Gå til innhold

Pappa trenger ny Laptop.. DELL?


leoss

Anbefalte innlegg

Min far skal kjøpe ny bærbar PC. Denne laptopen skal hovedsaklig brukes til Office-programmer, internettbruk og litt bilderedigering. Den skal ikke brukes til film, spill eller musikk.

 

Viktige spesifikasjoner:

--> batterilevetid

--> medfølgende WinXP og antivirusprogram

--> god skjerm, skal ikke kobles på ekstern skjerm

--> CD-brenner

--> brukbar harddiskplass

--> lett vekt

--> god support- og serviceavtaler

 

Jeg ser på service og supportavtaler som svært viktige. Han er avhengig av data i jobbsammenheng, men da han driver ett enkeltmannsforetak har han ikke tilgang på en admin eller lignende person. Dersom PCen kræsjer eller han trenger support, må han ha tilgang til dette fort og raskt.

 

Håper noen av forumets lesere kan tipse meg om en PC som jeg kan tipse far om. Er Dell tingen for god service og support?

 

Leoss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville meldt inn foretaket i Datateam og kjøpt en IBM svinebilligt.

Har aldri hatt problem med IBM, mhp på noe teknisk.

T40 med Pentium M brikke er en arbeidshest uten like, jobber raskest (kontor applikasjoner), varer lengst (batteri).

 

Med Hi-Capacity batteriet er kontor rekorden våres, ved vanlig bruk, 9 timer og 21 minutter. (P-M 1,3 , 30gb HD, 1024mb RAM, bluetooth og wi-fi av). Gamle rekorden på de eksisterende laptop'ene var 3 timer og et-eller-annet-under-halvtimen. (vanlig batteri).

 

Dell er ikke bra (min personlig erfaring).

Mange har problemer med Dell, og service'n har jeg lest mye dritt om her på hw.no. Det er selvsagt de som har problem vi leser om, men det de forteller trekker Dell langt ned.

Hadde kun kjøpt Dell hvis det var personlig kjøp, altså med kjøpsloven tungt i ryggen. Til arbeidslivet velger en noe mer stabilt, IBM.

 

(Med Datateam avtale er ikke prisene på IBM noe værre enn andre merker allikavel).

Lenke til kommentar
Min far skal kjøpe ny bærbar PC. Denne laptopen skal hovedsaklig brukes til Office-programmer, internettbruk og litt bilderedigering. Den skal ikke brukes til film, spill eller musikk.  

 

Viktige spesifikasjoner:  

--> batterilevetid

--> medfølgende WinXP og antivirusprogram  

--> god skjerm, skal ikke kobles på ekstern skjerm

--> CD-brenner

--> brukbar harddiskplass

--> lett vekt

--> god support- og serviceavtaler

 

Jeg ser på service og supportavtaler som svært viktige. Han er avhengig av data i jobbsammenheng, men da han driver ett enkeltmannsforetak har han ikke tilgang på en admin eller lignende person. Dersom PCen kræsjer eller han trenger support, må han ha tilgang til dette fort og raskt.  

 

Håper noen av forumets lesere kan tipse meg om en PC som jeg kan tipse far om. Er Dell tingen for god service og support?  

 

Leoss

 

Jeg støtter forslaget om å kjøpe IBM fremfor Dell. Min erfaring med Dell er i hvert fall ikke mye å skryte av (selv om maskinen forsåvidt var meget bra - helt til den plutselig døde). Service er et ikke-eksisterende ord hos dem virker det som, dvs, bortsett fra juristene deres da som mener det er ekvivalent med reklamasjonsrett... Og at reklamasjonsretten faller fra for bedrifter dersom du tegner en "service-avtale" på 1 år ved kjøp av maskinen. Velvel, nok om det.

 

Mitt inntrykk er i hvert fall at IBM-maskinene holder langt høyere teknisk kvalitet enn noen andre, det er rett og slett gode maskiner bygd for å virke, akkurat som Toyotaer... Det er ikke de mest spennende maskinene med tanke på software og design, og du får ikke de aller største teknologiske nyvinningene, men det funker, og det funker lenge! De koster gjerne litt penger, men til gjengjeld får du en bra datamaskin på utprøvd (ikke utdatert dog) teknologi.

 

T40 er i hvert fall en serie med bra spesifikasjoner med tanke på vekt, ytelse og batterilevetid, og har fått masse ros i fagpressen. Ligger vel en ganske bra test her på Barbara.no også.

 

http://barbara.no/art.php?artikkelid=732

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg 3 modeller fra HP, Acer, IBM. (Zepto er bra, men har kanskje ikke det best utviklede rammeverket for brukerstøtte)

 

1. Portabilitet: Alle tre har pcer som veier inntil 3 kg.

 

2. Ytelse og multitasking:

 

Acer Travelmate 290LMi, Centrino 1.3Ghz - 15" TFT, 512MB, 30GB

( http://www.mpx.no/asp/info.asp? g0=215&g1=334&g2=599&g3=&p=23697&l=2&lantall= )

 

HP Compaq nx9000 P4m2,0/256/40/15¨/CMB/XPP (15500 kr)

 

IBM TP R40 P1.3 Cent.256/40/15¨/Combo (17000 kr)

 

2. Pris og support: Garanti har som regel blitt utskilt til å bli en inntektskilde for forhandlere. Dersom det er behov for produktgaranti over 1 år, kommer det et tillegg i prisen.

 

Mer om pris har jeg ikke tatt stilling til da det er opp til dere å vurdere det. Vurder mulighetene.

Lenke til kommentar

jeg har hatt min dell inspiron 8000 i snart 4 år og den suser og går som bare det. alltid vært en trøst når stasjonære ikke funker. jeg har ingen reservasjoner med å anbefalle Dell. Hadde den med internasjonal garanti. HD stoppet da jeg bodde i Australia. 2-3 dager senere var det en splitte ny HD i postkassen.

Lenke til kommentar

Viktige spesifikasjoner:

--> batterilevetid

--> medfølgende WinXP og antivirusprogram

--> god skjerm, skal ikke kobles på ekstern skjerm

--> CD-brenner

--> brukbar harddiskplass

--> lett vekt

--> god support- og serviceavtaler

 

Jeg har kjøpt en Thinkpad R40 centrino 14,1" skjerm hos www.ibmshop.no (kk88 AS) Det var litt kluss i begynnelsen med at jeg ikke hadde fått wlankortet mitt, men det ordnet kk88 raskt opp i og jeg fikk et nytt direkte fra IBM. Har også vært i kontakt med thinkpad support et par ganger og de kan det de prater om. Ryddig og greit og veldig kort ventetid på telefon.

 

Få han til å kjøpe en IBM, R40 eller T40, med pentium m, han vil ikke bli skuffet! Husk å benytt en annerkjent forhandler (kk88 eller tilsvarende), da får han best support.

 

Jeg betalte 14430 eller noe sånt for min maskin i august, absolutt verd det. kommer nok til å ha den lenge. Modell nummer TR43DNO

Lenke til kommentar

Dette begynner å ligne noe.

 

Men jeg har et tilleggsspørsmål. Vet dere noe om forskjeller på reklamasjon, pris og support ved kjøp som bedrifts- eller privatkunde?

 

Takker for mange gode innlegg så langt.

 

Leoss

 

----------------------------

Amilo D 8820

1024

40

64

Lenke til kommentar

Enkelte forhandlere har bedriftsvennlige avtaler. Men det avhenger som regel av gjenkjøp eller kvantumskjøp. Ellers har en del virksomheter som kjøper inn IT-relatert infrastruktur, skattemessige fordeler. Kanskje er din fars virksomhet villig til å betale mva. for datamaskinen som skal kjøpes inn, ettersom det er i arbeidssammenheng at den er tenkt til å bli brukt.

Lenke til kommentar

Jeg har for det meste bare hatt positive erfaringer med Dell. En ting... De som sier at Dell suger og at du ikke får service fra Dell, har dere samtidlig noen service avtale med de?

 

Jeg har tilgang til flerer Dell bærbare og stasjonære Dell pc'er og når noe er galt, så har jeg bare sendt en mail, og enten sender de en person med ny del til meg/oss, som skifter delen ut (tar en dag) eller så spør de om de kanskje ikke bare kan sende delen og om vi kan skifte den selv.

Slik har det vært _hver_ gang.

 

Sier dette kun som en motvekt til alt negative om Dell :)

 

Nå skriver jeg denne meldingen på en Dell bærbar som service avtalen har gått ut på. Så får vi se hvor lenge den varer :p

 

 

Har du forresten vurdert Apple Powerbook? Eller _må_ det være WinXP? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Har ikke hørt noe negativt om dell service. En kamerat opplevde noe problem med tastaturet og fikk et par servicefolk på dør som skiftet tastaturet gratis.

 

WinXP kommer på mac.

Lenke til kommentar
Har ikke hørt noe negativt om dell service. En kamerat opplevde noe problem med tastaturet og fikk et par servicefolk på dør som skiftet tastaturet gratis.

 

WinXP kommer på mac.

 

Selvfølgelig er det noen som har positive episoder med Dell også, jeg har også hatt noen av dem, men likevel vil jeg ikke anbefale Dell, av den enkle grunn at du kan ikke være trygg på at du får service. Derfor har jeg bl.a. bestemt meg for å kjøpe IBM denne gangen.

--

Hmm... Fant ut at NITO hadde en hyggelig pris på medlemskap, og til og med gratis forsikring av PCen min inkludert i dette! :o)

Lenke til kommentar
Dette begynner å ligne noe.

 

Men jeg har et tilleggsspørsmål. Vet dere noe om forskjeller på reklamasjon, pris og support ved kjøp som bedrifts- eller privatkunde?

 

Som bedriftskunde er det samme kjøpslov som gjelder fremdeles, men for privatkunder er det kommet Forbrukerkjøpsloven (elns), som presiserer det den gamle har vært veldig vag på i alle år, bl.a. med reklamasjon.

 

Det som er viktig å være klar over, er at kjøpsloven mellom to bedrifter ikke er et minstekrav, det går å avtale dårligere vilkår enn det kjøpsloven tilsier, dersom den ene parten aksepterer dette (Dell vet jeg har utnyttet dette i svært stor grad, større enn de har lov til). De fleste slike problemer løses enklest ved å inngå en serviceavtale/garantiordning som er like god eller bedre enn kjøpsloven i utgangspunktet.

 

Pris varierer jo veldig da, noen gir tilbud til private, andre gir tilbud til bedrifter. På mange måter er jo bedriftskunder lettere å ha med å gjøre, men det varierer som sagt.

 

Du sier ellers at IBM sine priser er stive, joda de veil. (villendende) prisene er stive, men det går fint an å snakke seg til et mye bedre tilbud, hvis du ringer og er litt gnien med kronene. Selvfølgelig gir de deg ikke alt for ingenting, men du kan få mye bedre tilbud enn priser oppgitt på websidene...

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller ikke valgt dell. grunnet er at det er så mange som klager på dell. selvfølgelig er det noen som har noe positivt om dem ,men det er mer negativt enn positivt.

 

de maskinene jeg vil anbefale er, acer 803804, compaq nx7000, og selvfølgelig en ibm maskin, vanskelig å anbefale ibm når enn ikke vet om han kan få rabatt eller må betale alt selv. men som sagt t40p er laptopen rolls royce.

 

når det gjelder dell så har de mange maskiner som er rimelig tunge, mens compaq nx7000 ikke har så bra batteritid på deres maskin. er mange som klager på den og sier at batteriet går ut etter 3 timer. pluss at den kanskje kan være litt "tung". selv om den bare veier 2,9 kg.

 

hvis faren din er veldig mye på farten, så er det også kanskje greit med en maskin med ikke så stor skjerm, som også gjør at maskinen blir litt lettere. men det spørs hva han vil.

Lenke til kommentar

Mange supre svar til nå. Flott.

 

Jeg tror det heller mot en IBM. Jeg skal sjekke opp hvilke avtaler man kan få dersom man melder foretaket inn i Datateam.

 

Kjekt å se at jeg antagelig ikke bare har vært misoppfattet mtp. Dell og serviceavtalene.

 

Leoss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...