Gå til innhold

Valg av ekstern thunderbolt harddisk til dualboot SSD eller HDD?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg gikk nylig til innkjøp av en Macbook pro 13 retina og lurer litt på om det går ann og om det er å anbefale å kjøre dualboot via ekstern harddisk?

 

Grunnen til at jeg vil ha dette på ekstern var at jeg kjøpte modellen med 128gb SSD, 4 gb minne og i5 2.4 GHz. Fikk denne for 7800kr ny så det måtte jeg nesten slå til på. Hadde helst kunne tenkt meg iallefall 256gb men det blir litt vanskelig nå.

 

Først og fremst lurer jeg på om det er mulig å installere windows 7 på en ekstern harddisk å kjøre dette på mac via USB el thunderbolt? Det er forsåvidt ikke bare OS jeg har lyst til å kjøre eksternt, det er også ønskelig å installere program som Solidworks og evt spill å kjøre dette eksternt. Regner derfor med at Thunderbolt er å foretrekke da det er en god del kjappere enn USB 3.0?

Et annet spørsmål er om jeg skal velge en ekstern SSD disk eller HDD? Vil SSDen være mye kjappere enn HDD nå som de kjøres via Thunderbolt? Eller kan jeg like gjerne gå for HDD å få 500gb istedet for 128gb for samma prisen?

 

Til slutt lurer jeg på om noen har noen disker å anbefale? De er jo ganske dyre disse Thunderboltdiskene. Så langt ser jeg på disse to:

 

HDD: https://prisguiden.no/produkt/buffalo-ministation-thunderbolt-500gb-178416

 

SSD: https://prisguiden.no/produkt/buffalo-ministation-thunderbolt-128gb-178520

 

Dette ble et langt innlegg så takker virkelig på forhånd alle som gidder å ta seg tiden til å svare.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann! Sitter med en liten 1TB bus-drevet Thunderbolt disk av typen MG7, helt normal HDD disk. Uansett om du har SSD eller HDD i den eksterne er thunderboltdiskens begrensning 10Gb/s (Gigabit) = 162MB/s (Megabyte). Finn ut hvor raskt SSD mot HDD går.

Jeg har ikke forsøkt boot på thunderboltdisken min men den generelle hastigheten til Thunderboltdisken er overraskende bra. Jobber mye med lossless lydproduksjon som blir til slutt store mapper og filer. Har et tårn av vanlige USB disker til backup og lagring, men thunderboltdisken kan jeg jobbe direkte fra mac'en. Har en Early 2012 rMBP 15" 2012.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...