Gå til innhold

[Løst] Hvordan bruke spektrallinjene til en stjerne for å finne ut av stjernen består av, nå stjernen går i fra oss.


Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet kan kanskje høres litt dumt ut for noen, men jeg hadde vært veldig takknemlig hvis noen kunne hjelpe meg,

 

Jeg har lest at vi kan finne ut hva stjerner består av ved å se på spektrallinjene, men hvordan fungerer dette hvis stjernen f.eks. er i en galakse som går fra oss. Da vil det bli rødforskyvning, ikke sant?

Altså, hvordan kan vi forsatt se på spektrallinjene for å finne ut hva stjernen består av, når spektrallinjene er forskyvd?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et hvert grunnstoff har et gitt sett av spektrallinjer de sender ut. Ved dopplerforskyvning blir alle linjene systematisk forskjøvet. Dermed er det slik at hvis du ser et sett med linjer som ser riktig ut bortsett fra at de er systematisk forskjøvet mot den røde enden av spekteret tyder det på at lyskilden er på vei bort fra deg. Nøkkelen er altså at det er flere linjer som blir forskjøvet av den samme effekten. Hvis et grunnstoff sendte ut bare en enkelt spektrallinje ville det vært ubrukelig siden linjen ikke både kan brukes til å identifisere grunnstoffet og måle dopplerforskyvningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er faktisk ved å se på hvor mye spektrallinjene fra kjente stoffer som hydrogen, helium osv. er forskjøvet at man kan avgjøre hvor stor rødforskyvningen er. Uten disse spektrallinjene er det ikke mulig å se rødforskyvning, for en stjerne sender ut lys i mye bredere spekter enn det for synlig lys, så resultatlyset fra de ulike stjernene er alltid omtrent like hvitt.

 

Her er et eksempel på hvordan man bruke rød- og blåforskyvning av spektrallinjer til å kartlegge et dobbeltstjernesystem:

 

specbinary.jpg

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...