Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pc'en 'hakker', hvordan feilsøke?


Anbefalte innlegg

Relevant info om maskinen

 

Operativsystem: Windows 7 64 bit

Hovedkort: ASUS p8z68-v PRO

Minne: 16GB DIMM DDR3

Processor: intel i7-2600k CPU @ 3.4GHz

Grafikkort: NVIDIA GTX 580

 

Harddisker:

Kingston SSD 120GB

Samsung 500gb

Seagate 500 GB

Samsung 2TB

 

Bakgrunnsinfo

 

For noen uker siden opplevde jeg at et program ikke ville starte pga en "STD::BAD_ALLOC" feil, som jeg etter noe googling fant ut at visstnok var et problem med RAM. Jeg kjørte først windows-versjonen av memtest og ble bombardert med feilmeldinger. Jeg lagde da en USB-boot og kjørte memtest via BIOS isteden og fant ingen feil. Jeg reinstallerte derfor windows i tilfelle det var noe kuk i maskineriet der. (Kan forsåvidt nevnes at jeg etter reinstalleringen sluttet å få feil når jeg kjører windows-versjonen av memtest).

 

Problemet

 

Etter reinstallasjonen opplever jeg at pc'en "fryser" i ett sekund om gangen, men dette skjer stort sett kun når jeg 'multitasker' f.eks ser på en serie samtidig som jeg laster ned en fil. Denne 'frysingen' fører da til horribel 'stutter' i audio samtidig som skjermen står stille i det sekundet den fryser.

 

Jeg kan godt spille tunge spill uten å få et eneste problem, men med en gang jeg duller rundt i windows og installerer noe mens jeg surfer eller noe får jeg slik 'frysing' i små bolker.

 

hjælp

Jeg sliter litt med å karakterisere hva som forsaker problemet. Jeg tenkte en stund at det kunne være en av harddiskene som holdt på å ta kvelden, men etter å ha flytta litt rundt på filer til flere harddisker og likevel opplevd stuttering om jeg så skrev til den ene eller andre harddisken er jeg ikke sikker. Det at problemet begynte etter reinstalleringen får meg til å tro at det er noen drivere en plass som tilter (syns faktisk å huske at jeg hadde et lignende problem sist jeg reinstallerte, men dette er noen år siden så jeg husker ikke). Jeg har gått over de aller fleste driverne til BIOS'en uten å finne noe spesifikt jeg kan se for meg at forsaker problemet.

 

Under device manager og "other devices" er det som vanlig et par ukjente som mangler drivere, men ingen jeg gjenkjenner noe spesielt:

"PCI Simple Communications Controller"
"Universal Serial Bus (USB) Controller"
"Universal Serial Bus (USB) Controller"

"Unknown device"

 

Om det skulle være noe mistenker jeg isåfall "Unknown device" men hva det skal være aner jeg ikke. Noen som har peiling? Bør jeg bare prøve å reinstallere hele greia en gang til og se om det blir bedre da?

 

Jeg har også prøvd å følge med på oppgavebehandling når stuttering skjer, og både bruk av CPU og RAM er lav og har ingen 'spikes'. Jeg har også kjørt malwarebytes og hijackthis bare for å dobbeltsjekke om det skulle være noe smuss der, uten å finne noe nevneverdig.

 

Hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke typisk at når man setter seg ned og skriver ned all informasjonen innser man hva problemet er. Hadde tenkt å prøve en og en av minnebrikkene men kvidde meg litt for det da det er fire av dem og memtest tar ei stund.

 

Uansett: For omtrent et år siden installerte jeg et trådløst nettverkskort på pc'en da jeg bodde litt for langt unna rutern til å få ledning på plass. Installasjonen av nettverkskortet førte derimot til intens hakking så lenge jeg var koblet på nettet. Løsningen den gang var å installere tredjeparts drivere som styrte nettverkskortet istedenfor å la windows gjøre det (noe som ironisk nok førte til at nettet ble så ustabilt at det var ellers håpløst).

 

Jeg endte opp med å bore hull i taket og snike en ledning igjennom, og sletta driverne til det trådløse nettverkskortet. Når jeg reinstallerte windows installerte selvsagt windows drivere til det trådløse nettverkskortet på nytt, og da begynte hakkinga igjen, så problemet er vel løst. Typisk at man finner ut at det 5 minutter etter å ha spurt om hjelp etter å ha slitt med det i flere dager.

 

Takk for hjelpen, likeså!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...