Gå til innhold

Første gangs custom vannkjøling - 290x, deler og veiledning


Hawken911

Anbefalte innlegg

Heisann. Tenkte å bygge min første rig med custom vannkjøling og trenger da litt hjelp.

 

Har en del deler fra før, kabinett etc og er helt greit kjent med det å bygge pc. Nå har jeg en maskin i ett nxzt Phantom kabinett - men jeg har ett Bitfenix XL kabinett som jeg skal bruke. (Har plass til 2x 360 rads såvidt jeg har skjønt)

 

Har ett RoG IV Gene mbo med i7 2600k og 16gb ram, har en 750w psu og den må jeg kanskje oppgradere om jeg skal kjøre cfx 290x senere(?)

 

Har også en 840pro 256gb ssd og diverse annet.

 

Er det noen der ute som kunne hjulpet meg med å finne ett godt oppsett, kanskje tilogmed en handleliste og noen gode råd?

Klar for å lære en hel del!

 

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du skal Kjøle Gpu er det viktig at du passer på at skjermkortet du kjøper har en waterblock som passer.

Så hvis du går for refrence kort er du som regel safe, men ver ekstra nøye med og sjeke hvis du går for et NON Refrence kort.

Altså et skjermkort som produsenten har forandret på PCB i forhold til refrence ifra AMD.

 

Et greit sted og sjekke om det fins en waterblock som passer eller ikke er hos EK hvis de ikke har laget et, er det liten sjangs for resten har giddet og lage en block.

Link til deres Cooling calc

http://www.coolingconfigurator.com/

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Skal prøve å være litt mer spesefikk.

 

Dette har jeg tenkt til å bruke i maskinen:

 

Asus IV Gene-Z ( 1155 socket )

I7 2600k ( Skal vannkjøles med custom loop, dette har jeg aldri gjort før! )

R9 290X ( Referance fra XFX )

Kabinettet Bitfenix Shinobi XL Window'ed.( god plass )

750W PSU

16GB Dominator ram

256GB SSD

 

Tenker her og kanskje utvide med enda ett 290X men det må jeg ta ett par måneder etter, nå vil jeg sette alt dette inn i kabinettet med da en custom vannkjøling med egen tank og en radiator eller to. ( ER det noe vits med f.eks 2x360 rads' eller er det overkill?) Er utrolig noob, ser oppsettet fint ut? Er det vits med R9 290X eller kan jeg likesågodt bruke 580 GTX Phantom 3gb kortet jeg har liggende, og selge 290X?

 

Tusen takk!

Edit:

 

Altså, disse delene og ett par andre har jeg hjemme hos meg, så her er det ikke snakk om å kjøpe nye deler utenom vannkjølingen! ( Har gavkort til 3k på komplett om det kommer noen gode hint på noe som burde vært byttet ut etc )

 

Takk igjen!

Endret av Crayzi
Lenke til kommentar

Hva er det du ønsker å oppnå med vannkjølingen?

Har du prøvd å sette opp et budsjett/regnestykke på hvor mye alt vil koste? Regner med at hvis du tar den summen og legger i bedre skjermkort og cpu så kommer du sikkert bedre ut av det :)

Bedre CPU enn 2600K, utenom LGA 2011 skal du se langt etter... Samme med R9 290X

 

Føler det blir litt tullete å handle nytt da jeg har en fin prosessor og ett godt skjermkort, og det er vell strengt talt ikke derfor jeg lager tråden.. men jaja..

Agreed!

Lenke til kommentar

( ER det noe vits med f.eks 2x360 rads' eller er det overkill?)

 

Det er nok overkill med mindre du er kingping. Jeg har selv kjørt 2x670 og en overklokket 2500k på en 240 radiator. Dette gikk egentlig helt fint, ble litt varmt når jeg overklokket skjermkortene også, men aldri varmere en tilsvarende blir på luft. Nå kjører jeg 2 x 240 rads på en 3570k overklokket og et Gtx Titan overklokket. Det er mer en nok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...