Gå til innhold

komme inn som lærling


Anbefalte innlegg

heisann

 

jeg viste ikke helt hvor jeg skulle legge denne, så det blei her gitt

 

jeg er en gutt på 23 år som har uheldigvis brukt opp alle mine skole år på tull

har vell ikke vist helt hva jeg ville jobbe med, så jeg har jobbet på et bofelleskap i snart 2 år nå, men er rimelig lei denne jobben..

 

jeg vill gjenre jobbe innen betongarbeider eller murer

så spörsmålet mitt er vell, er det noen som veit ossen man kan komme seg inn som lærling eller komme seg inn på en skole selvom man har brukt opp alle årene sine!

 

jeg trenge virkelig et jobbskifte og vill gjerne jobbe innen bygg/anlegg

jeg har gått på vg1 bygg og anleggsteknikk men blei en del skulking også gikk jeg vg2 bygg og anlegg blei en del skulking der og... såå noen som veit noe så skrik ut;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg er like gammel som deg og jeg er/var i samme båt som deg, bortsett fra at jeg gikk elektrofag og data- og elektronikk. Hadde ekstremt mye fravær og null motivasjon for å gå på skole og gikk ut med hovedsaklig 2-ere. Fikk selvsagt ingen lærlingjobb og skal jeg være helt ærlig så var jeg ikke så veldig interessert i det heller. Det bød meg litt i mot å sitte å skulle forklare hvorfor jeg skulka halve året og likevel overbevise noen om at jeg var rett person for firmaet.

 

Ting ordna seg delvis for meg i og med at jeg ble innkalt et år i forsvaret og fikk meg jobb som murer gjennom en bekjent da jeg var ferdig. Jeg fikk et nytt syn på ting og skjerpet meg veldig. Jeg bestemte meg så for å fullføre elektrofagutdannelsen min og søkte derfor skoleplass på et opplæringskontor gjennom voksenopplæringen. Var egentlig for ung fikk jeg beskjed om (jeg var 21/22 da jeg søkte, "kravet" var 25), men det var en ledig plass så jeg var heldig og ble tildelt den.

 

Jeg gikk da et halvårstudie (et år komprimert) og fikk 5 i alle programfagene og hadde null fravær. Vitnemålet/kompetansebeviset ble selvsagt oppdatert med det siste året. Selv om det er preget av noen 2-ere i allmennfag fra tidligere, så er det er utrolig deilig å ha et rent papir fritt for fravær. Eneste som er litt kjipt er at skolen sluttet på våren/sommeren så de fleste læreplassene var allerede besatt, så jeg var nødt til å vente til nå på vinteren for å søke de plassene jeg hadde lyst på.

 

Så mitt tips er å ta kontakt med et opplæringskontor i ditt hjemfylke og høre med dem om de kan være behjelpelig med å skaffe deg skoleplass eller en passende lærebedrift. Se http://www.byggopp.no/

Du bør også kontakte voksenopplæringen for rådgivning. De er flinke folk som gjør det de kan for å gi folk en sjanse uansett hva slags bakgrunn de måtte ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...