Gå til innhold

Custom vannkjøling? R9 290 crossfire


Anbefalte innlegg

Hei. Tenkter å kjøpe custom vannkjøling til PC'en min. Har en Corsair 650D kabinett og 2x R9 290 non x. Lurte på om det er mulig å få noe for CPU og GPU'ene for noe rundt 4000 kroner. Tenker å kjøpe hos Digital impuls. Ville vrt fint hvis dere kunne sette opp en liste over alt som jeg trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du turen ned dit, så får du helt sikkert hjelp med slikt på stedet. ;) (om man bor i Oslo/Trondheimsområdet.

Kanskje man lærer seg et par triks om å bygge vannkjøling også. (tro meg, det er lettere enn kun plukke opp teori her på forumet)

 

Samt at det kan være vanskelig å få det akkurat slik man ønsker det. Da det er store forskjeller på smak, utseende og hvor praktisk noe er.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tar du turen ned dit, så får du helt sikkert hjelp med slikt på stedet. ;) (om man bor i Oslo/Trondheimsområdet.

Kanskje man lærer seg et par triks om å bygge vannkjøling også. (tro meg, det er lettere enn kun plukke opp teori her på forumet)

Er det mulig de kan installere for meg? Vil det koste ekstra? Hvor mye tror du det vil koste?

Lenke til kommentar

Men for å gi deg en dytt i riktig retning så kan jeg jo ta hovedkomponentene:

- Pumpe: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Pumper/Eheim/Laing-DDC-Pumpe-12V-DDC-1T-3-8-Tilkopling-112058-p0000036534.aspx

- 2x GPU blokk: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/GPU/EK/EK-FC-R9-290X---Nickel-1-4-for-AMD-Radeon-290X-124578-p0000072908.aspx

- CPU-blokk: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/CPU/EK/EK-Supremacy-G1-4--1155-1156-1366-939-AM2-AM3-2011-122429-p0000066271.aspx

- Radiator: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Radiator/EK/EK-CoolStream-RAD-XTC-280-2x140mm-G1-4-Leveres-uten-nippler-113964-p0000042264.aspx

 

Edit: Går nok litt over her ja (totalt sett), men det er rett og slett ikke noe rimeligere komponenter som er verdt å investere i. Og det er jo de to vannblokkene til GPUene som koster nærmere 2000kr du ikke kommer bort fra. Å gå på med mindre radiator er rett og slett ikke forsvarlig (2x140mm ville jeg på et slikt sett sette som ABSOLUTT MNINIMUM.

 

Du kan nok ikke forvente helt stillegående oppsett med en såpass liten radiator (er ikke lagt opp for større i kabinettet ditt, eller på budsjettet), da viftene bør kjøre på middels til høy hastighet for kvitte seg med all varmen. Men i forhold til støyen til stock kjølerene så er det nok betraktelig mindre heldigvis.

 

Om du ikke overklokker så er det nok mulig å justere viftene ned til lav/middels, da temperaturene ikke blir like kritisk, og aldri vil bli så høye som til vanlig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Er det mulig de kan installere for meg? Vil det koste ekstra? Hvor mye tror du det vil koste?

Nærme trondheim eller Oslo?

 

De er flere brukere her inne på forumet som jobber på begge steder (og som setter opp vannkjøling for folk) som sikkert vet dette bedre enn meg. ;)

 

Vet ikke om det koster noe (hvor mye det koster), men du skal ikke se bort fra at de kan fikse det for deg ja. ;) Selv om noe av gleden og hatet er å gjøre det selv. Spesielt om noe går galt så er det greit å kunne litt.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg holder på med dette, og har følgende anbefaling til deg: Dersom du vil begynne med vannkjøling bør du være interessert i å ha dette som en liten hobby. Når du begynner, så er det alltids litt små endringer du vil gjøre for å optimalisere... Dersom du skal betale noen for å gjøre dette med pc'en din bør du være forberedt på at det vil koste. Det er ikke så vanskelig, men krever som sagt litt innsatts fra din egen side.

 

Her er et godt sted å begynne: http://www.tomshardware.co.uk/forum/277130-29-read-first-watercooling-sticky

 

Fordeler med custom vannkjøling:

 

1. helt andre temperaturer enn hva du får på luft, for eksempel vil gjerne CPU og GPU ligge på rundt 40-50 grader. GPU på luft ligger fort på 80+ under load (dersom du ikke overklokker systemet).

 

2. kontroll på viftehastighet og dermed støy

 

3. mye rom for overklokking

 

Ulemper:

 

1. Det koster en god slump penger, men dersom du gjør leksa de, sjekker opp hva du trenger selv, og bygger selv, så kommer du godt i gang for budsjettet ditt på 4000.

 

2. Det er mye mer innvikla enn å bare benytte seg av det som følger med av luftkjøling

 

3. Det krever litt vedlikehold

 

Ting du bør være spesielt oppmerksom på dersom du bygger selv:

 

1. pumpa må aldri gå tørr! les deg godt opp på pumper, dette er hjerte i systemet. veldig viktig

 

2. prøv å finne radiatorer med lav fpi (fins per inch) da dette gir deg et mer stillegående system. (om det er viktig for deg)

 

3. sjekk tester av de forskjellige komponentene på nettet for å få mest mulig for pengene

 

Digital impuls er en bra butikk, jeg handler der i blant, og jeg har full tro på at de vil kunne hjelpe deg med alt du trenger. De er stort sett fornuftige på prisen, men var jeg deg ville jeg bedt om et prisestimat før jeg satte hele jobben til dem. Er viktig å vite på forhånd om det er rom i budsjettet.

 

Håper dette var informativt nok. Vannkjølingsmiljøet i Norge virker til å være lite, så jeg håper så mange som mulig vil begynne med dette!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg holder på med dette, og har følgende anbefaling til deg: Dersom du vil begynne med vannkjøling bør du være interessert i å ha dette som en liten hobby. Når du begynner, så er det alltids litt små endringer du vil gjøre for å optimalisere... Dersom du skal betale noen for å gjøre dette med pc'en din bør du være forberedt på at det vil koste. Det er ikke så vanskelig, men krever som sagt litt innsatts fra din egen side.

 

Her er et godt sted å begynne: http://www.tomshardware.co.uk/forum/277130-29-read-first-watercooling-sticky

 

Fordeler med custom vannkjøling:

 

1. helt andre temperaturer enn hva du får på luft, for eksempel vil gjerne CPU og GPU ligge på rundt 40-50 grader. GPU på luft ligger fort på 80+ under load (dersom du ikke overklokker systemet).

 

2. kontroll på viftehastighet og dermed støy

 

3. mye rom for overklokking

 

Ulemper:

 

1. Det koster en god slump penger, men dersom du gjør leksa de, sjekker opp hva du trenger selv, og bygger selv, så kommer du godt i gang for budsjettet ditt på 4000.

 

2. Det er mye mer innvikla enn å bare benytte seg av det som følger med av luftkjøling

 

3. Det krever litt vedlikehold

 

Ting du bør være spesielt oppmerksom på dersom du bygger selv:

 

1. pumpa må aldri gå tørr! les deg godt opp på pumper, dette er hjerte i systemet. veldig viktig

 

2. prøv å finne radiatorer med lav fpi (fins per inch) da dette gir deg et mer stillegående system. (om det er viktig for deg)

 

3. sjekk tester av de forskjellige komponentene på nettet for å få mest mulig for pengene

 

Digital impuls er en bra butikk, jeg handler der i blant, og jeg har full tro på at de vil kunne hjelpe deg med alt du trenger. De er stort sett fornuftige på prisen, men var jeg deg ville jeg bedt om et prisestimat før jeg satte hele jobben til dem. Er viktig å vite på forhånd om det er rom i budsjettet.

 

Håper dette var informativt nok. Vannkjølingsmiljøet i Norge virker til å være lite, så jeg håper så mange som mulig vil begynne med dette!

 

Lykke til :)

Mye nyttig informasjon her ja. Tror ikke dette vil bli en hobby, men kanskje i fremtiden?

Jeg lurte på om en Corsair 650D er stor nok for vannkjøling, eller må jeg kjøpe en ny kabinett?

Hvis du har litt fritid nå, så lurer jeg på om du kan hjelpe meg å finne de beste delene per krone? Det ville vært fint å få noe for rundt 3500 kroner.

 

Du skrev at det trenger litt vedlikehold? Hvor mye er det snakk om? Siden du handler der bor du sikkert i Trondheim eller Oslo? Det ser ut som du er interessert også, da kunne det vært fint om du kunne hjulpet meg med jobben? Dette krever jo litt arbeid, men siden du har dette som en hobby kanskje du er interessert?

Lenke til kommentar

du kan starte med det kabinettet du har, selv om det ikke er optimalt for vannkjøling, grunnet for liten plass til radiatorer. Med vedlikehold så mener jeg at du må skifte ut vannet i blant, kanskje bytte ut deler, rense vannblokker om det blir dårligere flow i loopen og du merker høyere temperaturer osv. Jeg handler stort sett delene mine fra tyskland eller USA da jeg sparer mye penger på det. De to utenlandske aktørene jeg kjøper fra er aquatuning.no (tysk side) og perfomance-pcs.com (amerikansk side), men det hender jeg handler hos Digital impuls også, jeg bor på sørlandet, så er innover i blant, eller får tinga i posten.

 

Jeg ligger bak i studiene mine og er midt i en eksamensperiode akkurat nå, så har dessverre ikke tid til å hjelpe deg for øyeblikket. Men som sagt, dersom du leser den guiden jeg linka deg til, så finner du alle svarene du trenger. Det er massevis av tester på nettet på disse tingene så du finner greit ut av alt selv. Noen av grunnene til at du bør gjøre din egen research, er at det er veldig mye som kommer an på smak rundt dette. Avveininger som hvor mye plass du har i kabinettet, hvor mye støy du er villig til å leve med, hva slags resultater du forventer av loopen din, hvor mye penger du er villig til å bruke, hvordan kosmetisk utseendet du vil ha inni pcen osv. Dette må tilpasses mot hverandre, og dermed får du ikke den perfekte vannkjølinga som passer for deg, om noen andre skal bygge den. En annen ting er at du blir neppe 100% fornøyd ved første forsøk, og det er alltid et og annet du ønsker å endre litt på. Da er det greit å kunne gjøre det selv, hvis ikke svir du fort av jævlig mye penger.

Lenke til kommentar

Men jeg kan gi deg noen tips:

 

1. Bruk en D5 pumpe, disse er veldig kraftige, og har lang levetid (husk at denne ikke må gå tørr)

2. Få så mye radiator som mulig inn i PCen, du kan gjerne modde kabinettet om nødvendig

3. Gå for en raystorm CPU blokk (ikke full copper versjonen, tester viser at du betaler dobbel pris for noen veldig få grader forskjell)

4. gå for 1/2 x 3/4 tubing, dette gir deg best flow, altså minst motstand/restriksjon i loopen

5. ikke bland inn fargestoffer i kjøleveska. Bruk kun destillert vann og sølvspiraler (kill koil), fargestoffer kan føre til a ting tetter seg i kjøleblokkene, dersom du vil ha farge så kjøp farga tubing

6. Husk å skylle radiatoren(e) med varmt vann til det ikke kommer mer gugge ut av dem (noen ganger samler det seg litt "gunk" inni dem under produksjon)

7. vær veldig nøye når du tar på kjølepasta slik at det blir gjevnt spredd, gjerne med kredittkort, ikke for mye, ikke for lite

8. husk å kjøpe en tank. koster 300 ca. Dette gjør det lettere å fylle loopen med vann, samt unngå at pumpa går tørr.

 

Jeg har fire radiatorer jeg skal selge snart. 2 av disse tror jeg skal passe bra i ditt system, og du kan få dem billig. De er 4 cm dype, noe som gjør at jeg tror du får plass til en i toppen og en foran. Jeg bruker dem til å kjøle en overklokka i5-3570k på 4,5 ghz, samt et 770 kort nå. kombinerer du disse med corsair sp120 vifter som du får for ca.100 kroner stykke har du rundt 800 watts kjølekapasitet med viftene på full guffe. Det bråker en del, men burde holde for begge skjermkorta dine og CPU'en. Kobler du disse på hovedkortet og får til noe viftestyring så bråker de bare når du spiller likevel.

 

Husk at når du sjekker hva du får plass til i toppen, så regn med vifter. Dvs. at dersom du skal få plass til disse radiatorene med vifter må du ha 6,5 cm klaring til nærmeste komponent.

 

Du skal få mine radiatorer for halv pris om du er interessert. De er gode som nye, jeg bytter dem ut til større radiatorer

 

Her har du link til dem:

 

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=5060175583048

 

Du skal få begge for 1000 kroner inkludert frakt.

 

Med 4 corsair sp120 performance vifter så kommer det på 400 kroner til pluss frakt ca.

 

Vannblokkene er det verre med å få billig, disse må du ut med nesten 2000 for, pumpa koster vel 800 ca hos techbay.no. Du trenger ca 2 meter slange, og denne prisen er noen hundrelapper alt ettersom hvor du kjøper, og hva slags merke. Jeg vil anbefale primochill, da jeg har brukt dette selv med gode resultater. vet ikke hvordan andre merker er.

 

Noe annet du kan gjøre for å spare litt penger, er å vente med å kjøpe CPU blokk til du får råd. Det er skjermkortene dine du trenger dette mest for. Da sparer du for 5-700.

 

Da har du alt du trenger på plass, og trenger bare å kutte opp to nye biter med slange, kjøpe et par "fittings" og en cpu-blokk og kjøre på.

 

Så:

 

mine radiatorer: 1000

pumpe (D5): 800

vannblokker (GPU): 1800

slange (primochill): 200

tank: 300

vifter (om du ikke allerede har):400

fittings: 500

frakten kommer på ca 100 kroner per butikk du bestiller fra.

 

sum: 5000

 

Denne summen blir det dersom du kjøper i Norge. Var jeg deg, ville jeg ikke ofra noen av delene jeg har nevnt her for å spare penger, da dette muligens vil bite deg seinere. Kan være litt å spare på en annen pumpe, men vær forsiktig med hva du velger, det er endel skrot der ute...

 

Eller så kan du kjøpe delene fra utlandet, men da har du ikke sikkerheten med norsk garanti, butikk å henvende deg i, osv. I tillegg må du betale mva. for import til staten, gebyrer til posten osv. Så er litt mer pes. Riktignok så tar Aquatuning seg av det meste, så jeg ville tatt en liten titt på nettbutikken deres om budsjettet ditt er veldig stramt.

 

rettelse: du kan spare endel på fittings dersom du kjøper barbs i steden for compression fittings. Jeg sverger til sistnevnte, men du får nok barbs med slangeklemmer for halve prisen. Da kan du spare 250 kr til ca.

Endret av AlC0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...