Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan koble subwoofer til forsterkeren?


Anbefalte innlegg

Jeg kjører Corsa B 2001 modell og har en fence audio rsx-12mk2 som er to 12" med enkelt spoler. For disse bruker jeg en JL Audio jx500/1D forsterker. Hvordan skal jeg koble disse sammen?

 

Elementene er 4 ohm. Jeg har prøvd i 8ohm seriekobling, men da spiller de ganske lavt syns jeg. Jeg har også prøvd i 2ohm paralellkobling, spiller veldig bra da, men lyset på bildet "dimmer" veldig. Spiller faktisk så bra at jeg slår ut bilalarmer på biler som står nærme. Er det mulig at jeg kan koble disse i 4ohm på forsterkeren?

 

Forsterkeren har to plusser og to minuser å koble til. Bass boost står på 3/4 av fult og når jeg spiller så er alt på cd-spilleren på maks på bass boost. Må jeg bare kjøre i 2ohm og spille litt lavere eller kan jeg koble i 4ohm, hvordan gjør jeg eventuelt dette?

 

Når jeg spiller "høyt" så har jeg på volum 20 på spilleren, maks er 35. I 2 ohm og bass boost på så slår det noe sinnsykt og setter av alarmer, mens volum på 20 i 8 ohm så slår det ikke noe veldig.

 

Noen tips?

 

 

post-256332-0-04025900-1394817386_thumb.jpeg

post-256332-0-58740800-1394817390_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kobler i 2ohm, men du må oppgradere kablene mellom batteri og dynamo (pluss) og mellom batteri og karosseri/motor (jord). Hvor har du jordet forsterkeren? Hvor tykke kabler bruker du?

Bassboost/loudness er for meg helt uaktuellt, og sånn du beskriver det, så har du nok mye å gå på hvis du får justert ting riktig... Jeg grunnjusterer alltid med alt på null/off på spilleren ;)

De to utgangene er en og samme utgangen inni forsterkeren, så hvis du kobler en sub til hver "utgang", så har du koblet i paralell og havner på 2ohm. Hvor høyt har du stilt gain?

Du kan IKKE koble 2stk 4ohm elementer til 4ohm, det er umulig.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...