Gå til innhold

Hjelp til bygging av Gaming-PC, budsjett ca 8k


Anbefalte innlegg

Heisann. Aktiv CS gamer her, og da jeg spiller på litt høyt nivå i nye CSGO merker jeg at jeg sliter mer da jeg ligger etter på FPS grunnet gammel maskin.

Har en 5 år gammel maskin som må byttes ut, men håpte på å bruke noen deler fra denne på den nye, da jeg kan prioritere litt kraftigere hovedkomponenter da.

og som nevnt så er det jo 5 år siden jeg bygde pc sist så henger en del etter på hva som er fungerende og nytt og renoverende etc så håper på litt hjelp på dette :)

Jeg skal ikke ha en komplett eller ferdigbygd PC da jeg ender opp med å betale for ting jeg ikke trenger.

Evt hvis noen har en brukt pc så vurderes dette gjerne også :)

- Maskinen skal IKKE overklokkes (utenom evt software); tenker da i forhold til kjøling, ville tro standard skal holde her.

Så, her er ihvertfall litt hva jeg har tenkt på som jeg trenger til maskinen min:

- SSD (trenger ikke være større enn 120GB, tar det som er mest for pengene men skal bare være til windows og steam/CSGO)

- HDD? (Her har jeg en 500GB 7200RPM 3,5" fra før jeg vurderte å bruke)

- CDROM har jeg fra før

- PSU? Her har jeg en Chieftec Ikke-modulær 850W fra før jeg tenkte å bruke, men vet ikke om det er riktig med koblinger og slikt i forhold til dagens komponenter?
Link: https://prisguiden.no/produkt/chieftec-turbo-series-850w-76857/detaljer

- Kabinett? Her har jeg en Antec 900 (v1) som jeg vurderer å bruke omigjen, eneste minus med denne er at den bråker mye. Ser at den ikke har noen 2,5" brønn til SSD though?
Hvis ikke ønsker jeg en Fractal designe R4 hvis budsjetter holder etter de andre delene. Link til gamle kabinettet: https://prisguiden.no/produkt/antec-nine-hundred-55253

 

- Hovedkort: her har jeg tenkt på "ASRock Z87 Extreme6" som hardware anbefaler, ønsker å høre litt erfaringer og evt forslag til andre kort. Skal kjøres sammen med Intel/Nvidia setup

 

- Minne: Her har jeg ikke sett på noe som helst. blir nok å kjøre x64 for første gang da ting har støtte for det nå (som det ikke hadde for 5 år siden) men har ikke helt funnet ut av om jeg har bruk for 8GB eller 16GB?

- CPU: Her har jeg sett litt på i5-4670K, men kunne gjerne kanskje hatt en billigere alternativ sålenge det holder? er vant med dualcore men nå til dags er det meste vel støtte for quad-core uansett så kan vel like greit gå for det...?

- GPU: Her står jeg og litt blankt utenom at jeg vet jeg trenger noe kraftig, selv sitter jeg med en GTX260 akkurat nå som er for gammel og slitt.

evt andre ting jeg trenger eller som er verdt å nevne?

Maskinen skal brukes til litt videoredigering, CSGO, og evt testing av nyere spill.

kravet er jo egentlig bare at det skal være perfekt flyt i CSGO da det er storsatsingen.

takker for alle kommentarer, hjelp og tips!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ingen high end pc for å kjøre cs. Hva er budsjettet ditt? Hvordan skjerm bruker du?

 

I utganspunktet vil jeg si at Asrock 6 er et godt hk. Gå for det.

Cpu: i5 4670k

Minne: 8gb vil holde veldig godt. Husk lavprofilminne dersom du setter en stor tredjepartskjøler på cpu, noe som anbefales sterkt. (Hyper Evo 212 til 250kr)

SSD: Samsung 840

Gpu: Gtx 770 vil absolutt gjøre susen. Til og med 660/ti vil være bra i din situasjon.

Kabinett: R4 er et knall fint kabinett. Anbefales.

Lenke til kommentar

Det holder vel med det som kalleklovn kom med. Men husk også at cpu er en god del kjøligere nå en for 5 år siden og krever mindre strøm. Det vil også gjøre at du egentlig ikke trenger en monsterkjøler når du ikke skal overklokke. Men jeg vil absolutt anbefale en annen kjøler siden de boxkjølerne bråker mye. Behold kabinettet og bruk pengene på grafikkort. Psu vil jeg tro skulle holde i massevis uten at jeg har sett på den.

Lenke til kommentar

CSGO krever ikke altfor mye jeg hadde også et gigabyte GTX 260 som kjørte det helt greit men med dette: http://www.mpx.no/msi-geforce-gtx-660-gaming-2gb-physx/797709 vil det gå HELT uten problemer. psu du har kommer til og støtte skjermkortet i linken over. har selv et 4 års gammelt PSU som fungerer på et 6 månders gammelt skjermlort

gikk fra 1920x1080 til 1280x768 og har alt på lowest, holder meg likevel ikke over rundt 80-90fps gjennomsnittlig så blir litt svakt, men et som GTX 660 holder vel i god dose så takker for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

PSUen skulle holde, den. og om du vil barbere vekk litt kroner kan du velge et billigere HK siden du ikke skal overklokke systemet noe.

du kan godt beholde det gamle kabinettet siden et nytt, og mer stillegående, gjerne vil koste en del.

en ny harddisk kan du sikkert kjøpe om du laster mye ned. jeg gjør det ikke og har mer en nok med to SSD disker på tilsammen 380 Gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...