Gå til innhold

Philip Seymour Hoffman


BadSmile

Anbefalte innlegg

Philip Seymour Hoffman


23 Juli 1967 - 2 Februar 2014



Det er ikke ofte jeg blir påvirket av at en kjendis dør, men skal ikke nekte for at jeg ble meget påvirket av Hoffman’s død. Hoffman har vært en stor favoritt for meg veldig lenge, siden jeg ble interessert i “kvalitets” filmer. Magnolia var den første store favoritt filmen jeg hadde siden jeg ble opptatt av film. Selv om Magnolia har mange biroller så har jeg alltid synes at Hoffman skilte seg ut. Det var noe ekstra ekte med skuespillet hans i den filmen. Han fikk meg til å få tårer i øynene, eneste skuespilleren i filmen som klarte det.



Me1hd3D.jpg


Bilde fra Magnolia



Rundt Magnolia tiden min så oppdaget jeg filmen Happiness. En veldig mørk men fantastisk morsom film. Første gang jeg så den så synes jeg den var ekstrem deprimerende, andre gang jeg så den så synes jeg den var ekstrem morsom og langt ifra deprimerende. Kanskje livsituasjonen jeg var i hadde mye å si, ikke vet jeg. Hoffman’s prestasjon i filmen ble en instant hit for meg. Elsket at han var så ekstrem drøy i filmen, jeg var i en periode hvor jeg forsto han, så nesten meg selv i han. Puberteten og slikt. Jeg forsto at jeg måtte utforske mer av det han har vært med i, så jeg kjøpte opp Love Liza (2002) og Owning Mahowny (2003). Elsket begge. Prestasjonen hans er større enn begge filmene. Fra en bensin avhengig deprimert loner i Love Liza, til en spilleavhengig dude i Owning Mahowny. Begge filmene er absolutt verdt en titt.



eNzyEQt.jpg


Bilde fra Happiness, Love Liza og Owning Mahowny



Fra den tid så var jeg hooked on Hoffman. Jeg begynte å se veldig frem til filmene han var i. Selv om jeg ikke så veldig frem til M:I:III som en film, så gledet jeg meg til den som en Hoffman prestasjon, og han skuffet ikke. En av de bedre villains jeg har sett i en film, han er ganske skremmende i filmen, man tror på han som en farlig person. Hadde aldri sett han lignende før, han hadde så og si bare spilt “patetiske” roller hvor man så ned på han, så kommer han i en film hvor han ser ned på oss. Flott prestasjon i en veldig middelmådig film.



Han har spilt i endel middelmådige filmer, men han har alltid gjort filmene bedre, gode eksempler på dette er: Twister (1996), Red Dragon (2002), Cold Mountain (2003) , Along Came Polly (2004), Charlie Wilson's War(2007), The Boat That Rocked (2009), The Invention of Lying (2009), The Hunger Games: Catching Fire (2013), Flawless (1999). Alle disse er middelmådige eller dårlige (Flawless er forferdelig), men alle har blitt langt mer enjoyable pga han.



Doubt (2008) har han en meget flott birolle i, var rundt det jeg forsto hvor kraftfull han kan spille. Han er massiv, han har ekstremt mye energi, han kan lett slå deg i bakken med dialog. Mistet pusten flere gangen i Doubt i måten han leverte replikker på. For å ikke snakke om The Master (2012), hvor han er mesteren, stor person. Jeg er så utrolig glad for at han fikk gi oss The Master før han døde. En utrolig prestasjon i en utrolig film.



xvEQYzK.jpg


Bilde fra Doubt og The Master



Jeg har alltid synes det er egoistisk å si at man blir trist når folk dør pga at man ikke får se flere filmer fra den personen, at man selv har mistet noe. Men når han døde så forsto jeg det, det blir virkelig kjipt at det ikke kommer flere Hoffman filmer, det er deprimerende å tenke på at vi ikke får se flere rolletolkninger av Hoffman, men man får bare godta det, sånn er livet.



Er den én film man bør se for å hylle Hoffman, så er det Synecdoche, New York. Dette er en film om livet og spesielt døden. Høres kanskje fært ut å se en film om død så kort tid etter han døde, men da gir filmen ett enda mer emosjonell slag, som jeg filmen prøver å gi oss.



tumblr_n0f954QW3x1s89mq8o1_500.giftumblr_n0f954QW3x1s89mq8o2_500.gif


Bilder fra Synecdoche, New York



Kan avslutte med å liste opp filmene av han jeg er veldig glad i, både som hans rolle prestasjon og som en god film.



The Master (2012) 10/10


Happiness (1998) 10/10


Doubt (2008) 9/10


The Big Lebowski (1998) 9/10


Capote (2005) 8.5/10


Mary and Max (2009) 8/10


Synecdoche, New York (2008) 8/10


Boogie Nights (1997) 8/10


Magnolia (1999) 8/10


Punch-Drunk Love (2002) 8/10


25th Hour (2002) 8/10


Endret av BadSmile
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...