Gå til innhold

Dette er trolig verdens mest krevende datasimulering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Spørsmålet som lusker i bakhodet er da; Når kan vi forvente å kjøre like kraftige simuleringer på hjemmemaskinen? Sånn i følge Moores lov og litt luftige fingrer og slik. Noen som gidder å regne?

Moores lov frykter jeg sliter litt for tiden. Man begynner å merke at krympepotensialet nærmer seg et nivå hvor det ikke lengre er mulig å krympe transistorer.

Moores lov hviser ikke størelsen på transistorer, men prisen for X antal transistorer i en prossesor.
Lenke til kommentar

Moores lov hviser ikke størelsen på transistorer, men prisen for X antal transistorer i en prossesor.

Ja, det er korrekt.

 

Men jeg vil også opplyse om at antallet transistorer du klarer å finne i prosessoren er et resultat av hvor små de er.

 

Hvorfor? Mye fordi de da oftest blir mer energigjerrige (pr transistor), som igjen gjør det mulig å øke antallet uten at den spontant antenner. Hadde de ikke krympet størrelsen hele tiden, så ville de ikke hatt noen måte å øke antallet.

 

F.eks. En dobling ville bare ført med seg en dobling i varmeutvikling og strømforbruk, som ville forhindret veksten rimelig kjapt.

 

Og derfor er videre krymping det essensielle for å opprettholde moores lov. De trenger ikke krympe hver generasjon prosessorer, men etter 2-3 så vil videre optimalisering og økning av kjernestørrelsen bli vanskelig, og man må igjen krympe.

 

Sist jeg var på et møte med de gutta som leverte og lagde produksjonsutstyret (i nederland) til store deler av industrien (ikke Intel vell og merke, som er litt sære her), så holdt de på med 14nm Produksjonsutstyr. Men man kunne merke at de slet med videre krymping og spesielle metoder og nytekning for å klare å pushe det litt var under planlegging. Men maskinene blir dyrere og videre etter det skal man ikke håpe for mye på. (Ja med den teknlogien som blir brukt i dag)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...