Gå til innhold

Lage et program til å lære bort programmering?


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt mast på a venner til å lære dem programmering, (veldig kult å bli spurt om slik). Jeg har til nå brukt penn og papir til å gjøre noe som tilsvarer "Karel the Robot":

Labyrint:

post-147562-0-30431700-1385379508_thumb.png

(Dette er et eksempel på en oppgave jeg gir til en nybegynner, hvor den røde prikken skal innom hver rute med tall i rekkefølge ved å få nye verktøy for hvert tall)

 

Kode jeg gir til "eleven" ved første oppgave:

karel.MoveLeft();
karel.MoveForward();

Jeg tenkte jeg skulle lage et program som gjør dette, og da lurte jeg på om noen kjenner til en grei måte å implementere det å ha et tekstfelt som er tilsvarende kode-editoren i VS?

 

Jeg har vurdert å bruke enkel "ordgjennkjenning" ved å analysere "string"-en man skriver i textfeltet, men da gir jeg meg et virrvarr av "IF"-er

 

Dette er mer et "kose seg med"-prosjekt så jeg gidder ikke stresse med det, men jeg trenger litt input for å få noen ideer. så gjerne sleng på litt "brainstorming"-ideer om dere har

 

takk!

 

-Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 8 måneder senere...

Du kan prøve å programmere dette selv også. Du kan parse teksten og lage tokens. Deretter traverserer du tokenene og kaller opp rutiner rekursivt for å tolke kommandoene. Dette er for viderekomne, men allikevel veldig enkelt når du først skjønner hvordan det fungerer. Det er faktisk helt genialt.

 

Sjekk ut Backus-Naur form for å komme igang:

http://no.wikipedia.org/wiki/Backus-Naur_form

Lenke til kommentar

For en brukelig teksteditor kan du sjekke AvalonEdit som er en WPF-teksteditor med støtte for syntax highlighting og auto-complete (har ikke selv benyttet auto-complete funksjonaliteten).

 

 

Har brukt AvalonEdit svært mye, og den gir støtte for all slags morro og nyttig (alt en IDE bør og kan ha). Jeg kan anbefale den API'. Er en liten læringskurve, men du kommer fort igang med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...