Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slik får du skikkelig DAB signal i bilen


Anbefalte innlegg

Bakgrunn:

Jeg har akkurat installert en Pioneer DEH X6500DAB i min Audi A3 8L.

 

Radiodekningen var ikke god nok. Den medfølgende DAB-glassantennen var veldig dårlig og FM antennen på taket var dårlig fra før.

Derfor ønsket jeg å oppgradere både DAB og FM antenne. DAB-antenne med magnetfot er den billigste måten å brukbart DAB signal. Men dersom man ikke kjører Hilux, så ser sånt jalla ut. (ja jeg er forfengelig.) Derfor valgte jeg å bytte ut pisk-antennen bak på taket med en aktiv kombi DAB / FM.

 

Oppgradering:

 

Alle komponenter er bestillt fra Incarconnections via Ebay.co.uk. De har også vanlig nettside.

 

Antenne: Jeg valgte følgende antenne: CT27UV53 fordi den ligner på orginal-antennen og at den har både DAB, FM og integrert antenneforsterker (aktiv).

 

Forlengelseskabler:

Litt silikon, for å holde bergensværet ute, må også påberegnes.

 

Montering og trekking av kabler

 

Pioneer benytter DAB antennekontakttype SMB, derfor trengte jeg en overgang (adepter).

 

3 kabler må strekkes fram til bilstereo (FM, DAB og strøm). Jeg valgte å trekke kabler fra taket og ned på høyre side og langs med golvet og fram.

 

FM antenne plugges rett inn i bilstereo.

 

DAB antenne trenger overgang fra SMA til SMB (Pioneer).

 

Den røde strømkabelen fra antennen kobles til den blå remote ledningen på bilstereoen.

 

5m kabler var ca 40 cm til overs. Så har man lenger bil enn A3, så må man trekke langs tak og ned A-stople eller så må man bestille enda lengre kabler.

 

Priser

 

Hele sulamitten kommer på ca 1240 kr inkl moms og posten sitt tollgebyr

Det er ca like mye som jeg betalte for bilstereoen!

 

Resultat

 

Mottak ble meget bra, både FM og DAB. Kan kjøre til og fra jobb uten at radio detter ut! Nesten like bra om i vår nye S-MAX med orginal Sony bilstereo uten navigasjon. (Forden hard ekstremt bra radiomottak...)

 

Men Pioneeren har egenskap at den automatisk hopper over i FM-båndet dersom DAB-signal detter ut. Dermed blir det ikke taust i tunellene. Denne egenskapen mangler i S-maxen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Jeg har nylig fått montert en dobbel-DIN Alpine stereo med DAB.
Etter mye irritasjon for dårlig mottak særlig langs E18 Vestfold og E18 Aust-Agder som i følge dekningskartet har "svært bra dekning", har jeg sammenlignet med en annen bil med takmontert antenne.

Det var som natt og dag; Ikke et eneste avbrudd på strekninger jeg i min bil var uten dekning i flere minutter av gangen.

Så nå blir det å kjøpe ny takantenne, og kaste den glassmonterte.

Endret av Autofil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...