Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har linser blitt bedre?


Bully!

Anbefalte innlegg

Er brilleavhengig, og hadde linser for 13 år siden, men jeg likte det ikke, da jeg opplevde endel kløe, og at linsene av og til forflyttet seg vekk fra stedet de skal være (kom på plass igjen om jeg blunket litt skikkelig).

 

Men jeg er lei briller. Så jeg lurer på om linser har blitt noe bedre enn siden den gang?

 

Den gang hadde jeg dagslinser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde linser for 1 år siden, fungerte kjempe fint. Ingen problemer med mindre jeg svømte eller sovnet med de. Tok laser operasjon for 1 år siden. Anbefaler deg og gjøre det samme uansett om det koster 40.000NOK eller ei. Det er en livs investering.

 

Linseforbruk i 10 år koster ca det samme så, go figure.

 

Det er avhengig av at synet er stabilt,

er liten vits å ta laser viss synet blir dårligere neste år.

 

Har selv tenkt til å ta laser (cTEN) når synet blir stabilt.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt ann på hvilke linser du bruker, men visst du stikker innom en optiker for prøvelinser er det jo fort gjort å finne ut om du liker linser, og få med deg noen forskjellige prøvepakker fra forskjellige merker.

Selv er jeg kjempefornøyd med dailes total 1 så du kan jo prøve de. :)

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt ann på hvilke linser du bruker, men visst du stikker innom en optiker for prøvelinser er det jo fort gjort å finne ut om du liker linser, og få med deg noen forskjellige prøvepakker fra forskjellige merker.

 

Selv er jeg kjempefornøyd med dailes total 1 så du kan jo prøve de. :)

 

Ja, det er jo bare å prøve igrunn. Det koster sånn 750 kr for tilpasning + prøvelinser?

Lenke til kommentar

 

Ja, det er jo bare å prøve igrunn. Det koster sånn 750 kr for tilpasning + prøvelinser?

Tilpasning har jeg aldri hørt om tror jeg, og prøvelinser pleier å være gratis for min del.

 

Du må nok ha en synstest siden styrke på briller og linser kan variere men tror ikke det er mer enn ca 500,-

 

Det jeg har gjort er å ta en enkel synstest, også bare spurt om jeg kan få med meg forskjellige pakker. Alle optikerene jeg har vært innom har en haug med prøvepakker som de deler ut både her og der.

 

Nå vet jeg ikke hvordan øynene dine er, men kan hende det blir dyrere visst det er snakk om både skjeve hornhinner, og andre øyesykdommer som gjør at det kreves en mer omfattende test?

Lenke til kommentar

Tilpasning har jeg aldri hørt om tror jeg, og prøvelinser pleier å være gratis for min del.

 

Du må nok ha en synstest siden styrke på briller og linser kan variere men tror ikke det er mer enn ca 500,-

 

Det jeg har gjort er å ta en enkel synstest, også bare spurt om jeg kan få med meg forskjellige pakker. Alle optikerene jeg har vært innom har en haug med prøvepakker som de deler ut både her og der.

 

Nå vet jeg ikke hvordan øynene dine er, men kan hende det blir dyrere visst det er snakk om både skjeve hornhinner, og andre øyesykdommer som gjør at det kreves en mer omfattende test?

 

På sidene til optikeren her står det priser for synstest og pris for linsetilpasning... for du må vel få målt størrelsen og krumningen på linsen?

 

Jeg har litt ekstra med øyet ja, så får bare høre om hva det vil koste. :)

Lenke til kommentar

Det er avhengig av at synet er stabilt,

er liten vits å ta laser viss synet blir dårligere neste år.

 

Har selv tenkt til å ta laser (cTEN) når synet blir stabilt.

Såklart men når du er 18 så er det ganske liten sjangse for at det fortsetter og endre seg, + de sjekker alt dette. Men du skal ikke se bort fra at du må bruke lesebriller når du blir gammel. Men det skjer jo nesten med alle.

Lenke til kommentar

Såklart men når du er 18 så er det ganske liten sjangse for at det fortsetter og endre seg

 

Det endrer seg helt tiden for meg, + at jeg har andre øyeting som gjør at jeg ikke kan ta operasjon.

 

Men du har sikkert rett i at de fleste voksne kan ta operasjon.

Lenke til kommentar

 

På sidene til optikeren her står det priser for synstest og pris for linsetilpasning... for du må vel få målt størrelsen og krumningen på linsen?

 

Jeg har litt ekstra med øyet ja, så får bare høre om hva det vil koste. :)

Nå vet jeg ikke hvordan de måler størresle, men føler ikke at jeg har målt noe størrelse eller krumning på linsene noengang. Det eneste jeg har gjort er å se inn i en hvit stor kikkertlignende ting, også se på bokstaver på veggen.

 

I tillegg har jeg bestilt linser på nettet en gang, og da var det bare en størrelse tilgjengelig på de linsene.

 

Men igjen så kan det vel variere veldig fra person til person?

 

Ihvertfall, det jeg prøver å si er at jeg synes linser er mye bedre enn briller og trives helt supert med det! Så selvom linser kanskje ikke fungerer for deg så anbefaler jeg deg absolutt å prøve.

 

Lykke til! :)

Endret av Brynsj
Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt linser i over 10 år og min erfaring er merkelig nok at linser er på samme nivå eller til og med dårligere enn før..... Jeg gikk på focus monthly visitint linser fra jeg var 13 til ca 22 år og hadde ingen problemer med dem. Men da øyelegen sa de var ut datert for en stund siden og at jeg burde bruke et nytt og bedre merke gjorde jeg det, men til min overraskelse føles de nye og dyrere linsene tørrere ut og jeg har hat mer irritasjon med dem enn med de gamle.... og jeg har prøvd mange ulike merker.....hmmmmm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...