Gå til innhold

Loddtrekning i Excel 2010


Kjartan E!de

Anbefalte innlegg

Hei, i anledning julebordet på jobben driver jeg og rasker sammen ett regneark for trekking av loddbøker.

Slike loddbøker med en bokstav og 100 lodd i hver blokk.

 

Problemet er at loddbøkene ikke er i alfabetisk rekkefølge, så jeg kan ikke gjøre det slik:

=TEGNKODE(TILFELDIGMELLOM(XX;XX))&TILFELDIGMELLOM(XX;XX)

Her må jeg føre inn tegnkoden til bokstaven som jeg starter på og den det slutter på. finnes det en måte å gjøre så jeg kan skrive inn bokstaven istedetfor tegnkoden?

 

Hvordan får jeg en tilfeldig bokstav blandt de bokstavene/tegnkodene jeg fører inn i arket? Feks E,K,L,M,X

 

Finnes det en måte å hindre at det samme loddet blir valgt flere ganger?

 

Altfor mange år siden jeg drev med slik og er mildt sagt veldig rusten.

 

Legger ved dokumentet, se på det siste arket.

Loddtrekning.xlsx

Endret av Kjartan E!de
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Kjartan

 

Jeg ville slått opp bokstavene i en liste, f.eks med FINN.RAD som i vedlagte dokument. Man kan gjøre tilsvarende med INDEKS og FORSKYVNING.

 

Lotteri.xlsx

 

Å unngå dubletter er verre uten makroprogrammering som logger hver trekning. Den vanligste måten er å tenke på kandidatene som en kortstokk. I praksis (som i vedlegget ark 2): lage en liste med kandidater, skrive =TILFELDIG() i nabokolonnen, og så sortere etter de tilfeldige tallene. De øverste x kandidatene er vinnere. Her trekker du alle loddene samtidig i en operasjon, men det trenger du vel ikke si til noen.

 

HTH. Beste hilsen Harald

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da trenger vi en hjelpecelle, siden det tilfeldige tallet skal brukes to ganger uten å forandre seg i mellomtiden. Du skjuler hjelpecella når det virker, eller plasserer den et sikkert sted. Vedlagt:

 

Lotteri2.xlsx

 

Fargelegging, veldig mye styr for lite, men har du moro av det (og det er litt moro) så finner du det i Betinget Formatering, der en formel styrer formateringen.

 

Beste hilsen Harald

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...