men totalt uavhengige av hverandre. Ta en titt på prosjektsiden på github.

 

Historie

Vi må helt tilbake til 2008 for å finne starten på dette prosjektet. Det er derimot ikke 6 år gammel kode. Siden jeg hele tiden har lært noe nytt har jeg aldri fått ferdig prosjektet, jeg har regelrett startet med blanke ark 5-6 ganger. Det er nødvendigvis et par ting som henger igjen (slik som en horribel mappestruktur og fullstendig feil bruk av namespaces), men jeg begynner nå å nærme meg en versjon som er god nok til å jobbes videre med.

 

Jeg startet med prosjektet da jeg var fascinert av koding og ønket å lære, det utviklet seg videre i retning av en oppskriftsdatabase da faren min er hobbykokk og trengte et sted å lagre oppskrifter, men oppskriftsdelen er kun en liten del av hovedrammeverket.

 

Mål med prosjektet

Lære mer om PHP og koding generelt. Jeg bruker det selv som kveldsunderholdning.

 

Om meg (=hele prosjektteamet for øyeblikket)

28 år, sivilingeniør og prosjektleder i oljebransjen. 100% selvlært php-utvikler med god hjelp av Stack Overflow og Patterns of Enterprise Application Architecture.

 

Om deg

Du ønsker et semi-seriøst prosjekt som en hobby på kveldstid. Du er på mitt nivå eller høyere innen koding, du må kjenne til ulike design patterns og du må være lærevillig. Du må videre være ryddig og et ønske om å finne de beste løsningene.

 

Seriøsitet

Jeg skrev semi-seriøst i paragrafen over, i dette legger jeg at prosjektet ønsker å være seriøst i dens profesjonalitet (design patterns, version control, etc.), men at dette samtidig er for å lære og definitivt en hobby.

 

Tidsbruk

Det er ingen direkte krav tidsbruk, men du må være aktiv nok i prosjektet til at vi kan ha en løpende dialog på utvikling. Selv er jeg veldig på/av, men bruker vel på det jevne en kveld eller to i uken, opp mot hver dag i de gode periodene. Fram til august er jeg i pappaperm og vil nok bruke en del mer tid.

 

Hva gjør vi først

1. Du må forstå flyten i programmet

2. Det vi måtte ønske å videreutvikle, men jeg har en grei liste med ting som må gjøres, så det vil være en viss kontroll.

 

Open source

Nja. Kildekoden er for øyeblikket åpen på gihub, men jeg vil nok lukke denne med tiden. Har ikke noe som taler for/imot open source utover unødvendig eksponering av eventuelle sikkerhetshull.

 

Version control

Ja, bruker git. Hosting på GitHub for øyeblikket. Skal videre følge semantic versioning når tiden for releaser kommer.

 

Kodestil

Bruker i all hovedsak zend sin stil, med visse variasjoner.

 

Dependencies

Det er enkelte jeg bruker, det viktigste er for øyeblikket en port av phpBB sin template engine. Jeg har nylig også implementert et rollebasert tilgangsystem (http://phprbac.net/).

 

Webdesign

Selve designet er ikke helt min greie, jeg er ingeniør så ting har en tendens til å bli veldig funksjonelt, men ikke så pent. Jeg har derfor kjøpt en versjon av Avant, som igjen er basert på bootstrap.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en veldig solid beskrivelse, og sikkert interesant for noen. Jeg savner bare to ting:

  1. Litt mer av hva du ønsker å få ut av personen som blir med deg. Er det for at han skal bidra med noe du kan lære av (en slags mentor)? Eller ønsker du å dele av hva du har lært (du blir mentor)? Eller er backloggen rett og slett så lang at du trenger mer arbeidskraft?
  2. Hva er målet med prosjektet. Du sier det kun er en hobby, men så snakker du både om å fjerne prosjektet fra github og å release det. Skal du tjene penger på dette på sikt?
Lenke til kommentar

 

Det var en veldig solid beskrivelse, og sikkert interesant for noen. Jeg savner bare to ting:

  1. Litt mer av hva du ønsker å få ut av personen som blir med deg. Er det for at han skal bidra med noe du kan lære av (en slags mentor)? Eller ønsker du å dele av hva du har lært (du blir mentor)? Eller er backloggen rett og slett så lang at du trenger mer arbeidskraft?
  2. Hva er målet med prosjektet. Du sier det kun er en hobby, men så snakker du både om å fjerne prosjektet fra github og å release det. Skal du tjene penger på dette på sikt?

 

 

1. Er kort fortalt på jakt etter noen å jobbe videre med, ikke nødvendigvis mentor i noen retning, men ønsker å ha noen å diskutere litt med og sammen komme fram til gode løsninger. Ettersom prosjektet har vokst så har det også blitt utrolig mange ting jeg har lyst til å gjøre, og det krever mer arbeid enn hva jeg selv har tid til. Svaret på spørsmålet ditt er vel sådan ja, ja og ja. Det vil naturligvis nok være veldig interessant for meg å få med en erfaren programmer, men i første rekke er jeg på jakt etter noen å utvikle videre sammen med.

 

2. Er ingen penger involvert, men jeg vil nok bruke dette til litt småting hos venner og bekjente. Eventuell fjerning fra github ville være fordi jeg ikke ønsker å eksponere bugs unødig til utnyttelse. Jeg er kanskje litt paranoid, men den dagen systemet er komplett nok til å kunne kjøre på noe annet enn min egen utviklingsserver tenker jeg at det er greit om ikke alt er blottlagt.

 

3. Har ikke vært helt heldig med navnet nei, har tenkt på det selv, og må nok omdøpes ved versjon 1.0. Noe som henger igjen fra 2008 når jeg var helt fersk i dette gamet :)

Endret av Lanes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...