Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, ikke lenge til jeg skal søke høyere utdanning og har ufattelig mange spørsmål. Først og fremst er jeg en veldig engasjert elev som kun sikter mot sekserne, dermed et snitt for å komme inn hvor jeg vil, inkludert nanoteknologi på NTNU. Hadde for noen måneder et besøk av en petroleumsingeniør som overbeviste meg om at det er det jeg vil. I tillegg ønsker jeg å kombinere det med ind.øk., noe NTNU ikke tilbyr. Fikk tips om at UIS tilbyr det av studieveilederen. Ønsker selvsagt å velge det, men lurer på hva ulempene kan være. Følgende spørsmål er svært sentrale:

1) Vil jeg bli mindre ettertraktet på arbeidsmarkedet?

2) Vil det gi meg mindre i lønn? (Vet at lønn ikke er så viktig, men vil helst få høy lønn)

3) Vil jeg mulighetene mine begrense seg?

Hvis dere har noen innspill, uansett slag, så er det bare å komme med det! Ikke lett å være en ubestemt elev noen måneder før utdanningsvalg.

Takk for svar! Verdsettes utrolig høyt! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg studerer selv master i petroleumsteknologi ved UiS og er veldig fornøyd med utdanningsvalget mitt. Dersom du ønsker å studere ved NTNU bør du vite at det kommer til å være mer teoretisk enn ved UiS. Har selv en venn som går bachelor i petroleum og som planlegger å ta tå år med indøk etter det. Utdannede ingeniører fra Universitetet i Stavanger er veldig ettertraktede i oljebransjen da universitetet er kjent for sin høye grad av kompetanse innenfor feltet. Dessuten vil du finne de store oljeselskapene "rett utenfor døren". Oljedirektoratet ligger et steinkast bortenfor universitetsområdet. Dessuten har selskapene ofte jobbintervjuer i universitetsbygget der studentene kan prøve å få seg en sommerjobb eller lignende. Videre kan jeg fortelle deg at oljeselskaper som Statoil og Shell støtter UiS økonomisk kun for å utdanne gode ingeniører.

 

Når det kommer an på lønn, er dette noe du forhandler deg frem til under intervjuet. Alt kommer an på hva slags kontakter du har, hvordan karakterene dine er, og hvordan CVen din ser ut.

 

Når du studerer petroleumsteknologi er ikke dette en enkelt utdanning. Du må velge senere i utdanningen om du f.eks. vil bli boreingeniør, reservoar ++.

 

Håper det svarte på spørsmålet ditt, og lykke til med utdanningsvalget! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg studerer selv master i petroleumsteknologi ved UiS og er veldig fornøyd med utdanningsvalget mitt. Dersom du ønsker å studere ved NTNU bør du vite at det kommer til å være mer teoretisk enn ved UiS. Har selv en venn som går bachelor i petroleum og som planlegger å ta tå år med indøk etter det. Utdannede ingeniører fra Universitetet i Stavanger er veldig ettertraktede i oljebransjen da universitetet er kjent for sin høye grad av kompetanse innenfor feltet. Dessuten vil du finne de store oljeselskapene "rett utenfor døren". Oljedirektoratet ligger et steinkast bortenfor universitetsområdet. Dessuten har selskapene ofte jobbintervjuer i universitetsbygget der studentene kan prøve å få seg en sommerjobb eller lignende. Videre kan jeg fortelle deg at oljeselskaper som Statoil og Shell støtter UiS økonomisk kun for å utdanne gode ingeniører.

 

Når det kommer an på lønn, er dette noe du forhandler deg frem til under intervjuet. Alt kommer an på hva slags kontakter du har, hvordan karakterene dine er, og hvordan CVen din ser ut.

 

Når du studerer petroleumsteknologi er ikke dette en enkelt utdanning. Du må velge senere i utdanningen om du f.eks. vil bli boreingeniør, reservoar ++.

 

Håper det svarte på spørsmålet ditt, og lykke til med utdanningsvalget! :)

Takk skal du ha! Utrolig utfyllende svar. Når du sier ting på den måten, har jeg et spørsmål :p Hvordan tror du jobbmulighetene er dersom jeg velger å bygge på med ind.øk. etter bachelor i Petroleumsteknologi? Er de bedre enn å kun satse på master i pet.tek.?

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Hei, ikke lenge til jeg skal søke høyere utdanning og har ufattelig mange spørsmål. Først og fremst er jeg en veldig engasjert elev som kun sikter mot sekserne, dermed et snitt for å komme inn hvor jeg vil, inkludert nanoteknologi på NTNU. Hadde for noen måneder et besøk av en petroleumsingeniør som overbeviste meg om at det er det jeg vil. I tillegg ønsker jeg å kombinere det med ind.øk., noe NTNU ikke tilbyr. Fikk tips om at UIS tilbyr det av studieveilederen. Ønsker selvsagt å velge det, men lurer på hva ulempene kan være. Følgende spørsmål er svært sentrale:

 

Eller med andre ord, så er det eneste du er ute etter høy lønn og ikke noe annet? Jeg er rimelig skeptisk til at pengefesten for olje vil være slik om 20 år som den er i dag.

Lenke til kommentar

Jeg tenker også å søke petroleum teknologi til våren. Jeg er litt pessimist siden snittet økte fra 4.6 -4.93. Tror muligheten er der for at den øker ytterligere, og dermed er jeg redd jeg ikke kommer inn. Snittet mitt i verste fall, hvis jeg bommer på eksemene, pluss at jeg ikke får det jeg forventer, kan snittet havne på 51 poeng.. Tror dere at snittet øker??

Lenke til kommentar

 

Eller med andre ord, så er det eneste du er ute etter høy lønn og ikke noe annet? Jeg er rimelig skeptisk til at pengefesten for olje vil være slik om 20 år som den er i dag.

Skal ikke si at lønna ikke er viktig, men liker arbeidsoppgavene til en petroleumsingeniør også. Jeg er ikke glad i elektronikk og sånn, og har derfor eliminert en del studier. Petroleumsindustrien har spennende jobber, også internasjonalt (har derfor noen ganger vurdert marin teknikk).

Lenke til kommentar

Skal ikke si at lønna ikke er viktig, men liker arbeidsoppgavene til en petroleumsingeniør også. Jeg er ikke glad i elektronikk og sånn, og har derfor eliminert en del studier. Petroleumsindustrien har spennende jobber, også internasjonalt (har derfor noen ganger vurdert marin teknikk).

 

Ville ikke det vært mer fremtidsrettet å velge en ingeniørgren som du kan bruke til mer enn én ting? Som petroleumsingeniør så er du kvalifisert til å holde på med ting innen olje og ikke mye annet.

Lenke til kommentar

 

Ville ikke det vært mer fremtidsrettet å velge en ingeniørgren som du kan bruke til mer enn én ting? Som petroleumsingeniør så er du kvalifisert til å holde på med ting innen olje og ikke mye annet.

Jo, har også tenkt på produktutvikling, men føler ikke samme motivasjon :/ Kanskje jeg skal kombinere det med indøk. Er fortsatt utrolig usikker...Men hvis du har noen gode innspill, tar jeg dem imot med åpne armer!

Lenke til kommentar

Påbygg med indøk etter bachelor gjør deg mye mer attraktiv på jobbmarkedet, det er riktig det. Når det gjelder spørsmålet om UiS og NTNU tror jeg ingeniører fra UiS er mer ettertraktede. UiS er rett og slett kjent for bedre kompetanse innenfor feltet. Uansett så er det et stort behov for ingeniører i oljebransjen uansett hvilket universitet du kommer fra. Men som sagt tidligere... alt kommer ann på karakterer og hvordan du gjør det på intervjuet. Ingen ingeniør er arbeidsledig, alle blir tatt opp til intervju det er hvordan du gjør det på intervjuet som bestemmer din fremtidige lønn og stilling.

 

Og til deg som sier at oljen ikke kommer til å holde lenge... tro meg, den kommer til å holde så lenge vi lever uten tvil. Minner om at gjennomsnittlig lønn for petro ingeniører ligger på rundt 720, 000. Nå er jo ikke dette startlønna, men men ;)

Lenke til kommentar

Og til deg som sier at oljen ikke kommer til å holde lenge... tro meg, den kommer til å holde så lenge vi lever uten tvil. Minner om at gjennomsnittlig lønn for petro ingeniører ligger på rundt 720, 000. Nå er jo ikke dette startlønna, men men ;)

 

Det betyr ikke at politikere i Norge eller EU ikke kommer til å sette i gang en brems om 10-20 år. På en annen side vil jeg som en potensiell ingeniør innen mikroelektronikk (f.eks utvikling av prosessorer) ikke være i fare for noe slikt, siden det er fremtiden.

 

Den dagen Norge ikke pumper like mye olje og gass ut av sjøen lenger, vil ikke alle tenåringer lenger ha råd til å løpe rundt i Canada Goose-jakker, eller byfolk kjøpe Tesla Model S kun for å kjøre i kollektivfeltet.

 

Disclaimer: Jeg prøver bare å tenke langt frem i tid. Personlig ville jeg anbefalt en ingeniørgren hvor du kan enkelt bytte felt (det er opp til deg å velge hvilken, vi vet ikke hva du liker best; elektro, maskin, bygg, kjemisk, data, romfart etc), men samtidig føler jeg at ind.øk. er en veldig tynnsmurt ingeniørgren (mange som snakker skit om ind.øk. i NTNU-tråden også).

 

That is all.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å få seg jobb i petroleumsbransjen med indøk maskin (produktutvikling og produksjon), selv om det er mulig at du ikke kan jobbe med svært spesifikke tekniske petroleumsspesifikke ting.

 

Når det gjelder studiested sier det seg selv at NTNU er det beste valget dersom du kommer inn, selv om høyskolen i Stavanger naturlig nok er god på petroleum.

Lenke til kommentar

Ind.øk. gir sivilingeniørtittel, men det er jo en tverrfaglig utdanning som såklart ikke har muligheten (eller intensjon om) å gå like mye i dybden som en "ren" mastergrad. Du har likefullt en tradisjonell B.Sc.-grad i bunn, så "veldig tynnsmurt" er jeg helt uenig i.

 

UiS bruker 3+2-modellen, og på mastergraden i industriell økonomi tar du både en ingeniørfaglig fordypning og spesialisering i enten kontraktadministrasjon eller prosjektledelse. Er vel 20 studiepoeng med frie valgemner for alle fordypninger, hvis jeg ikke husker helt feil. De tekniske fordypningene vil avhenge noe av hva du har bachelor i, og man kan velge mellom modern well design and well mechanics, datateknikk, drift og vedlikehold, kybernetikk/signalbehandling, materialteknologi, petroleumsteknologi (reservoar) og risikostyring.

Så tynnsmurt, nei. Som sagt er det tverrfaglig, og da mister du noe av dybden, men erstatter det med kompetanse i prosjektledelse, kontraktadministrasjon og økonomi.

Lenke til kommentar

Påbygg med indøk etter bachelor gjør deg mye mer attraktiv på jobbmarkedet, det er riktig det. Når det gjelder spørsmålet om UiS og NTNU tror jeg ingeniører fra UiS er mer ettertraktede. UiS er rett og slett kjent for bedre kompetanse innenfor feltet. Uansett så er det et stort behov for ingeniører i oljebransjen uansett hvilket universitet du kommer fra. Men som sagt tidligere... alt kommer ann på karakterer og hvordan du gjør det på intervjuet. Ingen ingeniør er arbeidsledig, alle blir tatt opp til intervju det er hvordan du gjør det på intervjuet som bestemmer din fremtidige lønn og stilling.

 

Og til deg som sier at oljen ikke kommer til å holde lenge... tro meg, den kommer til å holde så lenge vi lever uten tvil. Minner om at gjennomsnittlig lønn for petro ingeniører ligger på rundt 720, 000. Nå er jo ikke dette startlønna, men men ;)

Det er vel liten tvil om at den gjennomsnittlige ingeniørstudenten fra NTNU er mer attraktiv enn studenter fra UiS. Endret av Christeven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si at det er gode svar her! Dessverre ikke noe entydighet her, men ser hvor det peker.

 

NTNU er iallefall betydelig mer anerkjent enn UiS, se bare på forskjellene i inntakskrav til de to skolene.

Enig med deg der, men er det slik at høyere anerkjennelse betyr at man er mer ettertraktet? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...