Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Fjærne plombering og få det godkjent?


Heika98

Anbefalte innlegg

Er det mulig å fjærne plomberingene på moped og få det godkjent i vognkort og fortsatt kunne få den registrert som moped? Må den kanskje på dyno for å måle hester da? Hvor godt ville mopeden gått da om man fjærner alle plomberingene? AM6 motor med 6,5 hester.

 

EDIT: jeg tenker det ikke kan være så stort problem. Fartsgrensen er jo fortsatt 45 km/h. Fartsgrensen for bil er jo maks 90 km/h i Norge, og de er jo ikke plombert til å kun kjøre i 90 km/h. Mopedene er jo orginal med 6,5 hester, men blir plombert når de kommer til Norge.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får ikke godkjent moped uten plombe lovlig i Norge. så fort du tar ut plomba så er mopeden ulovlig.

med mindre mopeden kom ny uten plombe slik som gamle veteran mopedene.

all modifisering av moped som gjør at den går fortere en ca45 så blir mopeden avskiltet og du må sette på alle original deler igjen for så og vise mopeden igjen.

 

Norge har har en lov om at mopeder ikke skal gå over 45km, DET ER FARLIG. mopeder bør få lov og kjøre i 60.

men jeg synes det er litt rart at min derbi senda x-race 2006 gjorde 65 total originalt når jeg kjøpte den ny i 2006, men godt er det.

Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som har en splitter ny Derbi Senda X-treme og han sier han får over 50 orginalt. Jeg vet ikke hva min Aprilia RX 50 fra 2007 gjør orginalt da forrige eier fjærna plomba. Jeg vet ikke hva den gjør nå heller fordi speedometeret er ødelagt. Det funker, men det ser ut til at det viser turtall isteden for km/t. Jeg har en mistake om at forrige eier har flytta sensoren og laga den slik at den viser turtall med vilje da han fjærna turtallsperra. Han var vel redd for å skjære veiva. Han klarte å skjære veiva, så derfor fikk jeg den og har nå putta forsterket veiv i den. Det skal jeg skjekke i morgen.

 

Nå ble det litt avsporing, men takk for svar.

 

BTW har du en teori om hvorfor speedometeret mitt oppfører seg slik jeg beskriver?

Lenke til kommentar

det er nøyaktig derfor jeg kjøpte helt ny moped selv. mopeder som er brukte og billige og har feil, da er det bare og styre unna.

 

men det og sjekke speedometer vaieren er en god start. det kan hende den ikke er koblet helt inntil speedometeret.

Vel, jeg kjøpte ikke den mopeden jeg har nå. Jeg fikk den hos en i familien som hadde skjært den og gitt den opp. Så har jeg og fattern fikset den slik at jeg kunne bruke den litt i år. Etter planen skulle jeg kjøpe ny til våren og selge denne, men nå har jeg begynt å tvile. 20000 på ny moped, eller 5000 på å få denne helt 100%. Selvfølgelig stas med nytt, og kimpisene mine har nye, så jeg vet ikke helt. Denne kan jeg trimme litt, men fattern synes ikke jeg skal trimme og pimpe en slitter ny moped. Jeg må skjekke mopeden litt i vinter når garasjen en gang blir ledig for å få et bilder over hva jeg må gjøre for å få den i den stand jeg vil ha den. Litt synd å selge en moped man har brukt så mye tid på for at noen skal blodtrimme den og ødelegge den. Det største problemet mitt er at jeg finner ikke nytt orginal speedometer.

 

Jeg skjekket magnetsensoren idag da jeg kon hjem fra skolen (endelig juleferie) og jeg kunne ikke se noe galt. Jeg skal skjekke om alle ledninger og vaiere går dit de skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...