Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan foregår behandling mot sosial angst?


Anbefalte innlegg

Mot sosial angst anbefaler jeg både terapi og åndelige løsninger.

12 trinn programmer for eksempel, men det finnes flere andre og :)

 

Jeg hadde slitt med sosial angst i mange år. Fant løsningen i alkohol.

Etter noen år hadde jeg 2 problemer isteden for 1. Sosial angst plus alkoholisme.

Hehe, kjenner meg igjen der.

Men dette er vel felles for de fleste ungdommer? Vi brukte alkohol bl.a. for å overvinne usikkerhet.

Noen, som jeg, mestrer desverre ikke alkohol bra.

Uansett rus, det er en livsfarlig quick-fix.

 

Som en annen har sagt tidligere. I situasjoner du er redd for å dumme deg ut, tenk igjen hvordan du ville reagert dersom andre hadde "dummet seg ut" tilsvarende. Sannsynligvis ville du ikke tenkt noe negativt om vedkommende.

Sannheten er at vi daglig er vitne til at andre "dummer seg ut" uten at vi ofrer det en tanke, eller tenker verre om dem for det.

 

Å traske rundt i jobbebukse er å være likegyldig. Det er ok, og noe jeg kan respektere, men ikke anbefale dersom du har et slitt selvbilde. Selv om utseende ikke er viktig, er det ikke lurt å være likegyldig til det. For å bedre selvbilde er det mange små grep man kan gjøre, hvorav trening, kle seg ok (ikke moteslave), tenke igjennom om man faktisk dummer seg ut eller ikke, osv.

 

Det å ha sosial angst eller være deprimert er ikke noen endelig tilstand. Det er ikke en del av din personlighet, men et lag oppå personligheten din.

Mine viktigste verktøy for å unngå depresjoner og sosial usikkerhet er:

-å være ærlig med meg selv (og andre). Jeg er nok mer åpen enn de fleste, det er ikke for deres del, det er for min egen. Jeg har mange feil. Sånn er det bare. Noen feil ønsker jeg å gjøre noe med. Noen er ikke så viktige, og noen er så forankret i meg at det vil kreve mye å endre det. Er feilen så stor at den må utbedres?

-ikke være selvmedlidende. Ikke let etter unnskyldninger eller forklaringer.

-ta tyren ved hornene. Er det noe jeg ikke har lyst til, så gjør jeg det, og er stolt av meg selv etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...