Gå til innhold

installere debian på stasjonær pc. Alt låser seg.


Anbefalte innlegg

Og dette er under det første skjermbildet, altså under booting.

Står bl.a dette:

-PCI_IDE: unknown IDE controller on PCI bus 00 device 48.

-PCI_IDE: not 100% native mode: will probe irqs later.

 

Eneste positive er at alt stoppet opp etter 5 sec, og ikke etter en halvtime :D

 

Håper noen ka hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at det hovedkortet bruker Nforce2. Jeg hadde samme problemet med mitt Abit NF7-S, og hadde hørt at Nforce2 oppfører seg snodig i Linux fortsatt (Andrew Morton sin kernel-branch har visst gode / mindre gode løsninger på gang, så 2.6-serien har nok en løsning snart). Uansett, hos meg låste ikke maskinen seg før etter ca 20-30 minutter. Det ga meg nok tid til å kompilere ny kernel. Jeg hadde nemlig lest et sted at det å kompilere kernelen UTEN apic og acpi skulle hjelpe, og i TILLEGG starte med noapic og nolapic som boot-parametre. Jeg gjorde dette, og det "løste" problemet. Dette kan jo være problematisk for deg siden maskinen henger såpass raskt. Det du kan gjøre er å prøve å boote med noapic og nolapic, og se om dette hjelper.

Kan ikke forstå hvorfor det IKKE skulle det, men folk sier at man må disable det både i kernelen, OG når man booter. Kanskje det i minste gir deg tid til å kompilere en ny kernel, der apic og acpi ikke er med. Lykke til. (Når neste 2.6.0-test-release er ute, skal jeg se om vi trygt kan skru på apic igjen).

 

Er du litt fersk på GNU/Linux, må jeg unnskylde den noe raske gjennomgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...