Gå til innhold

Hvordan er det i ingeniørbataljonen?


Vitor

Anbefalte innlegg

Hei! :) Skal til Skjold i Januar og gleder meg!

Hadde vært kjempe fint om noen som har vært der kunne delt sine erfaringer, opplevelse og kunnskaper:

Hvordan er det der?

Kan man velge å dra til utlandet i løpet førstegangstjeneste? Altså ikke gå i krig men se hvordan den norske styrken er for eksempel i Afghanistan, Russland osv? Liksom en liten tur innom de forskjellige plassene?

Hvordan er treningssenteret? Er det stort med mye aperater + speil som man kan se på når en trener?

Hvor mye tid bruker man på skyting og andre skyteøvelser??

Hvordan er det med maten hvis DU IKKE KAN SPISE NOEN TING?

Hvordan er det med grupper osv? Kjenner 2 stk som skal samme sted som meg

Er det bare gutter der?

Er det en sentrum med butikker?


OGSÅ VIDERE..

Jeg bor i Tønsberg område hvis det kan hjelpe noe..

Endret av Vitor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var på Skjold fra 2008 til 2009 og kan bekrefte at det kan være ganske depressivt til tider. Siden det er nord for polarsirkelen har du jo mørketid på vinteren, noe som definitivt påvirker humøret ditt.
Naturen er fantastisk! Men det er det de fleste stedene der oppe har jeg inntrykk av, vær innstilt på å oppleve mye natur ;) Særlig i rekrutten hvor dere kommer til å stifte et godt bekjentskap med Mauken!

 

Om det bare er gutter der kommer litt an på innrykket ditt, Øverbygd (stedet hvor Skjold ligger) er et ganske lite sted, så det er så og si kun militæret som er der. Er det mange jenter som drar inn i 2. bataljon eller Ingeniørbataljonen så er det mange jenter der :)

Man kan si at det er sentrum, men det vil være en sterk overdrivelse. Da jeg var inne var det 1 matbutikk, 2 bensinstasjoner, 1 utested, 1 Mix (mener jeg å huske), 1 bank and that was it.
Det skal dog legges til at det var en veldig bra velferdstjeneste der oppe, med tilgang til alt av spillkonsoller, mange bøker, filmer, PC med spill, sykkelutlån, paintballbane +++
I tillegg er det en kiosk inne i leir som vet å ta seg betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal også til Skjold. Har hørt treningssenteret ikke er noe å skryte av, og at det kan være et ganske depressivt sted å være. Dog er det en helt fantastisk natur, noe jeg ser frem til. Men kaldt blir det!

 

Du kan jo lese litt her

http://milforum.net/threads/59074-Skjold-Leir

Hmm jeg har lest at treningssenteret er drit bra. Men skal du også inn i Januar 2014 siden du ser frem til det eller om noen år? :)

Lenke til kommentar

Jeg var på Skjold fra 2008 til 2009 og kan bekrefte at det kan være ganske depressivt til tider. Siden det er nord for polarsirkelen har du jo mørketid på vinteren, noe som definitivt påvirker humøret ditt.

Naturen er fantastisk! Men det er det de fleste stedene der oppe har jeg inntrykk av, vær innstilt på å oppleve mye natur ;) Særlig i rekrutten hvor dere kommer til å stifte et godt bekjentskap med Mauken!

 

Om det bare er gutter der kommer litt an på innrykket ditt, Øverbygd (stedet hvor Skjold ligger) er et ganske lite sted, så det er så og si kun militæret som er der. Er det mange jenter som drar inn i 2. bataljon eller Ingeniørbataljonen så er det mange jenter der :)

 

Man kan si at det er sentrum, men det vil være en sterk overdrivelse. Da jeg var inne var det 1 matbutikk, 2 bensinstasjoner, 1 utested, 1 Mix (mener jeg å huske), 1 bank and that was it.

Det skal dog legges til at det var en veldig bra velferdstjeneste der oppe, med tilgang til alt av spillkonsoller, mange bøker, filmer, PC med spill, sykkelutlån, paintballbane +++

I tillegg er det en kiosk inne i leir som vet å ta seg betalt.

Herlig! Jeg kommer fra en ødelagt og fattig land som Afghanistan så jeg har ikke noe problem å leve 1 år litt annerledes selv om det du skriver høres mye bedre ut enn hvordan de fleste i verden lever i frihet :) Hehe! Så lenge jeg ikke mister hue og blir negativ hele tiden så går dette nok veldig bra !

 

Hvordan var de som bestemmer over deg?

Lenke til kommentar

Hvordan de som "bestemmer" over deg (tropplederen f.eks) er med tanke på holdning og personlighet, er umulig å si. Oppfør deg ordentlig og gjør det du får beskjed om, så går det nok helt fint.

Da går det nok veldig fint siden jeg er flink til å høre etter og gjøre det jeg skal gjøre ;) Kan tropplederen også være som en kompis med deg også?

Lenke til kommentar

Jeg er i 2.Bn for tiden så kan svare på dette med Skjold "sentrum" :)

 

Skjold "sentrum" er som følger: Gyda, Coop, bensinstasjon og det er vel det som er verdt å nevne. Det skal visst komme et nytt utested på Skjold nå, uvisst tidspunkt, så det blir stemning.

Å komme til Skjold er en stor omveltning men går du rundt og hater så blir det jævlig. Prøv å gjør noe godt ut av oppholdet. Velferden er konge :)

Treningssenteret er for tiden under restaurering så vet ikke hva som skjer der nå.

 

Når det gjelder skyting så blir det nok etterhvert en del på deg. I starten er det mye stillestående skyting på blink for å skyte inn våpenet og bli vant til de forskjellige skytestillingene du skal bruke.

 

Mat tilpasses etter behov og skal ikke være noe problem etter det jeg har forstått.

 

Gjør det beste ut av rekruttperioden og tenk at det meste blir bedre etterpå. Bare spør om det er noe mer ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i 2.Bn for tiden så kan svare på dette med Skjold "sentrum" :)

 

Skjold "sentrum" er som følger: Gyda, Coop, bensinstasjon og det er vel det som er verdt å nevne. Det skal visst komme et nytt utested på Skjold nå, uvisst tidspunkt, så det blir stemning.

Å komme til Skjold er en stor omveltning men går du rundt og hater så blir det jævlig. Prøv å gjør noe godt ut av oppholdet. Velferden er konge :)

Treningssenteret er for tiden under restaurering så vet ikke hva som skjer der nå.

 

Når det gjelder skyting så blir det nok etterhvert en del på deg. I starten er det mye stillestående skyting på blink for å skyte inn våpenet og bli vant til de forskjellige skytestillingene du skal bruke.

 

Mat tilpasses etter behov og skal ikke være noe problem etter det jeg har forstått.

 

Gjør det beste ut av rekruttperioden og tenk at det meste blir bedre etterpå. Bare spør om det er noe mer ;)

Herlig, tusen takk!

Hvordan er det med klær? Jeg trenger nok en del sokker, undertøy og treningsklær?

 

Håndkle og sokker får jeg vel der? Hvor ofte kan dere vaske klær? Håper ingen er så dumme at de går rundt og stjeler andre sine klær? Bør jeg kjøpe super bokser? Sånne som holder penisen osv varmt? : )

 

Jeg er muslim :) Spiser ikke kjøtt som ikke er halal slaktet eller gris. Er forberedt på mye fisk ^^ Vet du om forsvaret bestiller inn halal-kjøtt?

Lenke til kommentar

Vi har en muslim i troppen og han har ingen problemer i messa mtp mat :)

 

Du får treningsbukse, shorts, overdel, innesko, utesko, samt sokker til trening. Vil anbefale å kjøpe med fler sokker da de som oftest forsvinner, i tillegg til å kjøpe egne sko for ute- og innebruk. Håndkle får du også.

"Superboxer" får du. Dette vil si ullboxer som de fleste her elsker i felt :)

 

Det er vaskemaskiner på kaserna til egen disponering og har hittil ikke hørt om noe som har blitt stjålet. Du får også byttet klær en gang i uka så sant programmet i troppen din har plass til det. Svette- og dritlukt blir en vane ;)

Lenke til kommentar

Vi har en muslim i troppen og han har ingen problemer i messa mtp mat :)

 

Du får treningsbukse, shorts, overdel, innesko, utesko, samt sokker til trening. Vil anbefale å kjøpe med fler sokker da de som oftest forsvinner, i tillegg til å kjøpe egne sko for ute- og innebruk. Håndkle får du også.

"Superboxer" får du. Dette vil si ullboxer som de fleste her elsker i felt :)

 

Det er vaskemaskiner på kaserna til egen disponering og har hittil ikke hørt om noe som har blitt stjålet. Du får også byttet klær en gang i uka så sant programmet i troppen din har plass til det. Svette- og dritlukt blir en vane ;)

Høres veldig greit ut. Har et par joggesko til ute og et par joggesko som jeg bruker når jeg trener på treningssenter. Har tenkt å ha med alt av superundertøy og varme klær jeg har :) får vi skap med lås foresten?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...

Heisann! Jeg skal også inn nå etter sommeren, å lurer på det samme! I hva bataljon havnet du? Er det mange jenter der nå? Er selv jente å håper vel på å ikke få seperate rom, men er det det der oppe?

Å hvor hardt syns du det er? Hva mener du at jeg bør trene mest?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Heisann! Jeg skal også inn nå etter sommeren, å lurer på det samme! I hva bataljon havnet du? Er det mange jenter der nå? Er selv jente å håper vel på å ikke få seperate rom, men er det det der oppe?

Å hvor hardt syns du det er? Hva mener du at jeg bør trene mest?

Hei, jeg fikk akkurat det jeg forventet. I rekrutten er det selvfølgelig good cop/bad cop opplegg, er alltid noen befal som tror de er Rambo selv om de aldri har vært i ekte strid, de er bare idioter. Året var veldig gøy, fikk selvfølgelig nye venner jeg besøker ofte selv om vi bor forskjellige steder i Norge. Jeg ville trent en del utholdenhet, base øvelser som markløft, knebøy.. Kroppsøvelser som push ups, sit ups og pull ups er også lurt. MEEEEN! Alt handler om bare mentaliteten din, hvor mye er du villig å gi? Det var like mange pinglete gutter der som det var av jenter og det var selvfølgelig tøffe jenter og. Ikke noe å være redd for :)

 

Flere jenter kan havne på samme rom og de kan være separert, alle jeg viste om håndterte jentene likt som alle andre. Jeg havnet i Ing.bataljonen - maskinkompaniet - Kommandoplasstroppen.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal inn nå etter sommeren og lurer på hvordan året ditt var! Du virket positiv til innrykket og det er jeg også. Var det noe du var misfornøyd med? Eller noe du var virkelig positivt til?  

Hei, jeg fikk akkurat det jeg forventet. I rekrutten er det selvfølgelig good cop/bad cop opplegg, er alltid noen befal som tror de er Rambo selv om de aldri har vært i ekte strid, de er bare idioter. Året var veldig gøy, fikk selvfølgelig nye venner jeg besøker ofte selv om vi bor forskjellige steder i Norge. Jeg ville trent en del utholdenhet, base øvelser som markløft, knebøy.. Kroppsøvelser som push ups, sit ups og pull ups er også lurt. MEEEEN! Alt handler om bare mentaliteten din, hvor mye er du villig å gi? Det var like mange pinglete gutter der som det var av jenter og det var selvfølgelig tøffe jenter og. Ikke noe å være redd for :) Kulden er jo selvfølgelig litt hat men er bare å være smart kledd så går det fint

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...