Gå til innhold

Beregne konkuransepoeng etter 23/5 regelen


Kikyet

Anbefalte innlegg

Skal søke meg inn på høyskole til høsten etter 23/5 regelen. For de uinvidde så betyr det at man har generell studiekompetanse fordi man har betstått i 6 fag fra VGS + 5 års praksis i jobb, og har fylt 23 år.

 

I de seks fagene man trenger har jeg relativty brukbare karaktarer. Det var heldigvis i de andre fagene fra VGS det gikk i dass med karakterene den gang for 25 år siden jeg var VGS elev.

 

Prøver nå å finne ut hva som teller hvordan i poengberegningen.

 

Jeg regner med at siden jeg søker etter 23/5 regelen, så er det kun de 6 fagene man må ha karakter i etter denne regelen jeg skal regne snittet av?

 

Og at andre fag som f.eks c-språk, gym, religion etc ikke skal regnes med selv om jeg har en karakter i de fagene?

 

I så fall har jeg 4,0 i snitt som gir 40 skolepoeng.

 

Så kommer 8 alderspoeng og 2 poeng for militæret i tilegg, som gir meg 50 poeng. Noe jeg kommer inn på ganske mange studier med om jeg vil :-)

Men studiet jeg vil inn på var kravet 50,2 poeng i den ordinære kvoten i fjor, så jeg bør skaffe meg noen ekstra poeng til!

Så forstår jeg samordna opptak slik at 2MS matte (25 år siden) gir meg 0,5 realfagpoeng. Og at C-språk gir meg 0,5 poeng til.

 

Stemmer dette når jeg søker meg inn etter 23/5 rgelen og c-språk ikke teller i snittet?

 

Håper jeg har beskrevet problemet forståelig og at noen kan hjelpe. Kommer ikke inn på siden til samordna opptak akkurat nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer inn på Samordna opptak nå.

 

Jeg gikk ut av VGS i 1993. Og der står det at etter endret struktur så gir Et tredje fremmedspråk tatt med 4 uketimer over 3 år (til sammen 12 uketimer) 1 poeng!

 

Jeg hadde fransk c-språk med 4 uketimer i 3 år altså 12 uketimer. Så om fransk c-språk regnes som tredje språk så er jo det i boks.

 

Men da vil karakteren man fikk i faget regnes med i snittet, og det er for min del ikke lurt, da en toer i fransk som jeg fikk drar snittet mitt rett i dass. Ikke lurt når man søker etter 23/5 regelen og unngår at karakteren i fransk teller på snittet ;-)



Lenke til kommentar

Jeg tviler på at du får poeng for språkfag feks. når du søker etter 23/5. Jeg fikk ikke det.

 

Samordna opptak sier at når man søker etter 23/5 regelen, kan språkfag telle med (ikke engelsk), og gi poeng. Men da skal den karakteren regnes med i snittet. Hvis dette gir deg færre poeng sammenlagt (I.e. lavere snitt), er det snittet uten språkfaget som skal telle, men da får du heller ikke ekstrapoenget.

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...