Gå til innhold

Første alenereise (øst-europa -tips?)


Olabukse3

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kom akkurat hjem fra en liten visitt i Østerrike hvor jeg deltok på en filmfestival nær Salzburg. Det var første gangen jeg sov på hostell, og jeg må virkelig si liker konseptet. Møtte vanvittig mange hyggelige mennesker, og sitter og tenker på om jeg skal bestille en enveisbillett, for så å fyke avgårde med onsdag-/lørdagsflighten til Norwegian, med destinasjon Bratislava, Slovakia. Reiser jeg, har jeg ca. 2 uker til rådighet. Dette vil bli min første reise utenlands alene.

 

Målet vil selvfølgelig være å oppleve landene/stedene jeg besøker, så kommer til å prøve å bevege meg utenfor storbyene, selv om de også må få sin tid. Det andre målet vil være å komme i kontakt med andre reiseglade ungdommer, i tillegg til lokalbefolkningen.

 

Det jeg egentlig er interessert i, er å høre fra andre som har reist alene. Alt er av interesse (erfaringer, tips etc). Hvis noen har noen reisetips i land/steder sør og øst for Bratislava så er jeg takknemlig for alt.

 

5sPm0.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første tanke : "Hostel"


Har reist noe alene ja, det virker som om du er åpen og klar for reisen, og du er godt på vei allerede da.

Har enda ikke besøkt Slovakia, men kan tenke meg at det blir en fin tur.

Husk å reise lett, ikke ta med så altfor dyrebare eiendeler, være hyggelig og imøtekommende men ikke naiv, så går nok ting susende greit.

Sjekker du også inn på hosteller der, så møter du garantert andre backpackere som du kan dele opplevelser og turer med.

Gjør din research på forhånd, finn ut av hva du vil se/oppleve, og kjør på! :)


Lykke til, og god tur!

Endret av Lady_A
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke helt unaturlig å reise sydover mot Budapest, derfra ville jeg vurdert Pécs sør i Ungarn, med en drøss kirker, en romersk nekropolis, hint av østerriksk storhet og masse god mat. Videre sydover kommer en til Sarajevo, vel verdt å dra videre til Mostar. Innen du har kommet hit er det kanskje på tide å tenke ut hvordan du skal komme deg hjemover; mulig det lar seg gjøre å finne et fly som passer fra Split eller Sofia?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt kaldt å reise rundt i øst-europa nå? Ser på værmeldingen at det er 0 grader i Sarajevo, kanskje verdt å tenke på når du bestiller tu. Ville prøvd å få med meg Budapest, har hørt at det er en fantastisk by med masse interessant arkitektur. Tror også det kan være morsomt å se litt mindre byer, som ikke er de største turistmagnetene. Olomouc i Tsjekkia og Kosice i Slovakia kan for eksempel være spennende.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt kaldt å reise rundt i øst-europa nå? Ser på værmeldingen at det er 0 grader i Sarajevo, kanskje verdt å tenke på når du bestiller tu. Ville prøvd å få med meg Budapest, har hørt at det er en fantastisk by med masse interessant arkitektur. Tror også det kan være morsomt å se litt mindre byer, som ikke er de største turistmagnetene. Olomouc i Tsjekkia og Kosice i Slovakia kan for eksempel være spennende.

Det var det som plutselig gikk opp for meg også :wee:

 

....og når jeg allikevel skal på Interrail-tur på Balkan i sommer så kommer jeg nok heller til å se etter andre reisemål enn Europa under vinterhalvåret. Foruten muligens en tur til Alpene.

 

Jeg vil uansett takke for alle tips- og ingen av dem er forgjeves da jeg som sagt skal nedover neste sommer. Får komme tilbake med noen bilder da og en liten rapport fra den turen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...