Gå til innhold

En reise gjennom åpne verdener


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Cod modern warfare 2 har nok vært det spillet som har betydd mest for meg.

mine favorittspill gjennom tidene som har gjort inntrykk er; COD: modern warfare 2, the last of us, minecraft, super mario 64, crash bandicoot og need for speed underground 2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere glemte tidenes beste åpenverden MMO.

 

Star wars Galaxies.

 

Det har jeg aldri spilt. Som det står i artikkelen handler den om mine egne åpen verden-opplevelser, så hvis jeg faktisk har spilt Star Wars Galaxies og så glemt det igjen er det mildt sagt bekymringsverdig. :)

 

MMORPG-spill er generelt noe jeg har holdt meg unna. Jeg ble skikkelig fengslet av Everquest i sin tid, og hadde også en periode med Anarchy Online, men jeg opplevde etter hvert disse spillene som ganske "tomme". Litt fordi veldig mye av fokus gikk på å få erfaringspoeng og bedre utstyr. Jeg liker generelt ikke å "grinde". Jeg liker rollespill der jeg går opp i nivå som et naturlig resultat av de aktivitetene jeg har foretatt meg, ikke fordi jeg har reist ut i verden for å drepe X antall monstre. Et spill skal ha temmelig underholdende kamp for at jeg skal slåss med noe bare for kampens (og erfaringspoengenes) skyld, for eksempel.

 

Andre viktige elementer inkluderer historiefortelling eller muligheten til å påvirke verden rundt meg. Få MMORPG-spill har særlig god historiefortelling (av naturlige årsaker), og de som tillater individuelle spillere å påvirke verden rundt seg krever som regel at man bruker svært mye tid på dem. Eve Online virker for eksempel spennende, men aldri i livet om jeg vil bruke den tiden som trengs på å bli en innflytelsesrik person i det universet.

 

Jeg liker generelt heller ikke spill som har mekanismer utviklet for å sikre at jeg bruker så mye tid på det som mulig. Livet er alt for kort til at jeg kan rettferdiggjøre å bruke tusen timer på World of Warcraft når man kan få plass til hundrevis av andre, unike spillopplevelser på de tusen timene.

 

Selvfølgelig forstår jeg at andre prioriterer annerledes, og jeg vet også at det finnes mange MMO-spill jeg sannsynligvis hadde elsket (Wurm Online fremstår for eksempel som et spill jeg gjerne skulle likt å ta en titt på, og jeg synes det er litt leit at jeg gikk helt glipp av Ultima Online i sin tid).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Masse bra er nevt, "åpen verden" spill gir ofte mye mer morro enn lineære greier. Det å skape "sin egen verden" er en fantastisk ting, en blir hekta på sånt.

Spilt alt fra Elite på Amiga til Skyrim, en haug med timer brukt.

 

Det eneste jeg håper er at fokus på AI etterhvert overtar litt for "grafikk"-hysteriet. Blir ofte litt skuffa, særlig i åpne spill hvor slikt gjerne er vanskeligere å kode, av AI på en del områder.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg har kjempemange gode minner fra disse på Amiga:

 

The Faery Tale Adventure (Noen som husker Faerytale?)

Rings of Medusa

Lost Dutchman Mine

 

God stemning i alle disse, spesielt de to første.

 

Er det noen som husker disse? Musikken i Rings of Medusa (av Jochen Hippel) er fantastisk. Mange av de andre titlene som er nevnt her er også vanvittig bra.

Lenke til kommentar

Jeg funderer litt på at ikke artikkel forfatter eller noen av kommentarene har nevn Fallout...?!

Eller "Syndicate" ....

 

Jeg har vært gamer fra min første 286 (riktignok ikke før 486 at det ble mye spilling) og husker godt Heroe's Quest :)

 

Men det spillet som for meg ga flest timer med "Åpen verden" spilling må utvilsomt være Fallout (originalen) . Jeg skulket skolen, tenkte ikke på annet enn det spillet i flere uker :) Etterfølgerene har selvfølgelig også blitt spilt, men de nyeste har ikke appellert like kraftig som de første.

 

Når man nå sitter her og mimrer så får man plutselig veldig lyst til å installere de gode gamle klassikerene igjen :)

Lenke til kommentar

The Faery Tale Adventure (Noen som husker Faerytale?)

Rings of Medusa

Lost Dutchman Mine

 

God stemning i alle disse, spesielt de to første.

 

Er det noen som husker disse? Musikken i Rings of Medusa (av Jochen Hippel) er fantastisk.

Jeg prøvde faktisk Lost Dutchman Mine for en måneds tid siden. Virket som et veldig artig konsept, litt synd at jeg aldri fikk spilt det da det var nytt. Men jeg har lyst til å gå tilbake til det en gang. Rings of Medusa er også på listen over spill jeg må prøve før jeg dør.

 

Dingy: Jeg vet dette er blasfemi, men jeg har aldri helt klart å komme inn i Fallout. Det var ikke _så_ gammelt første gang jeg prøvde det, men det klikket aldri. Da jeg forsøkte igjen relativt nylig synes jeg rett og slett det virket for kronglete (som er litt rart ettersom jeg taklet Ultima VII). New Vegas synes jeg imidlertid var glimrende.

 

Syndicate er en klassiker jeg hadde det mye moro med, men det faller ikke helt innenfor åpen verden-sjangeren i mine øyne.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Ultima 7 og Betrayal at Krondor var nok de første av denne typen spill jeg var borti. Begge var helt konge. Jeg vil også fremheve might and magic (ikke heroes of) 6-8. Quest for Glory var jeg også en stor fan av, selv om jeg ikke er helt enig i at det var en åpen verden. Jeg hadde den nye versjonen av det da. Med VGA grafikk og mus styring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...