Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mest brukte spanske verb


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hei,

blir prøvemuntlig neste uke, 99% sikker på at jeg kommer opp i spansk. Dette passer meg og resten som kommer opp særdeles dårlig. Vi har så vidt begynt på 10. klasseboka, vi brukte 9. klasseboka frem til høstferien.

 

Jeg har null sjanse for å kunne klare å snakke i 15 minutter på spansk slik det er nå. Jeg tror mye av problemet ligger i at jeg ikke husker verbene. Kan jeg verbene, kommer nok kanskje mye av seg selv.

Kan tener, hacer, vivir, comer, hablar, ser, ir osv.

Er det noen flere verb jeg bør kunne?

Hva annet bør jeg øve på?

 

Takker for svar,

Willy Saxhaug

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør i hvert fall kunne fortelle om de forskjellige verbformene i nåtid, fortid, og framtid, i tillegg til hva du gjør akkurat nå.

 

Gerundium: Estoy hablando con mi amiga

Fordid: He hablado con mi amiga

Framtid: Voy a hablar con mi amiga

 

Salir con mi amiga er også viktig å kunne, altså verbet salir, i tillegg til verb som viajar, pensar, discutir, conreir, jugar( fútbol, baloncesto, balonmano osv.), levantarse, og (acostarse, sentarse og querer )som er refleksive verb, du burde også kunne verb som poder, beber, ver. Alle disse verbene bør du kunne i overnevnte tidsformer.

 

I tillegg burde du kunne navn på ulik mat og drikke, i tilfelle du blir spurt om det hvis du er på en resturant og også enkelte ting som å kunne spørre etter kvitteringen. Det viktigste er at du kan si uttrykk som lo siento(jeg beklager) no compredo, puedes repetir por favor( jeg forstår ikke, kan du repetere det, vær så snill) un momento por favor, voy a pensar un poquito( et øyeblikk, jeg må tenkte litt) dette er med på å gi sensor et inntrykk av at du kan spansk selv om du ikke kan svaret eller klarer å svare på det de spør om.

 

Kan du dette vil jeg si at du er ganske godt rustet, da du tross alt ikke har vært igjennom 10.klasse pensum. Hadde selv prøvemuntlig i spansk i fjor og fikk spørsmål som hva jeg liker å gjøre på fritiden( ?Que te gusta hacer en tu´ tiempo libre?) om jeg liker å reise, hvor jeg vil reise. Her gjelder det å begrunne godt og å si mest mulig for å slippe flere oppfølgingsspørsmål og jeg fikk også spørsmål. Hvis h*n spør deg om hva du skal gjøre i helgen( ?que va a hacer este fin de semana?) bør du kunne svare på det. Hvis du sier at du skal gå ut med en venn( voy a salir con una amiga) bør du legge til informasjon her( voy a salir con una amiga, que se llama Stine) også kan du lurer til deg tid ved å fortelle mer om din venn og hva dere skal gjøre, ( voy a salir con una amiga, que se llama Stine. Por eso, vamos a ver un pelicula al cine).

 

Derfor bør du også pugge på adjektiv som interessante, divertido, facil, dificil, amable, estupendo(a), fantastico(a), hermoso(a), grande, pequeño, Mayor, menor, cariñoso(a), aburrido(a) osv.

http://aprendeinglessila.com/2013/07/adjetivos-describir-personalidad/

 

Og ikke glem substantivene, bocadillo, cine, baile, pescado, novio(a), hora, ropa(ulike klesplagg), mesa, libro, ordenador, mochilla, amigos, familia, casa osv.

http://www.spanish.cl/Grammar/Notes/Sustantivos.htm

 

Vet riktig nok ikke hva du har vært igjennom og hva læreren din legger vekt på, men ønsker deg masse lykke til med eventuelle forberedelser!

* Legg også merke til at noen ord mangler sånn strek over( husker ikke hva det heter). Fikk ikke til å skrive det, må være noe galt med tastaturet så det beklager jeg.

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du bør i hvert fall kunne fortelle om de forskjellige verbformene i nåtid, fortid, og framtid, i tillegg til hva du gjør akkurat nå.

 

Gerundium: Estoy hablando con mi amiga

Fordid: He hablado con mi amiga

Framtid: Voy a hablar con mi amiga

 

Salir con mi amiga er også viktig å kunne, altså verbet salir, i tillegg til verb som viajar, pensar, discutir, conreir, jugar( fútbol, baloncesto, balonmano osv.), levantarse, og (acostarse, sentarse og querer )som er refleksive verb, du burde også kunne verb som poder, beber, ver. Alle disse verbene bør du kunne i overnevnte tidsformer.

 

I tillegg burde du kunne navn på ulik mat og drikke, i tilfelle du blir spurt om det hvis du er på en resturant og også enkelte ting som å kunne spørre etter kvitteringen. Det viktigste er at du kan si uttrykk som lo siento(jeg beklager) no compredo, puedes repetir por favor( jeg forstår ikke, kan du repetere det, vær så snill) un momento por favor, voy a pensar un poquito( et øyeblikk, jeg må tenkte litt) dette er med på å gi sensor et inntrykk av at du kan spansk selv om du ikke kan svaret eller klarer å svare på det de spør om.

 

Kan du dette vil jeg si at du er ganske godt rustet, da du tross alt ikke har vært igjennom 10.klasse pensum. Hadde selv prøvemuntlig i spansk i fjor og fikk spørsmål som hva jeg liker å gjøre på fritiden( ?Que te gusta hacer en tu´ tiempo libre?) om jeg liker å reise, hvor jeg vil reise. Her gjelder det å begrunne godt og å si mest mulig for å slippe flere oppfølgingsspørsmål og jeg fikk også spørsmål. Hvis h*n spør deg om hva du skal gjøre i helgen( ?que va a hacer este fin de semana?) bør du kunne svare på det. Hvis du sier at du skal gå ut med en venn( voy a salir con una amiga) bør du legge til informasjon her( voy a salir con una amiga, que se llama Stine) også kan du lurer til deg tid ved å fortelle mer om din venn og hva dere skal gjøre, ( voy a salir con una amiga, que se llama Stine. Por eso, vamos a ver un pelicula al cine).

 

Derfor bør du også pugge på adjektiv som interessante, divertido, facil, dificil, amable, estupendo(a), fantastico(a), hermoso(a), grande, pequeño, Mayor, menor, cariñoso(a), aburrido(a) osv.

http://aprendeinglessila.com/2013/07/adjetivos-describir-personalidad/

 

Og ikke glem substantivene, bocadillo, cine, baile, pescado, novio(a), hora, ropa(ulike klesplagg), mesa, libro, ordenador, mochilla, amigos, familia, casa osv.

http://www.spanish.cl/Grammar/Notes/Sustantivos.htm

 

Vet riktig nok ikke hva du har vært igjennom og hva læreren din legger vekt på, men ønsker deg masse lykke til med eventuelle forberedelser!

* Legg også merke til at noen ord mangler sånn strek over( husker ikke hva det heter). Fikk ikke til å skrive det, må være noe galt med tastaturet så det beklager jeg.

 

Hjertelig!

Å bøye verbene i de ulike tidene kan jeg, men om jeg kan det under press og når man må tenke fort vet jeg ikke. Dette skal pugges. Verbene du nevner setter jeg også pris på. Har forstått det slik at vi skal snakke i 15 eller 20 minutter, altså vi får et tema og få spørsmål den resterende tiden. Hvordan klarte du å fylle denne tiden, regner med at du fikk en oppgave også? Det med å dra ut tiden var lurt, takker!

Takker for meget godt svar nok en gang :)

 

Her er en nyttig side for spanske verb: http://users.ipfw.edu/jehle/verblist.htm

Da er det vel bare å sette seg ned og begynne å pugge da :ohmy:

Takker :)

Lenke til kommentar

 

Hjertelig!

Å bøye verbene i de ulike tidene kan jeg, men om jeg kan det under press og når man må tenke fort vet jeg ikke. Dette skal pugges. Verbene du nevner setter jeg også pris på. Har forstått det slik at vi skal snakke i 15 eller 20 minutter, altså vi får et tema og få spørsmål den resterende tiden. Hvordan klarte du å fylle denne tiden, regner med at du fikk en oppgave også? Det med å dra ut tiden var lurt, takker!

Takker for meget godt svar nok en gang :)

 

Da er det vel bare å sette seg ned og begynne å pugge da :ohmy:

Takker :)

Hehe, bare hyggelig å kunne hjelpe! Så nå at jeg hadde skrevet feil, det skal være no comprendo ikke no compredo, altså det mangler en n.

 

Vi hadde en litt annerledes form på vår prøvemuntlig da vi(vi var altså to stk. som samarbeidet) skulle holder en framføring i 20 min, få spørsmål i 20 min og ha en lytteprøve på 10 min( altså 10 min på spørsmål og 10 min på framføring + 5 min på lytteprøve, 30 min hver, siden vi var to ble det 1 time). Som sagt så gjelder det å svare utfyllende på det sensor spør om. Min tid gikk mest ut på å snakke om hvor jeg liker å reise osv, da vi hadde hatt en framføring om Peru. Hun åpnet derfor samtalen med'' ønsker du å reise til Peru'' og etter det var det bare å bable. Sa for eksempel at jeg liker å reise til Spania fordi jeg har familie der også begynte jeg å fortelle om alt og ingenting for å dra ut tiden. Det gikk faktisk bra med samtalen, bedre enn jeg hadde trodd. Men så hadde jeg en lytteprøve og jeg klarte å misforstå en setning og dermed røk 6'eren. Skjipt det, men det skal tross alt mye til for å få 6 i spansk, endte allikevel med 6 på vitnemålet. :p

 

Så tipset er å dra ut tiden ved å snakke om ting du kan snakke om, du på en måte sniker det inn i samtalen. For eksempel, jeg liker å reise til Spania fordi bla bla bla, også kan du tilføye fordi ''España tiene comida que es muy rica y barata. Så har du plutselig mulighet til å snakke om alt du liker å spise og alt du ikke liker å spise, yo prefiero(jeg foretrekker) comer pizza, porque es.... Her får du også bruk for adjektivene. Når du har snakket om hva du liker å spise, har du også mulighet til å snakke om andre ting du liker å gjøre. Nå har samtalen gått fra å handle om hvor du vil reise og hvorfor, til hva du liker å gjøre. Dette vil jeg si er selve nøkkelen til å oppnå toppkarakter i spanskfaget, det gjelder rett og slett å kunne vise kompetanse selv om du kanskje oppstår i en situasjon der du ikke vet hva du skal svare. :new_woot:

 

Bare spør hvis du lurer på noe mer, men kan være lurt av deg å sende spørsmål på PM, da jeg vil svare på det raskere fordi jeg for varsel. Ikke nøl med å spørre, man lærer av å spørre! ;) Jeg svarer gjerne. :yes:

 

* Kom på at jeg kanskje vil svare litt senere en ellers da jeg har tentamensuke neste uke, men svare det skal jeg.

 

Så nå at du også skulle få oppgave om å snakke om et tema, det vil si at du mest sannsynlig vil få samme oppsett på prøvemuntlig som meg. Skrev at vi fikk annerledes oppsett da jeg har hørt så mye om at det skal bli slutt på å legge fram en presentasjon i form av PP ol. for så å få spørsmål. Tror kanskje dette er noe som skjer til muntlig eksamen for oss alle...

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet+5132

Kom du opp i spansk? I så fall, hvordan gikk det? :)

Hei hei :)

 

Så ikke at du hadde svart. Kom ikke opp i spansk til jul, kom opp i matte noe, noe som passet meg veldig bra.

Som tidligere nevnt lærte vi svært lite av spansklæreren, men vi fikk heldigvis ny lærer etter jul. Læreren vi har fått er veldig flink. Dette har gitt resultater, men jeg merker at det er vanskelig å få de to siste årene tilbake.

Siden jeg ikke kom opp i spansk til jul, kom jeg selvfølgelig opp i spansk nå. Har ikke stålkontroll, men noe bedre enn for noen måneder siden.

Takker så meget for all hjelpen i fjor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...