Gå til innhold

Minitest: Acer 800 og Mandrake 9.1


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle poste dette under linux og ikke bærbart :)

 

Kort om specene

 

Pm 1.3

512 ram

15 sxga

Radeon 9000 mobile

cdrw-dvd

40 gig 5400 spin drive

4 usb 2.0

firewire

sd card

4-1 memory card reader

Wlan (intel centrio pakke)

vekt<3 kg

 

På grunn av at den skal brukes i forelesnigner og i skole arbeid, måtte jeg bruke windows, og la derfor inn windows 2000. Ble noe overraska da max res var 800-600 i 16 farger. Videre at hverken usbene fungerte, wlan, nettverkskortet+++ Siden jeg ikke hadde en cd brenner tilgjengelig, kun usb flash minne kortet jeg hadde kjøpt i samme slengen. Før jeg ga helt opp tenkte jeg at jeg liksågodt kunne jo legge inn Mandrake 9.1 og se hvordan den ville yte på acern.

 

Skjermkortet ble funnet under installeringen, og da den boota opp etterpå hadde jeg 1400-1050 oppløsning med nok farger. Og ikke nok med det, men usbene fungerte, nettverkskortet fungerte...så og si alt annet enn intel sitt wlan kort (pga manglende støtte fra intel)......

 

Deretter var det bare å laste ned de oppdateringen jeg trengte, legge de ut på en fat 32 partisjon, og reboote. Windowsen avhengig av linux for å fungere ordentlig, jaja. Dagens underholding. Blir spennende å legge inn mdk 9.2 som kommer ut om ca 10 dager, samt nyeste kernel :D

 

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

 

Utseende og i bruk

 

Laptoppen kommer med en stilig sølvfinish på lokket, mens resten av maskinen er forholdvis mørkegrå, og ikke noe spesielt spennende designa sånt sett. Acer har ikke prøvd å etterape Apple det er jo sikkert, men det er jo ikke nødvendigvis en uting :)

 

Maskinen er forholdvis lett, og lokket har ikke noen spesielle svakheter. Tastaturet er lett buet for å gjøre skrivingen enda lettere.

 

Usb portene er plassert på venstre side av maskinen, sammen med pcmia porten, firewire, sd slotten og lydportene. Forsiden dekker aktivering-deaktivering av wlan (kjekt). På høyre siden finner man cdrw-dvd romen. På baksiden er tv ut og standard seriell etc.

 

Skjermen er forholdvis lysskarp, og det er ingen døde pixler. Pekebrettet er behagelig å bruke, men venstre-høyre knappene er noe bråkete, men det er så og si det eneste som bråker på maskinen. Vifta på pcen er sjeldent på, spes i typiske office applikasjoner, og selv med den på er støynivået forholdvis lavt.

 

Jeg har ikke kjørt noen benchmarks ennå, men nå er jo denne maskinen så og si likt utrusta som zepto 4100, så de som er interessert i den type ting, kan jo bare sjekke barbaras test av zeptoen.

 

Batteri levetiden har jeg ikke målt vitenskapelige, men første oppladning holdt i ca 4 timer med office applikasjoner (open office) samt installeringer og Internet bruk.

 

Vel da er kjempekjedelig forelesning straks over, so Im out :)

 

Nevnte jeg prisen jeg betalte? Under 10 000......:woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...