Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt stereoanlegg


iver1234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kablene du har der er isokontakter, og passer i spilleren på bildet, men det er i andre enden du må ha noe som passer, altså noe som passer i BILENS stereo kontakt, en såkalt iso-overgang... Så åssen bil har du?

Det er nemlig ikke en bil, men en Landini 8880 DT traktor fra 1993. Spilleren på bildet er den gamle. Bildet av den brune og den svarte kabelen er kablene som er i traktoren. :)

Lenke til kommentar

Da er det null problem, for de kontaktene passer i alle nye spillere med isostandard ;)

Ok, tusen takk for svar! Men er du helt sikker? Fordi vil egentlig ikke bruke så mye med penger på stereo, så da er det greit å være helt sikker. Men kunne i så fall kjøpt en adpater/ omformer, hvis den ikke hadde passet. Vet du forresten hvor de selger adaptere/omformere? Kunne du evt sende link?

Vet du foreksempel om kontakten på denne her ville passet? :)http://www.pioneer.eu/no/products/25/121/61/DEH-X5600BT/page.html

Lenke til kommentar

Ser ut som standard ISO ja, så du skal ikke trenge noe, så lenge di koblingene der er koblet riktig (ser original kablene er klippa og skjøta sammen med ISO koblinger på bildet ditt).

Skal du ha det så billig som mulig, så får du vel merke spillere til 300kr og oppover, med støtte for MP3 og USB :)

 

Ellers er nok den pioneer spilleren du linker til, grei også :)

Selv har jeg pioneer DEH-x8500 DAB, som sikkert er storebroren til den du linker til.

Denne er jeg veldig fornøyd med, på både det meste!

 

Skal ikke trenge noe omformer, så lenge det er 12V som går i traktoren (og jeg regner med at den gamle spilleren er 12V).

Og at den også er standard størrelse (1-din som det heter), da er det bare å ta ut den gamle (som du allerede har gjort), få ut metall ramma den var festet i (denne passer som regel ikke den nye spilleren), sette inn den metall ramma som følger med ny spiller, koble til overgangen som også følger med, og plugge det inn i nye spilleren.

Om du får problemer med at den ikke klarer å lagre innstillinger, må du bytte om rød og gul kabel på spilleren.

Dette er ganske vanlig på enkelte bil merker, og kan nok gjelde traktorer også.

Lenke til kommentar

Ser ut som standard ISO ja, så du skal ikke trenge noe, så lenge di koblingene der er koblet riktig (ser original kablene er klippa og skjøta sammen med ISO koblinger på bildet ditt).

Skal du ha det så billig som mulig, så får du vel merke spillere til 300kr og oppover, med støtte for MP3 og USB :)

 

Ellers er nok den pioneer spilleren du linker til, grei også :)

Selv har jeg pioneer DEH-x8500 DAB, som sikkert er storebroren til den du linker til.

Denne er jeg veldig fornøyd med, på både det meste!

 

Skal ikke trenge noe omformer, så lenge det er 12V som går i traktoren (og jeg regner med at den gamle spilleren er 12V).

Og at den også er standard størrelse (1-din som det heter), da er det bare å ta ut den gamle (som du allerede har gjort), få ut metall ramma den var festet i (denne passer som regel ikke den nye spilleren), sette inn den metall ramma som følger med ny spiller, koble til overgangen som også følger med, og plugge det inn i nye spilleren.

Om du får problemer med at den ikke klarer å lagre innstillinger, må du bytte om rød og gul kabel på spilleren.

Dette er ganske vanlig på enkelte bil merker, og kan nok gjelde traktorer også.

Ok. Tusen takk for kjempe godt svar, det du sa hjalp meg gannske mye! På den spilleren som du tror er storebroren til den linket til, er det sånn ISO-kontakt som er på bildet mitt? Det er forresten 12V batteri i traktoren, den gamle spilleren er jo da selfølgelig også en 12V spiller. Tusen takk for godt svar, mvh Iver! :)

Lenke til kommentar

Omtrent alle produsenter bruker sin egen tilkobling bakpå spilleren, men da følger det alltid med adapter til ISO som du har i traktoren fra før :)

 

Dette f.eks er pioneer (om jeg ikke tar helt feil):
00062239abb.jpg

Da ser du at den store delen er standard ISO, som passer sammen med dine kabler, og den lille skal plugges inn bakpå spilleren :)

 

Men kom til å tenke på en ting.. det er litt forskjell på antenne plugger også.

Pioneer bruker f.eks standard DIN tilkobling som ser sånn ut:
00041617abb.jpg

(Bildet er forøvrig av en adapter fra ISO til DIN.

Og ISO tilkoblingen ser sånn ut:SKY-font-b-Antenna-b-font-CAR-RADIO-Adap

(Bildet er forøvrig av en adapter fra DIN til ISO)

 

Så.. Om antenne kabelen din ser ut som det nederste, så må du kjøpe den første adapteren jeg viste bilde av, om du skal ha den pioneer spilleren.

Men en sånn adapter koster vel kanskje 20 til 100kr, litt opp og ned hvor du kjøper isåfall.

Men du skal heller ikke se bort ifra at en av disse adapteren sitter på kabelen fra før, eller i den gamle spilleren, så sjekk kabel og gammel spiller før du kjøper noe nytt :)

Om du i det heletatt har planer om å bruke radio delen da, ellers kan du se helt bort ifra dette :)

 

Spør i vei om det skulle være noe mer ;)

 

 

Lenke til kommentar

Ser ut som standard ISO ja, så du skal ikke trenge noe, så lenge di koblingene der er koblet riktig (ser original kablene er klippa og skjøta sammen med ISO koblinger på bildet ditt).

Skal du ha det så billig som mulig, så får du vel merke spillere til 300kr og oppover, med støtte for MP3 og USB :)

 

Ellers er nok den pioneer spilleren du linker til, grei også :)

Selv har jeg pioneer DEH-x8500 DAB, som sikkert er storebroren til den du linker til.

Denne er jeg veldig fornøyd med, på både det meste!

 

Skal ikke trenge noe omformer, så lenge det er 12V som går i traktoren (og jeg regner med at den gamle spilleren er 12V).

Og at den også er standard størrelse (1-din som det heter), da er det bare å ta ut den gamle (som du allerede har gjort), få ut metall ramma den var festet i (denne passer som regel ikke den nye spilleren), sette inn den metall ramma som følger med ny spiller, koble til overgangen som også følger med, og plugge det inn i nye spilleren.

Om du får problemer med at den ikke klarer å lagre innstillinger, må du bytte om rød og gul kabel på spilleren.

Dette er ganske vanlig på enkelte bil merker, og kan nok gjelde traktorer også.

Hei! Du skriver at du har en Pioneer DEH-X8500DAB. Jeg syntes den var stilig, men jeg vil gjerne ha lik farge på både displayet og knappene. Jeg regner med at det går ann, men jeg vil bare forsikre meg att det går ann, før jeg kjøper spilleren. Hvis du ikke skjønet hva jeg mente så ser du på bildet at knappene er blå, mens displayet er lilla.

https://www.google.no/search?q=DEH-X8500DAB&espv=210&es_sm=91&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=lqYLU5-6OuS24ASq6IGgCg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1279&bih=604#facrc=_&imgrc=TfQ8qvYachn0XM%253A%3BGHfe4sLhMnc3AM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bilradiospes.no%252Fimagecache%252F2012-11-13%252F2012-11-13-150a2644035547_1000.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bilradiospes.no%252Fm%252Fshop%252F%253Fprodukt%253D12383%2526katid%253D1204%3B1000%3B750

Lenke til kommentar

Jeg kjører blått display og knapper ;)
Du velger dette selv inne i menyen :)

En bakdel (om man kan kalle det det..) er at USB portene er bakpå spilleren, så du må legge opp en usb port et passende sted (selv synes jeg det er en fordel at jeg slipper å ha minnepennen i front på spilleren).

 

Spilleren har også en mixtraxx funksjon (eller hva den het) denne lager en slags dj effekt når den bytter sang, samt at lyset blinker i takt med musikken, og skifter farge (harry for noen, kult for andre :p ).

Og om du skal bruke DAB, så må du montere ei antenne i vindusruta, bare så det er nevnt ;)

Selv kjøpte jeg med FM adapter, så jeg kunne bruke FM antenna i bilen.. men.. dette fungerte ikke optimalt for meg.. ble for svakt signal, kanaler datt ut i hytt og pine.. Monterte så den vindus antenna, og ting ble mye bedre :)

Og ang handsfree, mikrofonen bør monteres høyt, om du har planer om å bruke dette.. ellers kan du jo spille av musikk fra f.eks spotify på mobilen, via bluetooth mot spilleren :)

 

En siste mulighet, er at den støtter SD-Kort, og denne leseren sitter bak frontpanelet.. så om USB port ikke er noe for deg, så kan du bruke SD-kort ;)

 

Her er mitt oppsett:

post-21188-0-60067200-1393281415_thumb.jpg

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...