Gå til innhold

Omvalg - karakter og fravær?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

i løpet av ungdomsskolen og til nå har jeg vært usikker på hva jeg ville bli. Nå går jeg da på medier- og kommunikasjon, og det viser seg at jeg ikke får nok kompetanse av dette da jeg ikke får fordypning i programfag. Dette vil si at jeg trenger å ta omvalg til allmenn/studiespesialisering.

 

Jeg vet at man kan velge å ta opp fellesfagene igjen eller bruke karakterene fra førsteåret nå mitt på MK, men jeg vil velge å ta opp fellesfagene igjen.

Det jeg da lurer på er om karakterer fra programfagene til MK og fraværet fra førsteåret mitt nå på MK vil dukke opp på vitnemålet etter endt videregående skole (det vil si tre nye år med studiespesialisering)? Eller vil kun de tre årene mine med studie (karakterer i felles- og programfag og fravær) telle og komme opp på kompentasebevis/vitnemål?

 

Og etter endt vgs, så vil vitnemålet mitt fra ungdomsskolen ikke lenger være nødvendig eller i "bruk"?

 

Håper på svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Hvis du søker studiespesialisering/allmennfag og fullfører dette vil du få et kompetansebevis hvor det står at du har gått et år med medier og kommunikasjon med karakterene du fikk i programfagene her, i tillegg til årene med studiespesialisering. Dersom du tar opp fellesfagene vil disse "ta over" de eksisterende karakterene. Altså, det vil ikke stå noe om karakterene du fikk i fellesfagene på VG1 MK dersom du tar de samme fagene på nytt i VG1 studiespesialisering.

 

Det vil heller ikke stå noe om fraværet ditt fra MK etter de tre årene med studiespesialisering. Mest sannsynlig vil det bare stå mengde fravær du hadde på VG3, men det varierer litt. Om du bytter skole under løpet er det mer sannsynlig at det kun er fraværet på den siste skolen du gikk på som står på vitnemålet.

 

Vitnemålet ditt fra ungdomsskolen er det egentlig bare å kaste, for det hjelper deg egentlig bare med å komme inn på en videregående skole. Etter det er det mer eller mindre ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...