Gå til innhold

Forsvaret, stilling som kan peke mot flygeleder jobben ?


I.Lona.

Anbefalte innlegg

Jeg skal på rekruttskolen den 1. September 2014 ( Luftforsvaret, Madla).

Jeg er da jente som har lyst å bli flygeleder, og siden de overtalte meg mye på Sensjon Del 2 har jeg veldig lyst å søke meg på en stillig i millitæret som har mest mulig lignende jobb som en flygeleder ( blir å søke flygeleder studie etter millitæret).

 

Dette må da skje etter rekruttskolen, men hva mener dere er den mest lignende jobben som er i millitæret som kan plasseres under nesten samme kategori som flygeleder?

 

Har hørt om Operasjonsassistent og sånt, men veldig vanskelig for meg å lese meg opp på forsvaret sine sider... :)

 

 

På forhånd takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nærmeste du kommer er Operasjonsassistent ja, eller wingops/base ops som de bakes inn i, så spørs det hvor du havner også, stor forskjell på tjenesteplassene.

 

Var selv WingOps på gardermoen i 2011

 

Skal sies, du får ikke noe som er virkelig nærme flygeleder, men du får jobbe mye med fly, fly radio, vær og planlegging.

 

 

 

 

Bor jo i Nord-Norge ( Finnmark), så for meg spiller det ingen rolle hvor jeg havner. Så lenge jeg får lære litt grunnleggende ting som kan hjelpe meg videre i flygeleder utdanningen :)

 

Kan du forklare litt grunnleggende hva du gjord når du hva WingsOps på gardermoen? Hvem samarbeidet du med? Hva slags oppgaver hadde du?

Lenke til kommentar

 

 

Bor jo i Nord-Norge ( Finnmark), så for meg spiller det ingen rolle hvor jeg havner. Så lenge jeg får lære litt grunnleggende ting som kan hjelpe meg videre i flygeleder utdanningen :)

 

Kan du forklare litt grunnleggende hva du gjord når du hva WingsOps på gardermoen? Hvem samarbeidet du med? Hva slags oppgaver hadde du?

 

 

Når du er på rekrutten så får du muligheten til å sette opp ønsket tjenestested, hvor du havnet er avhengig av ytelsen din under rekrutten.

Mitt syn på Operasjonsassistent-tjenestested er slik: Ørland > Gardermoen > Bodø > FOH Reitan

På ørland er det mer militær aktivitet med F16 og mer muligheter for slike fly, men Gardermoen har ekstremt mye diplomatiske flyvninger, mye "viktig" og spennende som skjer, feks besøk av Obama etc.

Det er også mye transport og operative oppdrag, da Norges Hercules brukes i afghanistan og i logistikkoppdrag daglig. Denne operative delen er spesiell for gardermoen.

Stillingen har ganske lite grønn tjeneste da det egentlig ikke er tid til det, en har 2 lag hvor ett lag er på i 14-17 dager(ofte 3 dager utdanning) og det andre laget har fri og kan være hjemme på perm. Grunnen til all denne fritiden er pga. 12 timers+ vakter hver dag i 14 dager, minst en på laget har da nattevakt. Hos oss var det 07-19 / 19-07.

Dagen starter med å stille rom og slikt, som vanlig. Jeg spiste som regel ikke i messen, da vi startet tidligere enn noen andre på basen, men slike stillingssteder med nattevakt har som oftest kjøleskap og fasiliteter som støtter nattevakt.

Dagene varierer veldig, på gardermoen får du ekstremt mye ansvar, da basen kun har 120 ansatte. Vi hadde egen tjenestebil som vi fikk bruke til å dra inn til jessheim og handle, basen har tilnærmet 0 velferd, og messen er helt ok-.

Om dagen setter du opp dagens innkommende og utgående flyvninger, samarbeider med MissionSupport(som planlegger flyvninger) med å lage værpakker og diverse problemer som skulle oppstå.

Dere holder oversikt over når innkommende fly lander, og når de lander går dere ut i flyet og snakker med de, finner ut om de trenger noe, feks bensin, skyss etc.

Hvis de trenger værpakker og slikt hjelpes dette med også. Vi var ganske tøyelig, kjørte ofte fly-crew inn til hotell osv.

Mesteparten av dagen går med foran PC'en, følge med på flyradar, mye telefoner inn og ut (utenlandske militære som ringer og forhører seg om mulig landing og hvilken service vi kan hjelpe med) og mye, MYE engelsk over telefon.

Ofte lander det også fly om natten, da får du som eneste nattevakt på bygget ganske mye ansvar. Du har eget soverom med PS3 og mulighet for å sove så lenge telefonen svares innen minuttet. Må da også kunne høre VHF/UHF radioen.

Du jobber tett med alle i fly crewet, og sitter på et "ops" rom med skjermer hvor oversikter over oppdrag og slikt vises, mye planlegging foregår i rommet som du får følge tett.

Ett av de største minusene med stillingen er egentlig opplæringen, som av erfaring for mange varer lengre enn selve tjenestetiden, mye av det du gjør er viktig og feil kommer kraftig tilbake.

Du må kunne holde flere baller i luften ganske ofte, samt takle en del situasjoner hvor du blir sittende i mørket informasjonsmessig mens mange maser om info.

Et annet pluss var at vi hadde muligheten til å gå direkte til Sersjant uten befalskole, dette var et smutthull hvor de utnyttet det vi hadde lært og bare flyttet personer over til MissionSupport for ett år etter førstegangstjeneste. Kjenner 2stk som gjorde dette. Alt i alt en ekstremt god krem-jobb, iallefall hvis du ikke trenger mye grønn tjeneste, jeg var på 3 øvelser, lengste på 2uker.

Kommer ikke på noe mer viktig, og gidder ikke skrive mer føler jeg heller ^^

Du får komme med spesifike spørsmål, bare siter så svarer jeg nok etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret :)

Lurte på en ting til,.

 

På rekkrutskolen så må man score høyt for å komme seg til de beste stillingan, men hva vis man score lavt på grunn av noen på laget telles det?

 

Eller er det noen individuell tester som bare teller ? ( Hurtighet osv)

Tusen takk for svaret :)

Lurte på en ting til,.

 

På rekkrutskolen så må man score høyt for å komme seg til de beste stillingan, men hva vis man score lavt på grunn av noen på laget telles det?

 

Eller er det noen individuell tester som bare teller ? ( Hurtighet osv)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret :)

Lurte på en ting til,.

 

På rekkrutskolen så må man score høyt for å komme seg til de beste stillingan, men hva vis man score lavt på grunn av noen på laget telles det?

 

Eller er det noen individuell tester som bare teller ? ( Hurtighet osv)

Tusen takk for svaret :)

Lurte på en ting til,.

 

På rekkrutskolen så må man score høyt for å komme seg til de beste stillingan, men hva vis man score lavt på grunn av noen på laget telles det?

 

Eller er det noen individuell tester som bare teller ? ( Hurtighet osv)

 

Er for det meste individuelt du blir testet på rekrutten ja.

Lenke til kommentar

Det aller beste valget for å få erfaring tilsvarende flygeleder, er befalskurs og deretter velge kontroll og varsling. Du kan da bli jagerflykontrollør, som på mange måter gjør samme jobben som en flygeleder, bare for jagerfly, og på en mer intensiv måte. Det vil være mye mer nyttig enn en jobb på wing-ops eller lignende. :)

Lenke til kommentar

Det aller beste valget for å få erfaring tilsvarende flygeleder, er befalskurs og deretter velge kontroll og varsling. Du kan da bli jagerflykontrollør, som på mange måter gjør samme jobben som en flygeleder, bare for jagerfly, og på en mer intensiv måte. Det vil være mye mer nyttig enn en jobb på wing-ops eller lignende. :)

 

Det er helt korrekt.

Det gjelder for så vidt ikke bare jagerfly. Vi har mye med de andre flytypene å gjøre også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...